Kategoria: TR Warszawa

warszawskie spektakle teatralne, przedstawienia teatru rozmaitości – recenzje

Teatr TR Warszawa

  • Koncert życzeń

    Koncert życzeń

    TR Warszawa warszawska premiera Koncertu życzeń. Główną i jedyną rolę w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka.

     Scena przy ul. Marszałkowskiej 8 pokaże łącznie pięć przedstawień.

    Spektakl w reżyserii Litwinki, Yany Ross oparty jest na tekście niemieckiego dramatopisarza Franza Xaviera Kroetza.

    Koncert życzeń w odróżnieniu od klasycznie skonstruowanego dramatu składa się jedynie z rozbudowanych didaskaliów, które stanowić mają partyturę i komentarz do scenicznych działań. Bohaterką jest tutaj około pięćdziesięcioletnia kobieta, stenotypistka. Urządzenie i umeblowanie jej mieszkania odpowiada stylowi współczesnej „cywilizacji mieszczańskiej”. Otoczona barwnością efektownych reklam i opakowań, szalenie pedantyczna i zorganizowana, nie potrafi przezwyciężyć swej samotności. Społeczeństwo, w którym żyje, także nie pomaga jej w rozwiązaniu problemów, skazując na wykluczenie i izolację. Kroetz tworzy obraz świata, w którym jednostka jest zdana na samotność, a jej pojedynczy los ginie gdzieś w wielkomiejskim tempie życia. Dramatopisarz bierze również pod lupę zachowania i moralność klasy średniej, która w obliczu zmian społecznych i kulturowych, musi na nowo wypracować i określić swoją tożsamość.

    „Karl Marx definiuje rewolucję jako czas, kiedy masy mają już dość opresji, a elity nie są w stanie ich dłużej kontrolować. Ale co jeśli finansowa elita poszła z duchem czasu i wypracowała sposób, żeby zająć masy konsumpcjonizmem, mamiąc je codziennymi, drobnymi nagrodami i przyjemnościami, które w sam raz wystarczają, żeby zapomnieć o cierpieniu wynikającym z bezsensowności cyklu życia? Prowokacyjna teza Kroetza podaje w wątpliwość akt samobójstwa jako rodzaj manifestacji wolnej woli i oznakę rewolucji, która, paradoksalnie, obraca się przeciw samej sobie i staje się rodzajem ciągłej porażki (poprzez usunięcie się ze społeczeństwa samego buntownika)” – mówi przed premierą reżyserka spektaklu, Yana Ross.

    „Koncert życzeń” w TR Warszawa można zobaczyć 15 stycznia o godzinie 19.00, 16 stycznia o godzinie 18.00 i 20.00 oraz 18 stycznia o godzinie 18.00 i 20.00.
    Spektakl powstał w koprodukcji TR Warszawa z Łaźnią Nową w Krakowie i Festiwalem Boska Komedia. Partnerami warszawskiej premiery są Deliaktesy.Esencja i Faktoria Win.

    Fotografia ze spektaklu

    w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka

  • Nietoperz

    Nietoperz

    Nietoperz na podstawie Die Fledermaus Johanna Straussa II

    reżyser: Kornél Mundruczó
    scenariusz: Kata Wéber, Kornél Mundruczó
    scenografia i kostiumy: Márton Ágh
    muzyka: János Szemenyei
    dramaturg: Gábor Thury
    światło i wideo: Kornél Mundruczó

    Występują:
    MAŁGORZATA BUCZKOWSKA, ROMA GĄSIOROWSKA, AGNIESZKA PODSIADLIK, JUSTYNA WASILEWSKA, RAFAŁ MAĆKOWIAK, DAWID OGRODNIK, SEBASTIAN PAWLAK, ADAM WORONOWICZ

    O twórcy: Johann Strauss II

    Johann Baptist Strauss, znany również jako Johann Strauss Junior lub Syn, to austriacki kompozytor, specjalizujący się zwłaszcza w muzyce tanecznej i operetkach. Stworzył ponad 500 walców, polek i kadryli, a także kilka operetek oraz balet. Mówiono o nim „Król Walca”, ponieważ przyczynił się do popularyzacji walca w Wiedniu w XIX wieku. Najbardziej znane dzieła Johanna Straussa to między innymi: Nad pięknym modrym Dunajem, Walc cesarski, Opowieści Lasku Wiedeńskiego, Tritsch-Tratsch-Polka oraz Pizzicato Polka. Spośród operetek najbardziej znane są Zemsta nietoperza oraz Baron Cygański.

    Strauss urodził się 25 października 1825 roku w St. Ulrich niedaleko Wiednia, jako syn słynnego kompozytora Johanna Straussa I. Jego ojciec nie chciał, aby syn został kompozytorem, lecz Strauss Junior w tajemnicy uczył się gry na skrzypcach u Franza Amona, pierwszego skrzypka w orkiestrze ojca. Strauss uczył się techniki kontrapunktu i kompozycji u prof. Joachima Hoffmanna, teoretyka, który prowadził prywatną szkołę muzyczną. Talent Straussa zauważył również kompozytor Joseph Drechsler, u którego pobierał on lekcje kompozycji. Jego drugi nauczyciel gry na skrzypcach, Anton Kollmann, który uczył również baletu w operze wiedeńskiej, wystawił mu doskonałe referencje.

    Strauss zadebiutował w październiku 1844 roku w Cassino Dommayera, gdzie wykonał niektóre ze swoich najwcześniejszych dzieł. Pierwszym dużym osiągnięciem młodego kompozytora było honorowe stanowisko „Kapelmistrza drugiego regimentu obywateli Wiednia”. Wiedeń został zniszczony przez rewolucję mieszczańską z 24 lutego 1848, a silna rywalizacja pomiędzy ojcem i synem stała się znacznie bardziej widoczna, gdy Johann Junior stanął po stronie rewolucjonistów, podczas gdy ojciec pozostał wierny monarchii. Kiedy w 1849 roku Strauss ