Kategoria: Teatr Żydowski

Teatr Żydowski Spektakle Teatralne i Przedstawienia, recenzje, skróty

Teatr Żydowski

  • Nie ma

    Nie ma

    Premiera „Nie ma” Mariusza Szczygła
    w warszawskim Teatrze Żydowskim

    Głośna wielogłosowa rozprawa reporterska o kondycji człowieka i zagadnieniu utraty „Nie ma” wielokrotnie nagradzanego Mariusza Szczygła, jest kanwą najnowszej produkcji Teatru Żydowskiego, której premiera zaplanowana jest na 14 sierpnia na specjalnej platformie internetowej. Teatr planuje również premierę na scenie jeszcze w tym roku. W spektaklu, obok aktorów Teatru Żydowskiego, wystąpi sam autor książki. Spektakl powstaje
    w ramach obchodów 70. rocznicy istnienia Teatru Żydowskiego w Polsce.

    Wyprodukowany przez Teatr Żydowski spektakl „Nie ma” w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej jest prawdopodobnie pierwszą premierą internetową – projektem skrojonym na miarę sieci i wykorzystującym w pełni to medium.

    Struktura interaktywna

    Cały spektakl jest pomyślany jako struktura interaktywna. Toczy się kilka równoległych wątków, w które można wchodzić po kolei lub równolegle. Poszczególne wątki można odtwarzać według przedstawionego porządku
    i wtedy tworzy się klasyczny spektakl, bądź też przestawiać poszczególne okna, które stworzą za każdym razem inną wersję. Tak jak książka Mariusza Szczygła pozwala nam przemieszczać się w różnych kierunkach, wielokrotnie powracać do wydarzeń, czytać od końca do początku i odwrotnie, tak widz będzie mógł tworzyć własną strukturę spektaklu.

    Spektakl o pamięci

    „Nie ma” to spektakl o pamięci, wpisujący się w intymność własnych wspomnień i dotkliwego braku czegoś, co kiedyś było, co mieliśmy, co istniało.

    – Spektakl jest o lekturze książki i o tym jak tekst bierze nas „w posiadanie”;
    o jego widmologicznej mocy wdzierania się w nas. Jak zaczynają żyć w nas postaci o których czytamy, co w nas uruchamiają, jak stają się nami. Jest też
    o autorze, w którego pamięci zamieszkują ci, których już nie ma. Myślę, że tak jest z każdym z nas – umarli mieszkają teraz u nas – mówi reżyserka i współautorka adaptacji, Agnieszka Lipiec-Wróblewska.

    Spektakl „Nie ma” będzie miał też swoją wyjątkową odsłonę na festiwalu Łódź Czterech Kultur we wrześniu 2020 roku. Tam zostanie pokazany w przestrzeni miejskiej. Będzie to symboliczne wyjście na otwartą przestrzeń ze sztuką, po miesiącach pandemicznego zamknięcia w naszych domach.

    Twórcy:

    Adaptacja – Agnieszka Lipiec-Wróblewska, Agnieszka Zawadowska
    Reżyseria – Agnieszka Lipiec-Wróblewska
    Montaż – Anna Zuzanna Błaszczyk / BLASZANKA STUDIO
    Reżyseria światła i zdjęcia – Jacqueline Sobiszewski
    Kostiumy i scenografia – Agnieszka Zawadowska
    Muzyka – Jan Miklaszewski
    Choreografia – Magdalena Fejdasz, Weronika Pelczyńska
    Kierowniczka produkcji – Justyna Pankiewicz
    Projekt i budowa platformy internetowej: MB/MH – Marcin Benedek, Maksymilian Herbst

    Obsada:

    Małgorzata Majewska – Viola Fischerova, Ludka Woźnicka, K1
    Joanna Przybyłowska – Zofia Woźnicka, Matka, K2
    Jerzy Walczak – Ojciec, M1
    Daniel Czacza Antoniewicz – Pavel Buksa, M2
    Mariusz Szczygieł (gościnnie)

  • Śpiewak jazzbandu

    Śpiewak jazzbandu

    Światowa prapremiera „Śpiewaka jazzbandu”

    „Śpiewak jazzbandu” światowa prapremiera musicalu z librettem i w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, na podstawie sztuki Samsona Raphaelsona, z muzyką Mariusza Obijalskiego odbędzie się w warszawskim Teatrze Żydowskim już 14 czerwca.

    O filmie

    „Śpiewak jazzbandu” w reż. Alana Croslanda z 1927 roku jest właściwie ikoną, bo to pierwszy film dźwiękowy w historii kina. Według Amerykańskiego Instytutu Filmowego jest jednym ze stu najlepszych amerykańskich filmów wszech czasów, laureatem honorowego Oscara. Główną rolę, Jakiego Rabinowitza, młodego muzyka jazzowego próbującego wymknąć się rygorom religijnego żydowskiego domu i kantoralnej przyszłości, zagrał Al Jolson.
    W domu kantora Rabinowitza muzyka rozrywkowa, jazz to niewyobrażalne sprzeniewierzenie się tradycji, właściwie zerwanie z korzeniami. Jakie próbuje walczyć o swoje prawo do realizacji marzeń, co skazane jest na klęskę. Musi opuścić dom. Postanawia za wszelką cenę zrealizować swój plan. Przemalowany na czarno, zaczyna karierę „śpiewaka jazzbandu”. Znakomita i barwna adaptacja Wojciecha Kościelniaka pokazuje obie rzeczywistości: show-biznesu i synagogi, jazzowej wolności i kantoralnych uniesień, dowodząc, że w obu możliwe jest głębokie przeżycie, bliskie oczyszczenia.
    Gołda Tencer: – O wystawieniu „Śpiewaka jazzbandu” myśleliśmy w Teatrze Żydowskim od lat. Uczciwie muszę powiedzieć, że to był pomysł Dawida Szurmieja, który zobaczył w tej opowieści nie tylko aktualność, ale i niegasnący uniwersalizm. Od premiery filmu minęło ponad 90 lat, a przecież on nadal wzrusza; problemy jego bohaterów, historia podziałów są dzisiaj równie silne, co wówczas. Dawid co jakiś czas wracał z pomysłem wystawienia „Śpiewaka jazzbandu”, równocześnie angażując się w swoje telewizyjne i filmowe projekty. W końcu, rozumiejąc, że właśnie teraz należałoby ten musical wystawić, zapytałam, czy pozwoli oddać temat Wojciechowi Kościelniakowi, o współpracy z którym myślałam od lat, bardzo wysoko ceniąc jego spektakle i konsekwencję w realizowaniu teatru muzycznego. Bardzo się cieszę, że Wojciech Kościelniak przyjął moją propozycję, a znakomity pomysł Dawida znalazł swój finał!

    Wojciech Kościelniak, tłumacząc swój wybór: – Nie znałem „Śpiewaka jazzbandu”, chociaż wiedziałem, że był to pierwszy film dźwiękowy. Płytę dvd dostałem od Gołdy Tencer. Obejrzałem i natychmiast zapragnąłem się z tym zmierzyć. Zarówno film, jak i wcześniejsza sztuka Raphaelsona, miały wszystko, na czym opiera się dobry musical – odwieczny konflikt starego z nowym, tradycji i postępu; religii i rozrywki, nawet dwóch muzycznych stylistyk – muzyki sakralnej i jazzu. Muzyka Broadwayu ma swoje źródło w tradycji, w muzyce kantoralnej, a to ma wpływ na choreografię, konwencję. Ale jeśli lepiej wpatrzymy się w fabułę, tematem staje się dialog pomiędzy nieprzystającymi do siebie światami. To ważne dzisiaj – jeśli będziemy szukać przyczyn oddalenia, a to jest tematem spektaklu, przyczyn złości, jaka stała się wszechobecna, to może łatwiej będzie nam się pogodzić, wyeliminować język nienawiści. Taki obowiązek w tej chwili na nas spoczywa. Bardzo się cieszę, że mamy nowy musical oryginalny. Napisałem libretto, uwzględniając również wątek kręconego w 1927 roku filmu, bo to bardzo atrakcyjne dla fabuły. Powstała więc nowa opowieść. Muzyka lat dwudziestych, jaka wypełnia „Śpiewaka jazzbandu”, odległa jest od jazzu Marsalisów, Milesa Davisa, Tomasza Stańki. Wówczas jazz był czystą muzyką rozrywkową, bliżej tego, co nazywano „zgiełkiem”. To też jest inspirujące. Muzykę do naszego spektaklu, całkowicie nową, z nowymi piosenkami, bo nie wykorzystujemy filmowych, napisał Mariusz Obijalski, kompozytor, aranżer, producent, pianista jazzowy współpracujący m.in. z Voo Voo, Fiszem Emade Tworzywo, Moniką Borzym. Artysta z ogromnym doświadczeniem muzycznym, choć omal nowy człowiek w teatrze, z którym współpracowałem już przy produkcji „Blaszanego bębenka” w Teatrze Muzycznym Capitol, gdzie również napisałą całą muzykę oryginalną.

    Autor: WOJCIECH KOŚCIELNIAK na motywach sztuki SAMSONA RAPHAELSONA „THE JAZZ SINGER”
    Przekład techniczny: MARIA KOŚCIELNIAK, DAVID DOMISIEWICZ
    Reżyseria: WOJCIECH KOŚCIELNIAK
    Muzyka: MARIUSZ OBIJALSKI
    Scenografia i kostiumy: ANNA CHADAJ
    Choreografia: EWELINA ADAMSKA-PORCZYK
    Reżyseria świateł: TADEUSZ TRYLSKI
    Projekcje: ANNA KOŚCIELNIAK
    Przygotowanie wokalne: TERESA WROŃSKA
    Asystentka reżysera: MARTA PARZYCHOWSKA
    Współpraca choreograficzna: KRZYSZTOF TYSZKO
    Inspicjentka: BEATA SZARADOWSKA

    OBSADA:

    Adrianna Dorociak/ Irena Melcer – MARY
    Kamil Krupicz/ Daniel „Czacza” Antoniewicz – JACK
    Arkadiusz Borzdyński/ Renia Gosławska – TAPER
    Paweł Tucholski/ Piotr Wiszniowski – KANTOR
    Monika Chrząstowska/ Ewa Dąbrowska – SARA
    Jerzy Walczak – LEE/JOACHIM
    Henryk Rajfer/Wojciech Wiliński – JUDELSON
    Joanna Przybyłowska – PANI GERSHON
    Piotr Chomik – CLARENCE
    Genady Iskhakov – GOLDSTEIN

    WIERNI (CHÓR):

    Ewa Dąbrowska, Grzegorz Kulikowski, Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Katarzyna Post, Henryk Rajfer, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Agata Sierecka, Monika Soszka, Alina Świdowska, Małgorzata Trybalska, Maciej Winkler

    JAZZMANI:

    Ewelina Adamska-Porczyk, Adam Beta, Marek Bratkowski, Marzena Hovhannisyan, Sara Kaźmierska, Joanna Kierzkowska, Anna Pacocha, Krzysztof Tyszko, Nika Warszawska, Rafał Wiewióra, Tomek Ziółek

    ORKIESTRA:

    Piotr Iwański (pianino), Paweł Klin (gitara/banjo), Maciej Matysiak/Andrzej Zielak (kontrabas), Maciej Wojcieszuk/ Radosław Mysłek (perkusja), Bartosz Smorągiewicz/ Marcin Świderski (saksofon/klarnet), Piotr Szlempo (trąbka), Robert Żelazko (puzon)

    Wojciech Kościelniak

    jeden z najwybitniejszych reżyserów teatru muzycznego w Polsce. W latach 2002-2006 był dyrektorem Teatru Muzycznego CAPITOL. W roku 2006 dyrektorem artystycznym 27. Przeglądu Piosenki Aktorskiej. W Capitolu zrealizował: „Kombinat” na podstawie utworów Republiki, „Operę za trzy grosze” Brechta/Weilla, show muzyczny „Gorączka” na podstawie przebojów Elvisa Presleya, „Mandarynki i pomarańcze” – poezję Juliana Tuwima z muzyką Leszka Możdżera, „West Side Story” Bernsteina oraz „Galerię” – piosenki Jacka Kaczmarskiego, „Scat, czyli od pucybuta do milionera” z muzyką Leszka Możdżera – pierwszy na świcie musical bez słów, „Steruj krwią swoją do oceanu spokoju – piosenki Marka Grechuty”, „Grę szklanych paciorków”, „Idiotę” wg powieści Fiodora Dostojewskiego, „Frankensteina”, „Tak jest – piosenki Jacques’a Brela”, „Mistrza i Małgorzatę” wg powieści Michaiła Bułhakowa, „Blaszany bębenek” wg Güntera Grassa.
    W Teatrze Muzycznym w Gdyni wystawił m.in. polską prapremierę „Hair”, transoperę „Sen Nocy Letniej”, „Lalkę” i „Chłopów”. W Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu – „Ferdydurke”. W Teatrze im. J. Słowackiego wyreżyserował: „Ziemię obiecaną”, „Bracia Dalcz i s-ka”. W warszawskim Teatrze Syrena – musical „Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy” i „Karierę Nikodema Dyzmy”.

    Fotografie

    Magdy Hueckel
    Fotografie Warszawa Teatr

    Fotografie Warszawa Teatr

    Fotografie Warszawa Teatr

    Fotografie Warszawa Teatr

  • Ginczanka. Chodźmy stąd

    Ginczanka. Chodźmy stąd

    „Ginczanka. Chodźmy stąd” – premiera Teatru Żydowskiego
    (14 X, reż. Krzysztof Popiołek)

    Spektakl o polsko-żydowskiej poetce dwudziestolecia międzywojennego, Zuzannie Ginczance, mogliśmy zobaczyć przedpremierowo 3 września podczas XIV edycji Festiwalu Singera. Premiera monodramu „Ginczanka. Chodźmy stąd” w reżyserii Krzysztofa Popiołka odbędzie się 14 października 2017 roku na scenie kameralnej im. Szymona Szurmieja przy ul. Senatorskiej, w tymczasowej siedzibie Teatru Żydowskiego. Kolejne pokazy 15 i 16 października. W tytułową rolę wciela się Ewa Dąbrowska. Na pianinie akompaniuje jej Andrzej Perkman.

    „Ginczanka. Chodźmy stąd” – opis spektaklu: Opowieść – o czym? – o życiu i śmierci – kogo? – Zuzanny Poliny Gincburg czy Zuzanny Ginczanki? – opowieść o miłości czy o wojnie? – o życiu czy umieraniu?

    Realizatorzy:
    Reżyseria i adaptacja: Krzysztof Popiołek
    Scenografia: Anna Wołoszczuk
    Kostiumy: Piotr Popiołek
    Wideo: Krzysztof Popiołek
    Kompozytor: Dominika Świątek
    Muzyka na żywo: Andrzej Perkman
    Obsada: Zuzanna Ginczanka – Ewa Dąbrowska, dziewczynka – Zofia Młyńska / Sonia Vinyavskaya
    Plakat: autorem plakatu jest Michał Szperling; zdjęcie pochodzi ze zbiorów Muzeum Literatury
    Zdjęcia: Bartek Warzecha
    Premiera: 14 października 2017 r.

    „Nie boję się ogromu świata” – pisała mała dziewczynka któregoś ostatniego dnia lata, w jakichś ostatnich latach pokoju, w świecie pięknej przeszłości. To inicjujące zdanie rozpoczyna opowieść, której tytuł dałby się streścić w dwóch słowach: moje życie. Nie wie jeszcze, że będzie to brutalnie przerwana, niedokończona opowieść: o nieuczciwej śmierci, o przedwczesnym umieraniu. To otwierające zdanie wypowiada do nas z końca przedwojennej Warszawy. Już nie będzie takiego lata, już nie będzie takiego miasta i już nie będzie takiego świata. Kolejne miejsca, z których trzeba uciekać – Warszawa, Lwów, Kraków – staną się ciągiem nie tylko geograficznym. To przede wszystkim łańcuch stanów lękowych, przez które przechodzi Ginczanka. W spektaklu obserwujemy kondycję człowieka nieuchronnie zbliżającego się do własnego końca.

    „Coś przyjdzie: miłość albo wojna” – pisze na długo przed 1939 rokiem. „Zdychasz, stara Europo”.  Nieustanne przeczucie nadciągającej katastrofy, poczucie, że może nas nie być, generuje pytania: jak pożegnać się ze światem, wiedząc, że nadchodzi koniec? Jakimi słowami zbudować schron na kartach literatury, żeby móc obronić siebie? I wreszcie, kiedy wszystko poprzednie się nie uda: jakimi słowami podsumować tę opowieść: moje życie.
    A tak chciałoby się żyć. O sekundę, o milimetr dłużej…

    Ginczanka. Chodźmy stąd
    Ginczanka. Chodźmy stąd – plakat (proj. Michał Szperling)
    Ginczanka. Chodźmy stąd (mat. pras.Teatru Żydowskiego)
    Ginczanka. Chodźmy stąd (mat. pras.Teatru Żydowskiego)_fot_Bartek_Warzecha_©_DSC8127

    Ginczanka. Chodźmy stąd Ginczanka. Chodźmy stąd Ginczanka. Chodźmy stąd Ginczanka. Chodźmy stąd Ginczanka. Chodźmy stąd Ginczanka. Chodźmy stąd Ginczanka. Chodźmy stąd Ginczanka. Chodźmy stąd Ginczanka. Chodźmy stąd

     

     

    Miejsce: Scena kameralna im. Szymona Szurmieja, Senatorska 35
    tel.: (22) 850 64 35, kasa@teatr-zydowski.art.pl

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz
    Warszawa, ul. Senatorska 35
    http://www.teatr-zydowski.art.pl/

  • Szabasowa Dziewczyna

    Szabasowa Dziewczyna

    Komedia „Szabasowa dziewczyna” – premiera Teatru Żydowskiego.
    (14 I 2017 r. w Klubie Garnizonowym)
    14 stycznia Teatr Żydowski zaprasza na kolejną premierę poza dotychczasową siedzibą przy Placu Grzybowskim! Komedia „Szabasowa dziewczyna” w reżyserii Marcina Sławińskiego wystawiana będzie w dniach 14-16 stycznia i 10-12 lutego gościnnie w Klubie Dowództwa Garnizonu Warszawa.

    Szabasowa Dziewczyna

    Zakochany mężczyzna boi się ponownego związku. Zakochana w nim dziewczyna pragnie go, ale jest katoliczką, a on jest Żydem. Dramat? Nie. Raczej urocza, zabawna komedia romantyczna. Autorem „Szabasowej Dziewczyny” jest amerykański dramaturg Daniel Simon, o którym jego uczeń Woody Allen powiedział: „To, co wiem o komedii, nauczyłem się od Daniela”. Sztukę reżyseruje Marcin Sławiński, którego przedstawienia od lat bawią warszawską publiczność Kwadratu, Komedii i Capitolu. Sztuka „The Convertible Girl” jest prezentowana w ramach umowy zawartej z SAMUEL FRENCH, INC.

    Autor: Daniel Simon
    Reżyseria: Marcin Sławiński
    Przekład: Janusz Tencer
    Scenografia: Wojciech Stefaniak
    Kostiumy: Agnieszka Kaczyńska
    Asystent: Ernestyna Winnicka
    Asystent scenografa: Maciej Chojnacki

    Obsada: Piotr Chomik Policjant/Goniec/Jonasz Steinberg, Sylwia Najah Krystyna, Henryk Rajfer Rabin Rotszyld, Dawid Szurmiej Policjant/Goniec/Jonasz Steinberg, Marek Ślosarski Ron Goldman, Ernestyna Winnicka Pani Goldman, Maciej Winkler Rabin Silwerman, Wojciech Wiliński Rabin Hahn

    Tytuł oryginału: „The Convertible Girl”
    Data premiery: 14.01.2017 r.
    Terminy popremierowe: 15-16 stycznia, 10-12 lutego 2017 r. (spektakle wystawiane są w dni powszednie o 19.00, w niedziele o 18.00)
    Miejsce: Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa 141A
    Bilety: 40-60 zł
    Rezerwacja biletów pod numerem tel.: (22) 526 20 34, (22) 526 20 32, (22) 850 64 50 lub 51

    Biogram reżysera:

    MARCIN SŁAWIŃSKI. Absolwent Wydziału Aktorskiego i Wydziału Reżyserii PWST w Warszawie, przez 10 lat aktor Teatru Narodowego, zajął się następnie wyłącznie reżyserią.
    Zrealizował 100 spektakli w ponad dwudziestu polskich i zagranicznych teatrach. Reżyseruje niemal wyłącznie sztuki współczesne, specjalizuje się w komediach. Spod jego ręki wyszły polskie prapremiery takich szlagierów jak m. in. „Mayday”, „Okno na parlament”, „O co biega”, „Wszystko w rodzinie”, „Zbrodnie serca”, „Szalone nożyczki”, „Przyjazne dusze” czy „Mayday II” (w Kwadracie), a także „Mój przyjaciel Harvey”, „Pół żartem, pół sercem”, „Nie teraz, kochanie” i „Zwariowana terapia” (w Komedii) oraz „Dajcie mi tenora” i „Hawaje” w Capitolu. Reżyserował komedie Ayckbourne’a, Frayna, Shaeffera, Gombrowicza, Mrożka, a przede wszystkim – Aleksandra Fredry.
    Poproszony o wymienienie najważniejszych spektakli, podaje debiutancką „Zamianę” Claudela w Teatrze Małym i „Spróbujmy jeszcze raz” Schisgalla z W. Zborowskim i P. Wawrzeckim, która rozpoczęła jego współpracę z Kwadratem, spektakle „peerelowskie” czy raczej „antypeerelowskie”: „Róbmy swoje”, „Mandat”, „Kompot”, „Nagi król” i „5 dni Lemuela Gulliwera”, a także „mądre komedie” – „Seksualne perwersje w Chicago” Mameta, „Sztukę” Y. Rezy, „Pokój stołowy, „Pokój Marvina”, „Klub cmentarny”, „Prawdę” i sztuki Wojciecha Tomczyka – „Komedia romantyczna”, „Zaręczyny” (2015) i oczywiście wielokrotnie nagradzany dramat „Wampir” z 2003 r.
    Reżyserował operetki, spektakle teatru TV, Polskiego Radia i serial komediowy. Był kierownikiem artystycznym warszawskiego Teatru Kwadrat oraz łódzkiego Teatru Powszechnego. Za aktorstwem nie tęskni, o dyrektorowaniu nie marzy, uważa, że reżyserowanie w teatrze to najlepsze co mu się mogło w życiu zawodowym przytrafić.

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz

    Plakat teatralny

    Szabasowa dziewczyna_plakat
    Szabasowa dziewczyna_plakat

    Zdjęcia z prób

    szabasowa dziewczyna w Warszawie

  • Aktorzy żydowscy

    Aktorzy żydowscy

    Reżyseria: Anna Smolar
    Scenariusz i dramaturgia: Michał Buszewicz
    Muzyka na żywo: Dominika Korzeniecka
    Scenografia i kostiumy: Anna Met
    Asystent reżysera: Paulina Lombarowicz
    Obsada: Ryszard Kluge, Mariola Kuźnik, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Malgorzata Trybalska, Jerzy Walczak

    Aktorzy żydowscy

    29 maja w Teatrze Żydowskim w Warszawie w ramach obchodów 65-lecia jego istnienia odbyła się premiera pt. „Aktorzy żydowscy” w reżyserii Anny Smolar. Spektakl ten, to fantazja na temat aktorów Teatru Żydowskiego. Zespołu o niejasnym statusie – bardziej „aktorzy”, czy bardziej „żydowscy”?

    Aktorzy żydowscy to spektakl próbujący sportretować grupę o niejasnym statusie, w której zarówno słowo „aktorzy” jak i „żydowscy” bywa kwestionowane. Uwięzieni w nieustannym próbowaniu pierwszej sceny spektaklu, którego premiera od kilkudziesięciu lat nie ujrzała światła dziennego uciekają w opowieść o sobie, próbują zdefiniować paradoksy nie pozwalające im zrobić kolejnego kroku, uciec od etykiet i uproszczeń. Zamknięci w kapsule czasowej przemierzają kolejne momenty własnych historii, uwięzieni w przeszłości, ale i w oczekiwaniach stawianych im przez otoczenie. Nie widzą teraźniejszości, bo wiąże ich pamięć i konieczność pamiętania o przeszłości i kontekście miejsca. Próba uwolnienia się od pamięci jest herezją, powtarzanie tego samego – przekleństwem.
    Szóstka aktorów prowadzi opowieści oparte na własnych życiorysach, doświadczeniach, wahaniach. Żaden z nich nie może jednak zagwarantować, że powie tylko prawdę. Ta fantazja oparta jest na osobistej opowieści, ale daleka od dokumentalnej prawdy. Zmyślenie bywa więcej warte, kiedy gwarancją jego prawdziwości staje się własna twarz. Ale czy twarz aktora może być wiarygodna? Dlatego mimo pozorów wiarygodności trzeba przyjąć założenie, że opinie postaci aktorów w spektaklu nie zawsze są opiniami aktorów grających w spektaklu.

    Strona www: http://www.teatr-zydowski.art.pl/spektakl/aktorzy-zydowscy i http://www.teatr-zydowski.art.pl/wydarzenia/aktorzy-zydowscy-premiera.

    Data premiery: 29 maja 2015 r.
    Kolejne terminy: 30.05, 31.05, 09.06, 10.06
    Miejsce premiery: Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz, Warszawa, Plac Grzybowski 12/16

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz
    Warszawa, Plac Grzybowski 12/16
    http://www.teatr-zydowski.art.pl/

    Fotografia teatralna: Magda Hueckel

    Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1) Aktorzy żydowscy fotograf, warszawa, Magda Hueckel (1)

  • Dybuk

    Dybuk

    „DYBUK” Kleczewskiej w Żydowskim – 7-10 maja ostatnie pokazy!

    Scenariusz sceniczny: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski
    Dramaturgia: Łukasz Chotkowski
    Muzyka: Stefan Węgłowski
    Scenografia, video, światło: Wojciech Puś
    Kostiumy: Konrad Parol
    Asystent reżysera: Jędrzej Piaskowski
    Obsada: Marcin Błaszak, Piotr Chomik, Genady Iskhakov, Magdalena Koleśnik (gościnnie), Joanna Przybyłowska, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Izabella Rzeszowska, Wanda Siemaszko, Piotr Sierecki, Piotr Stramowski (gościnnie), Barbara Szeliga, Dawid Szurmiej, Gołda Tencer, Ewa Tucholska, Jerzy Walczak, Marek Węglarski.

    W 1939 roku Warszawa była największym skupiskiem Żydów w Europie oraz ich drugim, po Nowym Jorku, skupiskiem na świecie. Getto warszawskie, w którym w 1941 roku uwięziono 450 tysięcy Żydów, zajmowało około 307 hektarów i pomimo niemal całkowitego unicestwienia trwale i dosłownie wtopiło się w tkankę miejską Warszawy. Musimy zawsze o nim pamiętać i ciągle o nim mówić. Musimy mówić o jego codzienności, kulturze, indywidualnych osobach, które tam mieszkały i umierały. To obowiązek nas, żyjących w miejscu, w którym dokonano masowej zagłady ludzkości.

    Spektakl „Dybuk” oparty jest na należącym do klasyki dramatu żydowskiego tekście Szymona An-skiego, będącym jidyszowym „Romeo i Julią”, ludową legendą opowiadającą o duszy zmarłego ucznia jesziwy, wcielającej się w ciało ukochanej. Maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski nadają tej historii szersze znaczenie, czyniąc z niej opowieść o złamanym przymierzu pomiędzy narodami i powracającej pamięci. W tym kontekście szczególnie istotna staje się historia i przestrzeń Teatru Żydowskiego, wybudowanego w centrum przedwojennej dzielnicy żydowskiej i na terenie dawnego Getta warszawskiego. Dramat An-skiego zostaje poszerzony o historie mieszkańców getta, a także ofiar i ocalałych z Holokaustu. Twórcy niemal dosłownie przywracają ich do życia, czynią widzialnymi, konfrontują współczesność z tymi, którzy odeszli, a trwale „przylgnęli” do nas – żyjących. Istotą spektaklu jest powołanie na scenie Życia, które z racji swojego pochodzenia zostało przerwane. W dobie wciąż powracającego zagrożenia ideologiami totalitarnymi i wojnami, musimy przypominać o zamordowanych, o ich Życiu, by historia kolejny raz nie zatoczyła koła.
    UWAGA! Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych.

    Fotogaleria:

    Dybuk---plakat-proj.-Joanna-Górska,-Jerzy-Skakun-HOMEWORK 2015-Dybuk_fot.-Magda-Hueckel-(1)-mat.pras.Teatru-Żydowskiego-CKJ-(1) 2015-Dybuk_fot.-Magda-Hueckel-(2)-mat.pras.Teatru-Żydowskiego-CKJ-(1) 2015-Dybuk_fot.-Magda-Hueckel-(3)-mat.pras.Teatru-Żydowskiego-CKJ-(1)

    17 kwietnia w Teatrze Żydowskim odbyła się premiera „Dybuka” na podstawie Szymona An-skiego w reżyserii Mai Kleczewskiej. Spektakl został doceniony przez krytyków, a premiera została rozpoczęła oficjalne obchody 65-lecia Teatru Żydowskiego. Najbliższe pokazy „Dybuka”, już ostatnie w tym sezonie, odbędą się w dniach 7-10 maja.

    „I ciągle widzę ich twarze,
    ustawnie w oczy ich patrzę —
    ich nie ma, — myślę i marzę,
    widzę ich w duszy teatrze. […]”
    S. Wyspiański

    Strona www: http://www.teatr-zydowski.art.pl/spektakl/dybuk
    Terminy w maju 2015 r.: 07.05. (czwartek) g. 19.00, 08.05. (piątek) g. 19.00, 09.05. (sobota) g. 19.00, 10.05. (niedziela) g. 18.00
    Miejsce premiery: Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz, Warszawa, Plac Grzybowski 12/16

    Fotografia teatralna:

  • Ruchele wychodzi za mąż

    Ruchele wychodzi za mąż

    Ruchele wychodzi za mąż

    Reżyseria: Jacek Papis
    Tekst: Savyon Liebrecht
    Przekład: Michał Sobelman
    Scenografia: Alicja Kokosińska
    Kostiumy: Diana Szawłowska
    Muzyka: Hanna Klepacka
    asystent kompozytorki: Ryszard Lubieniecki
    Asystentka reżysera: Paulina Lombarowicz

    Obsada:
    Joanna Rzączyńska/Ewa Greś – Ruchele
    Małgorzata Trybalska – Lea
    Marcin Błaszak – Arele
    Stanisław Brudny – Szlojme (gościnnie)
    Włodzimierz Press – Staszek (gościnnie)

    Savyon Liebrecht opowiada uniwersalną historię o pamięci i przebaczeniu, konflikcie pokoleń, który wynika z odmiennego stosunku rodziców i dzieci do historii i przeszłości. Autorka pokazuje, że przepracowanie wojennej traumy staje się niemożliwe z powodu braku odpowiedniego języka, zaś grzechy dorosłych stają się grzechami także młodego pokolenia.

    Ruchele, tytułowa bohaterka dramatu, po latach samotności znajduje wreszcie mężczyznę swojego życia i ma zamiar wyjść za niego za mąż. Niespodziewanie na drodze do szczęścia staje tajemnica z odległej przeszłości… To bardzo kameralna historia, rozpisana na pięciu protagonistów, która mówi o tym, że nie możemy uciec od demonów przeszłości, ale musimy odważnie się z nimi zmierzyć. Mimo osadzenia w realiach współczesnego Izraela ma niezwykle uniwersalny wymiar.

    Ruchele wychodzi za mąż według dramatu Savyon Liebrecht w reżyserii Jacka Papisa. Spektakl został dobrze przyjęty zarówno przez krytyków, doceniających nietypowy sposób podjęcia trudnego tematu tematu pamięci i przebaczenia, jak i publiczność, zachwyconą kreacją gościnnie występującego Stanisława Brudnego.

    Czas trwania: 2 h (z przerwą)
    Język spektaklu: polski
    Miejsce: Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz, Warszawa, Plac Grzybowski 12/16
    Strona www: http://www.teatr-zydowski.art.pl/spektakl/ruchele-wychodzi-za-maz
    Premiera: 9 stycznia 2015 r.

    Galeria fotograficzna. Marta Kuśmierz.

    Dokumentacja fotograficzna, zdjęcia

    Fotografia

    Zdjęcie

    Foto

    Dokumentacja fotograficzna, zdjęcia

    Zdjęcia ze spektakli

    Aktorzy na scenie

    Aktorzy

    Dokumentacja fotograficzna, zdjęcia

    Dokumentacja fotograficzna, zdjęcia

    Ruchele

    Ruchele wychodzi za mąż

    Ruchele wychodzi za mąż

    Dokumentacja fotograficzna, zdjęcia

    Dokumentacja fotograficzna, zdjęcia

    Plakat teatralny

    plakat teatralny

    Galeria postaci

  • Jeszcze chcę powiedzieć…

    Jeszcze chcę powiedzieć…

    Teatr Teka i Jeszcze chcę powiedzieć… w Teatrze Żydowskim

    Scenariusz, reżyseria i choreografia: Ewa Tucholska i Tomasz Piątkowski

    ONA – Ewa Tucholska i ON – Tomasz Piątkowski
    oraz znakomici muzycy, którzy „wygrywają” klimat tamtych lat
    – Krzysztof Jaszczak, Robert Kuśmierski i Marcin Fidos.

    Teatr Teka w piątek 21 listopada zaprezentuje w Teatrze Żydowskim spektakl oparty na piosenkach z lat 20. i 30.

    ONA i ON spotykają się. W jednym miejscu o tej samej porze. Z pozoru się nie znają, ale mówią o tym samym – o miłości, o rozstaniu, o tęsknocie, o wspomnieniach. Wyśpiewują swoje życie. Co ich łączy? Kim są dla siebie? Jak zakończy się ich spotkanie?
    Piękne piosenki z lat 20. i 30. – „Tango Milonga”, „To ostatnia niedziela”, „Zimny drań”, „Cztery nogi”, „Upić się warto”, „Ach, te baby”, „Co nam zostało z tych lat” i wiele innych – wyśpiewane, wytańczone, wystepowane!

    Rezerwacja biletów pod numerem (+48 22) 850 56 56; (22) 850 64 50 lub 51 i online bow@teatr-zydowski.art.pl

    Data: piątek 21 listopada 2014 r. g. 19:00

    Miejsce: Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie, Plac Grzybowski 12/16

    Plakat teatralny

    JESZCZE CHCĘ POWIEDZIEĆ… plakat

  • Dotknij wiatru, dotknij wody

    Dotknij wiatru, dotknij wody

    Adaptacja i reżyseria: Karolina Kirsz
    Tłumaczenie: Danuta Sękalska
    Scenografia i kostiumy: Anna Skupień
    Kompozycja motywu przewodniego: Marcin Adamczyk
    Czas trwania: 80 minut (bez przerwy)
    Obsada: Andrzej Blumenfeld (gościnnie), Piotr Chomik, Sylwia Najah, Piotr Sierecki, Ernestyna Winnicka
    Projekt plakatu: Adam Żebrowski

    Amos Oz o adaptacji swojej powieści w Teatrze Żydowskim – „Dotknij wiatru, dotknij wody” (premiera 7-8 maja)

    Amos Oz uznawany jest za najwybitniejszego żyjącego pisarza izraelskiego, wymienia się go jako jednego z faworytów do otrzymania literackiej Nagrody Nobla. 7, 8 i 27 maja w Teatrze Żydowskim w Warszawie zobaczymy adaptację sceniczną jego powieści „Dotknij wiatru, dotknij wody” w reżyserii Karoliny Kirsz.

    Specjalnie dla widzów Teatru Żydowskiego pisarz przygotował krótki opis powieści, zapraszając tym samym gorąco do wybrania się na spektakl.
    „Dotknij wiatru, dotknij wody” to ironiczna bajka o micie Żyda Wiecznego Tułacza, o miłości i poświęceniu, o odwiecznym twórczym niepokoju żydowskich intelektualistów, o Żydach i Polsce, o Żydach i nazistach, Żydach i Stalinie i wreszcie Żydach i Izraelu. Powieść w żartobliwy sposób dotyka, zacierając granice między komedią i tragedią, wiecznej miłości Żydów do słowa. Ale to przede wszystkim opowieść o mężczyźnie i kobiecie, którzy zdołali oprzeć się i wyjść cało z najpotworniejszej zbrodni w historii, a rozdzieleni na wiele lat połączyli się ponownie w Izraelu, gdzie dosięga ich kolejna wojna, przed którą chronią się, ale znów w fantastyczny sposób. Napisałem tę powieść w hołdzie dla wielu moich krewnych, których nigdy nie poznałem, bo nigdy nie dotarli do Izraela. Zostali zamordowani w Polsce, na Litwie i Ukrainie. To im w rzeczywistości poświęcona jest ta powieść. (Amos Oz)

    Amoz Os

    – jeden z najwybitniejszych izraelskich pisarzy; eseista i publicysta piszący w języku hebrajskim. Laureat wielu międzynarodowych nagród, m. in.: Nagrody Goethego, Nagrody Izraela oraz Nagrody Heinego. Jego opowiadania i powieści są tłumaczone na niemal wszystkie języki świata. Zadebiutował w 1965 roku tomem opowiadań „Tam, gdzie wyją szakale”. Ukazały się również: „Mój Michał”, „Aż do śmierci”, „Spokój doskonały ”, „Czarna skrzynka ”, „Poznać kobietę”, „Nie mów noc”, „To samo morze”, „Jak uleczyć fanatyka”, „Rymy życia i śmierci”, „Sceny z życia wiejskiego”, „Wśród swoich”.

    Informacje o spektaklu:

    „Dotknij wiatru, dotknij wody” – adaptacja sceniczna powieści „Touch the water, touch the wind” Amosa Oza
    Premiera: 7, 8 maja 2014 r. o godz. 19.00 (scena na Dużej Scenie Teatru Żydowskiego); pozostałe terminy: 27 maja o godz. 19.00

    Karolina Kirsz

    – reżyserka „Dotknij wiatru, dotknij wody”. Ukończyła Wydział Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego, a także Wydział Wiedzy o Teatrze w AT. Wyreżyserowała spektakle: „Zima w czerwieni” Adama Rappa w Teatrze Rampa/Scena Eksperymentalna w Warszawie, (Pierwsza Nagroda na XII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym ZDARZENIA), „Pułapka” Tadeusza Różewicza w ramach cyklu „Studio in Progress” w Teatrze Studio w Warszawie, „Końce świata” Marca Beckera oraz „69” Igora Bauersimy (Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej i Ambasada Niemiec) a także kilkanaście czytań performatywnych w warszawskich teatrach (m. in. w Teatrze Studio, Teatrze Żydowskim, Powszechnym, Konsekwentnym). Obecnie jest asystentem na Wydziale Reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie oraz przygotowuje się do pracy doktorskiej.

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie
    Plac Grzybowski 12/16

    Fotografia teatralna

    fotografia teatralna warszawa

    fot Marta Kuśmierz

     

    Dotknij wiatru, dotknij wody, Najah, Sierecki, Blumenfeld, fot Marta Kuśmierz Dotknij wiatru, dotknij wody, Najah, Sierecki, Blumenfeld, fot Marta Kuśmierz Dotknij wiatru, dotknij wody, Najah, Sierecki, Blumenfeld, fot Marta Kuśmierz Dotknij wiatru, dotknij wody, Najah, Sierecki, Blumenfeld, fot Marta Kuśmierz Dotknij wiatru, dotknij wody, Najah, Sierecki, Blumenfeld, fot Marta Kuśmierz

    Plakat teatralny: Adam Żebrowski

    plakat teatralny do spektaklu

    Portret pisarza

    Amoz Oz Pisarz PortretFotografia

  • Kamienica na Nalewkach

    Kamienica na Nalewkach

    Scenariusz: Ryszard Marek Groński, Szymon Szurmiej, Gołda Tencer
    Reżyseria: Szymon Szurmiej, Gołda Tencer
    Scenografia: Ewa Łaniecka
    Choreografia: Tomasz Tworkowski
    Kierownik muzyczny: Janusz Tylman
    Asystent reżysera: Barbara Szeliga

    Obsada: Kamila Boruta, Ewa Dąbrowska, Małgorzata Majewska, Magdalena Majsterkiewicz, Iwona Pachońska, Jolanta Pankowska, Joanna Przybyłowska, Izabella Rzeszowska, Wanda Siemaszko, Monika Soszka, Barbara Szeliga. Alina Świdowska, Gołda Tencer, Małgorzata Trybalska, Helena Wilda, Ernestyna Winnicka, Marcin Błaszak, Rafał Dajbor, Waldemar Gawlik, Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Mikołaj Müller, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Piotr Sierecki, Szymon Szurmiej, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Wojciech Wiliński, Piotr Wiszniowski.

    „Kamienica na Nalewkach” – widowisko w Teatrze Żydowskim

    Teatr Żydowski zaprasza na spektakl „Kamienica na Nalewkach”. To widowisko ukazujące codzienne życie Żydów zamieszkujących jedną z kamienic na słynnej przed wojną ulicy Nalewki.

    Bohaterowie spektaklu są postaciami charakterystycznymi dla tamtych czasów, a podwórko kamienicy to ich mały świat, oddzielna i mieniąca się wszelkimi odcieniami życia galaktyka. Nalewki były dla Żydów tym czym dla Polaków jest Marszałkowska. Dzięki muzyce, pieśniom i piosenkom poznajemy kawałek tej wspólnej, polsko-żydowskiej przeszłości. Przemieszanie form oraz różnorodność stylów pozwala ukazać bohaterów jako ludzi nam współczesnych, obarczonych tymi samymi problemami, przeżywającymi identyczne radości, smutki i gniew.

    Jest tutaj szkoła tańca i dobrych manier, są kłótnie plotkarek, wieczory szabasowe, można tu spotkać ulicznych śpiewaków i wybitnych muzyków podwórkowych kapel. Większość opowiadanych w spektaklu dowcipów, powiedzonek i przysłów wywodzi się z miejsc podobnych Nalewkom.

    Czas trwania: 2h 35min (z przerwą)
    Bilety: 50-60 zł
    Rezerwacja biletów pod numerem (+48 22) 8506450, (+48 22) 8505656

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie, Plac Grzybowski 12/16

    Plakat teatralny

    plakat teatralny

    Fotografia ze spektaklu

    fotografia
    Kamienica na Nalewkach_fotograf Marta Kuśmierz (1)

    Kamienica na Nalewkach_fotograf Marta Kuśmierz (1)

  • O głupim karpiu, zdechłej kozie i trąbce, która gasiła pożary

    O głupim karpiu, zdechłej kozie i trąbce, która gasiła pożary

    Scenariusz: Henryka Królikowska

    Teksty piosenek: Maciej Wojtyszko
    Reżyseria: Adam i Maciej Wojtyszko
    Muzyka: Piotr Moss
    Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska
    Scenografia i kostiumy: Ewa Łaniecka
    Choreografia: Zofia Rudnicka
    Reżyser światła: Ewa Garniec
    Asystentka reżysera: Paulina Lombarowicz

    Obsada:
    Szlemiel – Jerzy Walczak, Dawid Szurmiej
    Gronam – Henryk Rajfer, Piotr Wiszniowski
    Karczmarz – Marek Węglarski, Maciej Winkler
    Genendełe – Joanna Przybyłowska, Monika Chrząstowska
    Jente – Ewa Dąbrowska, Izabella Rzeszowska
    Mężczyzna – Rafał Rutowicz, Ryszard Kluge
    Kobieta – Ewa Greś, Joanna Rzączyńska

    Gołda Typisz – Gołda Tencer, Barbara Szeliga

    Premiera bajki „O głupim karpiu, zdechłej kozie i trąbce, która gasiła pożary”
    21 III 2014 r. w Teatrze Żydowskim

    21 marca 2014 roku w Teatrze Żydowskim w Warszawie odbędzie się premiera bajki dla dzieci i dorosłych „O głupim karpiu, zdechłej kozie i trąbce, która gasiła pożary” w reżyserii Adama i Macieja Wojtyszków na podstawie bajek I. B. Singera. Muzykę do spektaklu przygotował Piotr Moss.

    To bajka o mądrych ludziach z miasta Chełma, którzy potrafią każdą rzecz tak skomplikować, że staje się trudniejsza, niż była. Szlemiel, równocześnie mędrzec i głuptas, podejmuje kolejne wyprawy, które mają mu pomóc zrozumieć świat. Jeżeli jednak nie rozumie się Chełma, to czy można zrozumieć świat? Dużo śmiesznych pytań, na które są jeszcze śmieszniejsze odpowiedzi.

    Premiera: 21 III 2014 r.
    Kolejne spektakle: 22, 23, 25, 26 III 2014 r.

    Bajka dla dzieci i dorosłych. Zapraszamy dzieci od lat 7.

    Fotografia teatralna: A. Wencel

    fotografia teatralna fotografia teatralna

     

    Plakat teatralny: Andrzej Pągowski

    plakat teatralny

    Fotografie z prób

    fotografia teatralna fotografia teatralna

     

  • Kochanie na kredyt

    Kochanie na kredyt

    Spektakl teatralny Kochanie na kredyt

    – najnowsza komedia Marcina Szczygielskiego w reżyserii Olafa Lubaszenko.
    Obsada:
    Tamara Arciuch
    Filip Bobek
    Bartek Kasprzykowski
    Agnieszka Sienkiewicz
    Piotr Zelt

    Żyjemy w świecie najróżniejszych „holizmów” – uzależnienia stają się naszą naturą, a dostępnych używek przybywa z dnia na dzień. Uzależniamy się już nie tylko do chemicznych substancji, ale od czynności i uczuć na skalę niespotykaną do tej pory w historii cywilizacji. Internet, zakupy, telewizja, seks, przyjemności, higiena, jedzenie, popularność – przedawkowane wpędzają nas w kłopoty nie mniejsze, niż nadmiar alkoholu. Anna to dziewczyna sukcesu – w pogoni za życiowym powodzeniem wpada w spiralę uzależnień, a uzależnić potrafi się w równym stopniu od kochania, jak i od kupowania. Chłopak wymyka jednak jej się z rąk, na progu mieszkania staje komornik z obstawą, w dodatku niezbyt lubiana do tej pory macocha nagle odkrywa w sobie pokłady instynktu macierzyńskiego, które obsesyjnie manifestuje. Osaczona dziewczyna próbuje zapanować na rozsypującymi się elementami układanki, jednak uzależnienia wciąż biorą górę…

    „Kochanie na kredyt” to komedia z elementami farsy – wypukłe zwierciadło, którego zniekształcenie komicznie wyolbrzymia szczegóły rzeczywistości. Każde powiększenie ma jednak to do siebie, że daje widzowi szansę dostrzeżenia pozornie nieistotnych detali determinujących nasze życie, a z tego spostrzeżenia płynie konkretna nauka – w dzisiejszym świecie niezwyle łatwo jest pomylić pragnienie z nałogiem.

    Marcin Szczygielski

    Fotografia teatralna

    kochanie na kredyt warszawa
    kochanie na kredyt aktorzy
    kochanie na kredyt spektakl

    Plakat teatralny

    kochanie na kredyt plakat

  • Bóg zemsty

    Bóg zemsty

    Autor sztuki: Szolem Asz
    Scenariusz i reżyseria: Andrei Muntéanu
    Scenografia i kostiumy: Jan Polivka
    Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska
    Konsultacja literacka jidysz: Barbara Szeliga, Jacob „KOBI” Weitzner
    Obsada: Yankl (Jankiel) Henryk Rajfer, Sara (Sara) Joanna Przybyłowska, Rivka (Ryfka) Ewa Greś, Hindl (Hindl) Monika Chrząstowska, Manyka (Mańka) Małgorzata Majewska, Reyzl (Rejzl), Sylwia Najah, Shloime (Szlojme) Piotr Chomik, Reb Eli (Reb Eli) Piotr Sierecki, Basya (Basia) Izabella Rzeszowska, Soyfer (Skryba) Jerzy Walczak, A Yd (Obcy: Pobożny Żyd) Rafał Rutowicz, Di Blinde Yidene (Żydówka, Ślepa Na Jedno Oko) Ewa Dąbrowska, Kabtzunim (Biedacy i Klienci): Marcin Błaszak, Rafał Rutowicz, Marek Węglarski, Jerzy Walczak, Kol Fun Gojrl (Głos przeznaczenia) Gołda Tencer, Tojt Meidl (Nieżywa dziewczyna) Małgorzata Jankowska (statystka)

    Bóg Zemsty w Teatrze Żydowskim

    19 grudnia 2013 na Dużej Scenie Teatru Żydowskiego w Warszawie odbędzie się premiera pt. „Bóg zemsty” na podstawie dramatu Szolema Asza wg scenariusza i w reżyserii Andreia Muntéanu.

    Sztuka dotyka tabu, uderza subtelną równowagą tradycyjnych żydowskich tematów z tematyką współczesną.

    To będzie już drugie przedstawienie wyreżyserowane przez Andreia Muntéanu na podstawie tekstu tego kontrowersyjnego autora. Spektakl wystawiany będzie w języku jidysz z symultanicznym tłumaczeniem na język polski, angielski lub hebrajski – do wyboru.

    Uwaga! Spektakl dla widzów od lat 16.

    „Bóg zemsty” to jedno z najwybitniejszych osiągnięć dramatopisarskich Szolema Asza. Ten wielki, żydowski pisarz urodził się w Kutnie, niecałe sto kilometrów od Warszawy, a jest dziś w Polsce prawie całkiem zapomniany.
    „Bóg zemsty” to sztuka zderzająca ze sobą tradycję i współczesność, penetrująca tematy, które do dziś pozostają tabu. Asz precyzyjnie skonstruował psychologię bohaterów dramatu i właśnie tropem tej psychologii podąża reżyser przedstawienia.

    Jankiel, główny bohater sztuki, jest właścicielem kamienicy, którą zamieszkuje z rodziną. Ów pozornie przyzwoity obywatel i ojciec prowadzi w suterenie dom publiczny, do którego zostaje zwabiona przez jedną z prostytutek jego córka – Ryfka. Jankiel pilnuje, aby interes dobrze prosperował, ale nie zaniedbuje również spraw związanych z życiem wiecznym. W trosce o zbawienie Ryfki postanawia zamówić specjalny zwój Tory…

    Sztuka, uznana za obsceniczną i obrażającą żydowską religię, wywołała swego czasu wielki skandal obyczajowy. Mimo to, odnosiła również międzynarodowe sukcesy.
    Spektakl w Teatrze Żydowskim zrealizowany został przez Andreia Muntéanu, reżysera związanego z drugim w Europie repertuarowym Teatrem Żydowskim w Bukareszcie.
    „Asz jest dość kontrowersyjnym autorem – mówi reżyser – ma zarówno krytyków jak i zwolenników, jego twórczość jest i kochana i nienawidzona. Chciałbym udowodnić, że twórczość Asza zdecydowanie zasługuje na naszą uwagę.”

    Premiera: 19 grudnia 2013 r., godz. 19.00
    Spektakle: 20 i 21 grudnia, godz. 19.00

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie, Plac Grzybowski 12/16

    Plakat teatralny: Adam Żebrowski

    plakat teatralny Adam Żebrowski

    Reżyser: Andrei Munteanu

    reżyser Boga Zemsty

    Fotografia teatralna: Andrzej Wencel

    fotografia teatralna warszawa

    fotografia teatralna warszawa

    fotografia teatralna warszawa

    fotografia teatralna warszawa

    fotografia teatralna warszawa

    fotografia teatralna warszawa

    fotografia teatralna warszawa

    fotografia teatralna warszawa

    fotografia teatralna warszawa

    fotografia teatralna warszawa

  • Noc całego życia

    Noc całego życia

    „NOC CAŁEGO ŻYCIA”
    Reżyseria i inscenizacja: Szymon Szurmiej
    Scenariusz: Ryszard Marek Groński
    Scenografia: Wojciech Jankowiak
    Kostiumy: Marta Hubka
    Opracowanie muzyczne: Teresa Wrońska
    Choreografia i ruch sceniczny: Jan Szurmiej
    Asystenci reżysera: Katarzyna Post, Wojciech Wiliński
    Obsada: Marcin Błaszak, Piotr Chomik, Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Waldemar Gawlik, Ewa Greś, Genady Iskhakov, Franciszek Jankowski, Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Mariola Kuźnik, Małgorzata Majewska, Joanna Przybyłowska, Róża Katarzyna Post, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Piotr Sierecki, Monika Soszka, Barbara Szeliga, Jan Szurmiej, Alina Świdowska, Małgorzata Trybalska, Ewa Tucholska-Jaszczak, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Wojciech Wiliński, Ernestyna Winnicka, Piotr Wiszniowski

    „Noc całego życia” to spektakl będący zapisem wspomnień Janusza Korczaka w ostatnią noc przed Zagładą. Obraz za obrazem, scena po scenie jak w filmie przed oczyma „Starego Doktora” przesuwa się całe jego życie.

    DOKTOR K.: Zwrócono mi uwagę, że w nocy głośno mówię do siebie. To prawda, mówię. Pytam z coraz większą niecierpliwością: Żyłeś? Ile chlebów wypiekłeś dla ludzi? Ile zasadziłeś drzew? Ile ułożyłeś cegieł pod budowę, zanim odejdziesz? Ile przyszyłeś guzików? Ile, lepiej lub gorzej, wyprałeś zbrukanej bielizny? Komu i ile dałeś ciepła? Nie tylko zresztą pytam. Bywa, że napominam: Nie niszcz listów! Mało zajmują miejsca. Poblakłe fotografie, pokruszony kwiatek, różowa wstążeczka, zasuszony listek to przecież zaduma, pamiątka, wspomnienie. Różne wspomnienia: kojące i takie, które jak topielec wypływają z przeszłości.

    „Noc całego życia” jest jednocześnie retrospektywną opowieścią i rachunkiem sumienia człowieka znajdującego się obliczu śmierci…

    Czas trwania: 1:15
    Premiera: 9 listopada 2012
    Język spektaklu: polski
    Bilety: rezerwacja biletów pod numerem (+48 22) 850 56 56 i online
    http://www.teatr-zydowski.art.pl/

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie
    Plac Grzybowski 12/16

    Fotografia teatralna: Andrzej Wencel

    FOTOGRAFIA TEATRALNA FOTOGRAFIA TEATRALNA FOTOGRAFIA TEATRALNA Noc całego życia - Jan Szurmiej Kierownik Radia,Reżyser_ Gestapowiec - Piotr Chomik (fot. Andrzej Wencel) FOTOGRAFIA TEATRALNA

  • Piękna i Bestia

    Piękna i Bestia

    Scenariusz i reżyseria: Lena Szurmiej
    Muzyka: Teresa Wrońska
    Obsada: Bella – Izabella Rzeszowska, Bestia – Piotr Chomik, Ojciec – Henryk Rajfer, Siostry – (Adela i Greta) – Joanna Rzączyńska i Małgorzata Trybalska, Książka – Katarzyna Post, Dzbanuszek – Mariola Kuźnik, Kandelabr – Marek Węglarski, Koń – statysta Jarek Staniszewski
    Czas trwania: 90 min z przerwą

    „Piękna i Bestia” po raz pierwszy spisana została przez Gabrielle-Suzane Barbot de Villeneuve w XVIII w. Wersja bardziej  uproszczona i bardziej znana do dziś, napisana została przez Jean-Marie Leprince de Beaumont, także w XVIII w. Baśń ta, jak każda inna, należąca do klasyki, ukazuje wady i zalety człowieka. Oprócz takich tematów jak egoizm, dobro czy miłość, uświadamia bardzo mocno problem nietolerancji inności. Pokazuje, że miłość i akceptacja zwyciężają strach i zamieniają Bestię w człowieka.

    Strona spektaklu: http://www.teatr-zydowski.art.pl/spektakl/piekna-i-bestia

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie

    Fotografia teatralna: A.Wencel

    fotografia teatralna fotografia teatralna Izabela Rzeszowska (więcej…)

  • Single i Remiksy

    Single i Remiksy

    Komedia Marcina Szczygielskiego w reżyserii Olafa Lubaszenko

    Obsada:
    ANNA MUCHA, WERONIKA KSIĄŻKIEWICZ,
    LESŁAW ŻUREK, WOJCIECH MEDYŃSKI

    Producent: Zdzisław Marcinkowski
    Współproducent: Mariola Berg
    Kiedy i gdzie”
    28 października 2013 godz. 19
    Bilety: kasa Teatru Żydowskiego, Eventim.pl, kupbilecik.pl więcej na www.singleiremiksy.com
    Gdzie: TEATR ŻYDOWSKI Warszawa, ul. Plac Grzybowski 12/16

    Sztuka „SINGLE I REMIKSY” Marcina Szczygielskiego to komedia demaskująca mechanizmy korporacyjnych stosunków i obnażająca rzeczywisty charakter życia wielkomiejskich singli, pozornie gloryfikujących swoją niezależność i swobodę, a tak naprawdę stających się niewolnikami wychwalanej przez siebie wolności i kariery. Magda, kobieta sukcesu, prezes wielkiej korporacji wydawniczej, stawia na singli, bo przecież – jak mówi – singiel to najlepszy utwór na płycie.

    W firmie, którą dowodzi szansę na karierę mają tylko single, więc wszyscy, którzy singlami nie są wolą ukrywać swoje związki i małżeństwa. Gdy korporacja zostaje wchłonięta przez inną, większą , a nowe szefostwo postanawia zmienić na charakter firmy na prorodzinny, Magda wpada w panikę. Tym większą, że do Polski wysłany zostaje nowy przełożony, którego zadaniem ma być zweryfikowanie przede wszystkim jej pracy. Magda natychmiast musi zdobyć nowego partnera! Jak jednak ma to zrobić, gdy przez całe dotychczasowe życie unikała związków jak ognia i po prostu nie potrafi zbudować miłosnej relacji? Dochodzi do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie zatem wydanie służbowego polecenia… Pech w tym, że wysłany z centrali weryfikator ma zjawić się w firmie lada chwila…

    Fotografia teatralna: Marcin Peła

    Single i Remiksy Spektakl Single i Remiksy Spektakl Single i Remiksy Spektakl

     

    Plakat teatralny

    Single i Remiksy Marcina Szczygielskiego - plakat

    Video / Trailer

    Komedia demaskująca mechanizmy korporacyjnych stosunków i obnażająca rzeczywisty charakter życia wielkomiejskich singli, pozornie gloryfikujących swoją niezależność i swobodę, a tak naprawdę stających się niewolnikami wychwalanej przez siebie wolności i kariery.

    Zapraszamy

  • Skrzypek na dachu

    Skrzypek na dachu

    „SKRZYPEK NA DACHU”

    Reżyseria i choreografia: Jan Szurmiej
    Scenografia: Wojciech Jankowiak
    Kostiumy: Marta Hubka
    Muzyka: Jerry Bock
    Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska
    Przygotowanie wokalne: Małgorzata Hauszild
    Obsada: Zespół Teatru Żydowskiego
    Czas trwania: 3h 20min (z przerwą)

    Światowej sławy musical Skrzypek na dachu swoją warstwą muzyczną jak i tematem zawierającym humanistyczne przesłanie przemawia do publiczności na całym świecie.
    Za kanwę libretta posłużyła powieść Szołema Alejchema Dzieje Tewjego Mleczarza. Akcja rozgrywa się w 1905 r. w Anatewce, małym miasteczku na terenie Rosji carskiej, gdzie obok siebie żyją dwie społeczności – żydowska i rosyjska, które starają się nie wchodzić sobie w drogę. Historyczne tło akcji nawiązuje do rodzącego się komunizmu, rewolucji 1905 roku, a w finale do masowej emigracji ludności żydowskiej.
    Tytułowy Tewje jest ubogim mleczarzem, obarczonym pięcioma córkami, które chce wydać za mąż. One jednak nie zgadzają się z propozycjami swatki i szukają związków opartych na miłości. Tewje raz po raz staje przed wyborem, co jest ważniejsze: życie zgodnie z tradycją czy szczęście córek. Tymczasem do Anatewki dociera wiadomość o konieczności opuszczenia przez wszystkich Żydów miasteczka.

    Więcej informacji na stronie: http://www.teatr-zydowski.art.pl/spektakl/skrzypek-na-dachu?page=0%2C1

    Rezerwacja biletów w Biurze Obsługi Widza pod numerem (22) 8506450, (22) 8506451 i online http://www.teatr-zydowski.art.pl/.
    Telefon do kasy: 22 850 56 56.

    Fanpage na Facebooku:
    http://www.facebook.com/TeatrZydowskiimEsteryRacheliiIdyKaminskich

    Teatr Żydowski im. Esery Rachel i Idy Kamińskich Centrum Kultury Jidysz
    Plac Grzybowski 12/16
    00-104 Warszawa

    Fotografioa teatralna

    fotografia teatralna fotografia teatralna fotografia teatralna

    Plakat teatralny

    plakat teatralny

  • Koszałki Opałki

    Koszałki Opałki

    Reżyseria: Paweł Paszta
    Scenariusz: Paweł Paszta
    Scenografia: Honorata Dziadosz, Dorota Pabel
    Muzyka: Teresa Wrońska
    Obsada: Ewa Greś, Ernestyna Winnicka, Konrad Darocha, Michał Żerucha
    Czas trwania: 1h 30min
    Miejsce: Foyer Teatru Żydowskiego
    Data premiery: 01.09.2012

    „Koszałki Opałki” w reżyserii Pawła Paszty

    Przedstawienie „Koszałki Opałki” w reżyserii Pawła Paszty miało swoją premierę w 2012 r. podczas IX edycji Festiwalu Singera.
    „Koszałki Opałki” to muzyczny i humorystyczny spektakl powstały na podstawie felietonów młodego Janusza Korczaka pisanych pod pseudonimem Hen do satyrycznego magazynu „Kolce” z przełomu XIX i XX wieku. Przedstawienie w formie kabaretu literackiego z muzyką na żywo przenosi widza do starej Warszawy i przybliża prawdziwą warszawską atmosferę, poszukuje duszy miasta. Dzięki specyficznemu poczuciu humoru i piosenkom przedwojennym, spektakl gwarantuje dużo dobrej zabawy, a także odrobinę nostalgii i zadumy. „Koszałki Opałki” to unikalna szansa na poznanie rzadko prezentowanych tekstów Janusza Korczaka w brawurowym wykonaniu.

    Język spektaklu: polski
    Bilety: rezerwacja biletów pod numerem (+48 22) 850 56 56; (22) 850 64 50 lub 51 i online bow@teatr-zydowski.art.pl
    Oficjalna strona: http://www.teatr-zydowski.art.pl

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie
    Plac Grzybowski 12/16

    Fotografia teatralna

    fotografia teatralna
    fotografia teatralna

    Plakat teatralny

    plakat teatralny

  • Pół żartem, pół serio

    Pół żartem, pół serio

    Scenariusz i reżyseria: Szymon Szurmiej
    Scenografia: Izabela Chełkowska
    Choreografia: Mariusz Bach
    Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska
    Aranżacja: Michał Lamża, Krystian Segda, Teresa Wrońska
    Obsada: Mariusz Bach, Marcin Błaszak, Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Waldemar Gawlik, Ewa Greś, Genady Iskhakov, Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Mariola Kuźnik, Beata Łapuk, Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Joanna Przybyłowska, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Izabella Rzeszowska, Monika Soszka, Barbara Szeliga, Szymon Szurmiej, Alina Świdowska, Gołda Tencer, Roksana Vykalyuk, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Helena Wilda, Wojciech Wiliński, Ernestyna Winnicka, Piotr Wiszniowski
    Zespół muzyczny: Teresa Wrońska – fortepian, Marek Wroński – skrzypce, Dariusz Falana – klarnet, Krystian Segda – syntezator, Michał Lamża – konbtrabas, Tomasz Dziubiński – perkusja
    Czas trwania: 2h 40min (z przerwą)

    „PÓŁ ŻARTEM, PÓŁ SERIO”
    Przedstawienie kabaretowo-muzyczne, oparte na tekstach przedwojennych autorów tej klasy, co Julian Tuwim, Marian Hemar, Jerzy Jurandot, Zdzisław Gozdawa, Wacław Stępień. Przedwojenne teksty mistrzów kabaretu zadziwiają aktualnością. Skecze, dowcipy i anegdoty przeplatają się z muzycznymi szlagierami, rewiowymi i estradowymi, skomponowanymi m. in. przez takie gwiazdy muzyki, jak Jerzy Petersburski, Henryk Wars czy Artur Gold.

    Fotografia teatralna

    fotografia teatralna fotografia teatralna fotografia teatralna

    Plakat teatralny

    plakat teatralny

  • Marienbad

    Marienbad

    „MARIENBAD”
    Na podstawie powieści Szolema Alejchema
    (blogteatralny)

    Reżyseria: Maciej Wojtyszko
    Adaptacja: Henryka Królikowska-Wojtyszko
    Muzyka: Jerzy Derfel
    Choreografia: Emil Wesołowski
    Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska
    Scenografia: Ewa Łaniecka
    Reżyser światła: Ewa Garniec
    Asystent reżysera: Henryk Rajfer
    Obsada: Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Waldemar Gawlik, Ewa Greś, Ryszard Kluge, Sylwia Najah, Małgorzata Majewska, Jan Prochyra, Joanna Przybyłowska, Ernestyna Winnicka, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Piotr Sierecki, Barbara Szeliga, Monika Soszka, Gołda Tencer, Małgorzata Trybalska, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Piotr Wiszniowski.
    Premiera 22 lutego 2013r.

    Pełna wdzięku proza Szołema Alejchema zaadaptowana na przedstawienie muzyczne to wybitna pozycja i niezwykle oryginalna. Przedstawienie o miłości, tęsknocie oraz wiecznie niespełnionych pragnieniach. „Marienbad czyli qui pro quo między dwoma miastami w listach i telegramach” to śpiewane kompozycje Jerzego Derfla.
    Panie wyjeżdżają do uzdrowiska, żeby się poprawić, a panowie aby ubyć. Jednocześnie religijne żony, które znalazły się w europejskim kurorcie, błyskawicznie stają się nowoczesne. Mężowie natomiast robią wszystko, by uchodzić za pozbawionych zobowiązań kawalerów. Każdy stara się wypaść jak najlepiej wśród innych uczestników uzdrowiska.
    Portret świata zamożnych Żydów z warszawskich Nalewek, pokazany z dobrotliwym humorem, wielką przenikliwością i talentem w dostrzeganiu detali.

    Czas trwania: 2h 20 min (z przerwą)

    Rezerwacja biletów pod numerem (+48 22) 850 56 56 i bow@teatr-zydowski.art.pl

    Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie, Plac Grzybowski 12/16

    KONTAKT DLA MEDIÓW
    Joanna Bieguńska
    Agencja Kostrzewa PR
    joanna.biegunska@kostrzewapr.pl
    tel. kom. 609104796

    Fotografia teatralna: Andrzej Wencel

    Marienbad - fot. Andrzej Wencel_ Izabella Rzeszowska,Jerzy Walczak_warszawa

    Marienbad - fot. Andrzej Wencel_ Joanna Przybyłowska,Monika Soszka,Sylwia Najah,Joanna Rzączynska_

    Marienbad - fot. Andrzej Wencel_ zbiorowe

    Plakat teatralny

    plakat teatralny

    Video / Trailer / Film

  • Kafka tańczy

    Kafka tańczy

    (blogteatralny)

    Tytuł oryginału: Kafka Dances
    Autor sztuki: Timothy Daly
    Tłumaczenie: Lech Mackiewicz
    Reżyseria: Lech Mackiewicz, Szymon Szurmiej
    Scenografia: Jan Polivka
    Kostiumy: Marta Grudzińska
    Muzyka: Piotr Moss
    Choreografia: Iliana Alvarado
    Asystent reżysera: Ewa Dąbrowska
    Obsada:
    Franz Kafka – Piotr Sierecki
    Ojciec/Herman – Marek Węglarski
    Matka/Julia – Joanna Przybyłowska
    Otla/Siostra – Katarzyna Post
    Felicja/Panna młoda – Małgorzata Trybalska
    Kafka zatańczy w Teatrze Żydowskim

    „Kafka tańczy” – premiera 26 kwietnia

    Spektakl „Kafka tańczy” został zainspirowany listami Franza Kafki do Felicji Bauer, napisanymi w trakcie ich krótkiej, lecz burzliwej znajomości. Autor dramatu, Timothy Daly, zainteresował się tematyką zmagań sztuki z życiem i życia ze sztuką. Napisał sztukę o artyście, który uczy się żyć i staje przed wyborem pomiędzy swoją twórczością a trudami codzienności i stara się dokonać wyboru.
    W przypadku Franza Kafki odpowiedź mogła być tylko jedna…

    Rolą panny młodej w sztuce „Kafka Dances” debiutowała Cate Blanchett w Sydney Theater Company i otrzymała za nią prestiżową australijską nagrodę teatralną dla najlepszej debiutantki. W Teatrze Żydowskim tę samą rolę odegra Małgorzata Trybalska, a w postać Franza Kafki wcieli się Piotr Sierecki.

    Data premiery: 26 IV 2013 r.
    Miejsce: Duża scena Teatru Żydowskiego (Plac Grzybowski 12/16)
    Czas trwania: 2 h 20 min (z przerwą)

    26 kwietnia 2013 r. w Teatrze Żydowskim odbędzie się premiera spektaklu „Kafka tańczy” w reżyserii Lecha Mackiewicza i Szymona Szurmieja. Spektakl triumfował na scenach teatralnych m. in. w Australii, USA, Francji, a teraz będziemy mieli okazję obejrzeć go w Warszawie.

    Fotografia teatralna: Adam Hanuszkiewicz

  • Oberża pod złotym rogiem

    Oberża pod złotym rogiem

    (blogteatralny)

    OBERŻA POD ZŁOTYM ROGIEM
    Scenariusz: Szymon Szurmiej, Ryszard Marek Groński
    Reżyseria: Szymon Szurmiej
    Scenografia: Ewa Łaniecka
    Kostiumy: Marta Grudzińska
    Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska
    Aranżacja: Michał Lamża
    Choreografia: Tadeusz Wiśniewski
    Asystent reżysera: Ewa Greś
    Obsada:
    Liliana Cercel, Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Ewa Greś, Mariola Kuźnik, Beata Łapuk, Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Joanna Przybyłowska, Izabella Rzeszowska, Monika Soszka, Barbara Szeliga, Alina Świdowska, Małgorzata Trybalska, Roksana Vikaluk, Ernestyna Winnicka, Marcin Błaszak, Piotr Chomik, Genady Iskhakov, Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Piotr Sierecki, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Wojciech Wiliński, Maciej Winkler, Piotr Wiszniowski.

    Duża Scena
    Teatru Żydowskiego w Warszawie

    Zapraszamy Państwa na bal na Gnojnej – wyjątkową okazję do wysłuchania szlagierów: „U cioci na imieninach”, „Czy tutaj mieszka panna Agnieszka?”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą”, „Ta mała piła dziś”. To wszystko przeplatane skeczami w stylu kabaretu „Qui Pro Quo”. Na scenie będzie można zobaczyć również „Zośkę wariatkę” pióra Juliana Tuwima.

    Premiera: 29 kwietnia 2011

    Plakat

    Plakat teatralny

  • Ach! Odessa – Mama…

    Ach! Odessa – Mama…

    REŻYSERIA, LIBRETTO I INSCENIZACJA: Jan Szurmiej
    KIEROWNICTWO MUZYCZNE, KOMPOZYCJE I ARANŻACJE: Hadrian Filip Tabęcki
    PIOSENKI I ICH TŁUMACZENIA: Wojciech Młynarski, Aleksander Rozenbaum, Andrzej Zaorski, Roman Kołakowski, Andrzej Ozga, Jan Szurmiej
    CHOREOGRAFIA: Iliana Alvarado, Jan Szurmiej
    SCENOGRAFIA: Wojciech Jankowiak
    KOSTIUMY: Marta Hubka
    PRZYGOTOWANIE WOKALNE: Teresa Wrońska
    KOREPETYTOR WOKALNY: Michał Salamon
    ASYSTENT REŻYSERA: Agnieszka Kamińska, Henryk Rajfer
    OBSADA: Zespół Teatru Żydowskiego – Chrząstowska Monika, Dąbrowska Ewa, Greś Ewa, Kuźnik Mariola, Majewska Małgorzata, Najah Sylwia, Post Katarzyna, Przybyłowska Joanna, Rzączyńska Joanna, Rzeszowska Izabella, Soszka Monika, Szeliga Barbara, Paulina Lombarowicz, Świdowska Alina, Trybalska Małgorzata, Tucholska-Jaszczak Ewa, Winnicka Ernestyna, Vikaluk Roksana, Chomik Piotr, Błaszak Marcin, Gawlik Waldemar, Iskhakov Genady, Rajfer Henryk, Rutowicz Rafał, Sierecki Piotr, Walczak Jerzy, Węglarski Marek, Wiliński Wojciech, Winkler Maciej, Wiszniowski Piotr, Kulikowski Grzegorz, Kluge Ryszard, Szurmiej Jan, Świdowski Michał (statysta).

    Musical ukazuje romantyczny świat bandyckiej Mołdawanki na początku XX w. Oparty jest na „błatnych pieśniach”, będących prostą opowieścią o uczuciach, miłości, honorze, zdradzie, zaprawiony knajackim poczuciem humoru. Powstał na motywach „Zmierzchu” oraz „Opowiadań Odeskich” Izaaka Babla, niedokończonego scenariusza filmowego pt. „Benia Król” i materiałów z archiwum policji carskiej Odessy.

    Odessa była taka, jak Łódź. Ziemia obiecana dla wszystkich, którzy chcieli szybko się wzbogacić. Dla kupców eksportujących ukraińską pszenicę oraz dla handlarzy i przemytników korzystających z odeskiej strefy wolnocłowej. A także dla złodziei i bandytów, okradających przedstawicieli obu tych grup społecznych.

    To był właśnie świat Beni Krzyka – legendarnego bandyty, króla żydowskich złodziei. Świat małych, najwyżej trzypiętrowych domów, podwórek zabudowanych najdziwaczniejszymi krużgankami, balkonami i werandami połączonymi drewnianymi, skrzypiącymi schodami. Mieszało się tu wszystko. To tu Benia Krzyk zdobywał sławę, wykonując pierwsze zadania odeskiego bandyty Froima Gracza, zanim został królem Mołdawanki, a potem całej Odessy…
    Dźwięki muzyki żydowskiej, rosyjskich romansów, rumuńsko-besarabskich rytmów, turecko-kaukaskich brzmień, czy nostalgiczność kozackich pieśni ludowych tworzą oprawę dla odesskiego półświatka.

    Fotografia teatralna: Andrzej Wencel

    fotografia teatralna A.Wencel
    fotografia teatralna A.Wencel
    fotografia teatralna A.Wencel
    fotografia teatralna A.Wencel
    fotografia teatralna A.Wencel
    fotografia teatralna A.Wencel

    fotografia teatralna A.Wencel

    fotografia teatralna WENCEL A fotografia teatralna WENCEL A

     

    Jan Szurmiej fotografia.-M.-Górecki

    Słowo od reżysera Jana Szurmieja (więcej…)

  • Bonjour Monsieur Chagall

    Bonjour Monsieur Chagall

    (blogteatralny)

    Bonjour Monsieur Chagall
    Scenariusz i reżyseria: Szymon Szurmiej, Gołda Tencer
    Asystent reżysera: Barbara Szeliga
    Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska
    Scenografia: Marian Stańczak
    Choreografia: Tadeusz Wiśniewski
    Wizualizacja: Dawid Kozłowski, Krzysztof Ryniewicz
    Zdjęcia: Marek Górecki
    Obsada: Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Joanna Przybyłowska, Gołda Tencer, Izabella Rzeszowska, Barbara Szeliga, Alina Świdowska, Ernestyna Winnicka, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Piotr Sierecki, Szymon Szurmiej, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Piotr Wiszniowski.

    „Bonjour Monsieur Chagall” to barwne widowisko muzyczne oparte na utworach poetyckich oraz malarstwie Marca Chagalla. Przywołuje atmosferę świata Żydów ze Wschodniej Europy, w którym ten wybitny artysta wzrastał i dojrzewał. Plastyczne wizje malarza z Witebska ożywają w scenach pełnych nostalgicznego humoru, lirycznej muzyki żydowskiej, tańca oraz baśniowej atmosfery. Inspiracją do napisania scenariusza było osobiste spotkanie Szymona Szurmieja – dyrektora Teatru Żydowskiego i zarazem reżysera spektaklu – z Chagallem.

    Szymon Szurmiej o swojej znajomości z artystą:

    Rozmawiałem z Chagallem dwa razy w życiu. Raz, gdy skończył 90 lati zostałem zaproszony na jego urodziny, a drugi raz na jego 95-lecie. Byłem zaskoczony. Nie wiedziałem, że pisał wiersze po żydowsku. Myślałem, że cały wypala się w swoim malarstwie, którym był „opętany”. Żył wspomnieniami, tęsknił za minionym światem Żydów ze wschodniej Europy. Pochodził z bardzo biednej rodziny. Bella, jego żona, muza i największa miłość, była córką kupca. Zapytałem go, czy to siebie i ją malował na niebie z kozami, kogutem, zegarem, skrzypkiem na dachu. I jak to wszystko wymyślił.

    Chagall popatrzył na mnie uważnie
    – Jak to, wymyślił? Kiedy Żyd siedzi zamyślony i nie chwyta, co do niego mówią, mówi się: „Uuu, on siedzi na księżycu”. A gdy Żyd coś opowiada i macha rękami, żywo gestykuluje, to wniosek jest jeden: „Oho, on już lata nad dachami”.

    Chagall po prostu w genialny sposób wykorzystał w swoim malarstwie potoczne wyrażenia żydowskie. Ale nie wszyscy potrafili to odczytać. Opowiadał, jak zwiedzał swoją wystawę w Izraelu w towarzystwie pierwszego premiera Ben-Guriona. Zapytał go:

    – Jak się panu podoba, panie premierze?
    – Wie pan co – odpowiedział premier – ja uważam, że Żydzi powinni pracować, a nie fruwać.

    Współreżyserka spektaklu, Gołda Tencer, o spektaklu:

    po trzydziestu latach odkryłam na nowo to przedstawienie, zmodyfikowałam je. Uważam, że należy pokazać część wielkiej kultury żydowskiej, która inspirowała malarza o światowej sławie. Jednocześnie uwspółcześniłam formę spektaklu, dodając inne utwory oraz ruchome obrazy multimedialne, aby przybliżyć dzisiejszemu widzowi wielką wartość malarstwa Chagalla.

    Spektakl Bonjour Monsieur Chagall odniósł wielki sukces na festiwalu „Tysiąc lat historii Żydów” zorganizowanym w Lyonie w marcu 2009 r. oraz na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Żydowskich w Montrealu, który miał miejsce w czerwcu 2009 r.

    Czas trwania: 1 h 40 min (z przerwą)

    Język spektaklu: jidysz (symultanicznie tłumaczony na polski)

    Fotografia teatralna: Marek Górecki

    Chagall - zbiorowe - fot. M. Górecki

    Plakat teatralny

    Plakat teatralny Bonjour Monsieur Chagall

    Video, trialer. Fragment przedstawienia


    Bonjour Monsieur Chagall extraits
    (materiał nadesłany)

    Fotografia teatralna: Jacek Barcz

    Bonjour Monsieur Chagall Fotograf Jacek Barcz Bonjour Monsieur Chagall Fotograf Jacek Barcz Bonjour Monsieur Chagall Fotograf Jacek Barcz Bonjour Monsieur Chagall Fotograf Jacek Barcz Bonjour Monsieur Chagall Fotograf Jacek Barcz

  • Mur

    Mur

    (blogteatralny)

    Tekst: Ryszard Marek Groński
    Reżyseria: Maciej Wojtyszko
    Muzyka: Jerzy Derfel
    Scenografia: Ewa Łaniewska
    Występuje: Ewa Dąbrowska
    Czas trwania: 1 h (bez przerwy)

    „Kobiety to lepsi mężczyźni” – prawdziwość tej starej mądrości potwierdza życie Ireny Sendlerowej – matki i opiekunki setek uratowanych dzieci. Dzięki niej ocalały, dostały szansę ratunku w dniach Holokaustu. Irena Sendlerowa współpracowniczka „ŻEGOTY” wyprowadzała je z warszawskiego getta, zaopatrywała w dokumenty, znajdowała dla nich dom, przynosiła nadzieję, o którą było tak trudno. Spektakl o bohaterskiej kobiecie składa się z epizodów, pozwalających zrozumieć ogrom podejmowanego ryzyka.
    Śmiercią grozili jej nie tylko niemieccy okupanci, ale także swojscy szmalcownicy i rodzimi faszyści. Mimo zagrożeń pani Irena (pseudonim Jolanta) codziennie wypełniała swą misję. A później przez wiele lat milczała o własnych zasługach, nie czekała na zaszczyty i nagrody. Dziś wraca do nas, by przypomnieć, że „Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat”. A ona przecież uratowała wiele światów, wierząc, że będą lepsze niż ten, zachowany w pamięci.

    Fotografia teatralna: J.Paliwoda

    MUR w Teatrze Żydowskim - fot.J.Paliwoda
    MUR - Ewa Dąbrowska, fot.J.Paliwoda

  • Dla mnie bomba

    Dla mnie bomba

    Scenariusz i reżyseria: Gołda Tencer

    Konsultacja literacka: Ryszard Marek Groński
    Scenografia: Izabela Chełkowska
    Choreografia: Dorota Furman, Tomasz Tworkowski
    Opracowanie muzyczne: Teresa Wrońska

    Asystent reżysera: Małgorzata Trybalska
    Obsada:

    Ewa Dąbrowska, Adam Malecki, Joanna Przybyłowska, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Dorota Salamon, Monika Soszka, Barbara Szeliga, Szymon Szurmiej, Alina Świdowska, Gołda Tencer, Małgorzata Trybalska, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Ernestyna Winnicka, Wojciech Wiliński, Izabella Rzeszowska, Wanda Siemaszko, Waldemar Gawlik

    Dla mnie bomba

    Przewodnikiem po przedwojennej Warszawie jest stary subiekt, właściciel sklepu z płytami, gazetami i pamiątkami. Barwni goście jego antykwariatu przybliżą nam artystyczno-kawiarniany styl minionej epoki. Błyskotliwe żarty i anegdoty, piosenki wesołe oraz te, nad którymi unosi się lekka nutka nostalgii, przeniosą nas w tamten świat.

    Przedstawienie kabaretowo-muzyczne przywołujące klimat przedwojennej Warszawy. A w nim – taniec, rewia, piosenki, skecze, żarty, anegdoty oraz hity najlepszych kabaretów.

    Czas trwania: 2h 35min (z przerwą)

    Fotografia teatralna: Jacek Barcz

    Dla mnie bomba - Ewa Dąbrowska, fot. Jacek Barcz
    Dla mnie bomba - Ewa Dąbrowska, fot. Jacek Barcz

     

    fotografia teatr warszawa fotografia teatr warszawa

    Plakat teatralny

    plakat teatralny

  • Żona króla Leara. Czarna komedia.

    Żona króla Leara. Czarna komedia.

    Żona króla Leara. Czarna komedia.
    (blogteatralny)

    Scenariusz: Paweł Binke
    Reżyseria: Jerzy Gruza
    Scenografia: Ewa Łaniecka
    Muzyka: Teresa Wrońska
    Asystent reżysera: Jadwiga Gryn
    Obsada:
    Mąż – Wojciech Wiliński / Szymon Szurmiej
    Jego Żona – Izabella Olejnik / Barbara Dziekan
    Młody Człowiek – Piotr Chomik
    Gosia z „Gorącej Rity” – Izabella Rzeszowska/Jadwiga Gryn
    Szefowa Castingu – Joanna Przybyłowska
    Juror I – Rafał Rutowicz
    Juror II – Piotr Chomik
    Juror III – Ewa Dąbrowska
    Sekretarka – Jadwiga Gryn
    Gonerylla – Joanna Przybyłowska
    Regana – Ewa Dąbrowska
    Kordelia – Izabella Rzeszowska
    Gloster – Piotr Chomik
    Kent – Rafał Rutowicz

    Żona króla Leara. Czarna komedia. to spektakl o bezrobotnym aktorze, upokarzanym nieustannym chodzeniem od castingu do castingu. Podjęty trud nie daje jednak efektu w postaci roli. Nagle sfrustrowany aktor podejmuje decyzję

    – „jeszcze sięgnę po ten najwyższy temat, spontanicznie, bez zaplecza, bez teatru, lecz z ogromną, graniczącą z obłędem chęcią pracy nad rolą Leara”.

    W tym momencie pojawia się Żona, początkowo sceptyczna, wpada na zwariowany pomysł zagrania Leara przez kobietę. Wiedziona przekonaniem, że na fali współczesnych eksperymentów teatralnych jest to idealna rola dla niej. Ustępuje jednak staremu aktorowi.

    Mąż chorobliwie marzy o tym, aby chociaż raz jeszcze dostać „wielką rolę”, jednak okoliczności zmuszają go do grania w tanich reklamówkach. Podejmuje się tego, bo przecież musi z czegoś żyć. Kiedy pojawia się kolejna szansa, stawia się na casting.

    Z przejęcia miesza tekst, który powinien zaprezentować jury, z głęboko w nim tkwiącym monologiem Leara. Przegrywa również ten casting. Dochodzi do niego brutalna prawda – świat już go nie potrzebuje. Jedyna myśl to samobójstwo…tak, ale teatralne, nie rzeczywiste.

    „Czas – jak mówi Szekspir – to ogromne morze niewdzięczności”.

    Fotografia teatralna: Andrzej Wencel

    Żona Króla Leara-Przybyłowska,Rzeszowska,Dąbrowska,Olejnik,Wiliński,Rutowicz,Chomik,fot.A.Wencel na zdj. Izabella Rzeszowska

    Fotografia teatralna: Piotr Gamdzyk

    Żona Króla Leara - Izabella Olejnik,Wojciech Wiliński, fot. P. Gamdzyk Izabella Olejnik, fot. P. Gamdzyk
    Jerzy Gruza

  • Pieśń nad pieśniami

    Pieśń nad pieśniami

    „Pieśń nad pieśniami”
    (monodram)
    (blogteatralny)

    Reżyseria: Maciej Wojtyszko
    Muzyka: Jerzy Derfel
    Motyw muzyczny: Krzysztof Jakowicz (skrzypce), Andrzej Łukasik (kontrabas)
    Obsada: Jerzy Walczak

    Historia o sile fascynacji, która kształtuje życie. Bohaterów sztuki poznajemy jako dzieci, które skrępowane rodzinnymi więzami nie potrafią poradzić sobie z rodzącym się między nimi uczuciem. Po wielu latach spotykają się ponownie, by odkryć na nowo wagę dziecięcej fascynacji.
    „Pieśń nad pieśniami” to opowieść o zagubionej treści życia, o tęsknocie za dziecięcymi marzeniami, ale także o tym, jak trudno odciąć się od swoich własnych korzeni. Spektakl jest adaptacją mało znanego opowiadania Szolema Alejchema.

    Fotografia teatralna:

    Pieśń nad pieśniami - Jerzy Walczak 1Jerzy Walczak Pieśń nad pieśniami

    Plakat teatralny:

    Plakat Pieśń nad pieśniami

  • Wyzna(nie)

    Wyzna(nie)

    (blogteatralny)

    Scenariusz: Katia Czarna
    Reżyseria: Krzysztof Rzączyński
    Obsada: Małgorzata Trybalska
    Małgorzata Majewska
    Joanna Rzączyńska
    Czas trwania: 1 h (bez przerwy)
    Język spektaklu: polski

    „Wyzna(nie)” to spektakl o grupie kobiet, które zmagają się ze swoją przeszłością i żydowskimi korzeniami. Bohaterki sztuki, tak jak jej twórcy, urodziły się na przełomie lat 70. i 80. W liceum były przyjaciółkami. Łączy je jeszcze jedno: wszystkie są Polkami żydowskiego pochodzenia. Obiecały sobie, że 10 lat po maturze spotkają się na placu Grzybowskim. To już za chwilę. Każda z nich szykuje się do tego spotkania. Czy do niego dojdzie?
    Każda próbuje rozliczyć swoje dotychczasowe życie, dokonać tytułowego wyznania. Opowiadają swoje historie w symultanicznych monologach. Ich losy potoczyły się bardzo różnie. Jedna wyjechała do Izraela i tam wyszła za mąż, druga jest silnie zaangażowana w ortodoksyjne środowisko żydowskie w Warszawie. Trzecia została dziennikarką i ze swoim pochodzeniem nie chce mieć nic wspólnego – do tej pory nie może poradzić sobie z tym, że o swoim żydostwie dowiedziała się dopiero po śmierci babki Żydówki.

    Wszyscy są tuż po trzydziestce. O swojej pracy mówią, że jest głosem pokolenia, choć historia dotyczy trzech kobiet związanych ze środowiskiem żydowskim.

    – Nie chcemy być postrzegani tylko przez pryzmat historii, chcemy być postrzegani jako ludzie żyjący tu i teraz. To nie jest spektakl o Holokauście ani o Marcu ’68 – mówi Krzysztof Rzączyński. – To spektakl o naszym pokoleniu, o przeżyciach związanych ze zmianą ustroju, zachłyśnięciem się wolnością i o problemie tożsamości, który jest taki sam niezależnie od tego, czy jesteśmy Polakami, Czechami, Francuzami, Żydami czy Cyganami. Co nie oznacza, że to spektakl wyłącznie dla 30-latków. – Te problemy dotyczą zarówno ludzi młodych, jak i ich rodziców – podkreśla reżyser.

    Przedstawienie spodoba się zwłaszcza tym, którzy lubią teatr kameralny, zmuszający do myślenia, gdzie aktorzy są na wyciągnięcie ręki. Już sam tytuł zdeterminował jego formę. – To bardzo ascetyczna sztuka. Scenografia ogranicza się do krzeseł, chust i starej skrzynki ze zdjęciami.

    Fotografia teatralna: P. Piluk

    Joanna Rzączyńska,fot.P.Piluk
    Joanna Rzączyńska
    Joanna Rzączyńska,Małgorzata Trybalska, Małgorzata Majewska, fot.P.Piluk
    Joanna Rzączyńska,Małgorzata Trybalska, Małgorzata Majewska, fot.P.Piluk

  • 1666 wg Szatan w Goraju

    1666 wg Szatan w Goraju

    Reżyseria, Scenografia, Adaptacja: Michał Zadara
    Tłumaczenie: Monika Adamczyk-Garbowska i Chone Shmeruk
    Muzyka: Asa Horvitz
    Asystent Reżysera, Wideo: Łukasz Korczak
    Kostiumy: Arkadiusz Ślęsicki
    Światła: Artur Sienicki

    Obsada: Monika Chrząstowska, Ewa Greś, Henryk Rajfer, Piotr Sierecki, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Ernestyna Winnicka, Piotr Wiszniowski,Teresa Wrońska

    Spektakl „1666” jest adaptacją powieści „Szatan w Goraju” – pierwszej powieści Singera, wydanej w Warszawie w roku 1933.

    „1666” opowiada o małym miasteczku na wschodnich kresach, którego mieszkańcy w roku 1666 uwierzyli w nadejście Mesjasza, co miało dla nich dość fatalne skutki. Inscenizacja Michała Zadary zachowuje humor i ironię tej gorzkiej powieści, pisanej w roku dojścia Hitlera do władzy. W spektaklu występują aktorzy teatru Żydowskiego, graną na żywo muzykę napisał nowojorski kompozytor młodego pokolenia Asa Horvitz.

    Fotografia Teatralna Krzysztof Bieliński




    Plakat Autor: Michał Zadara

    Trailer/ Video / Film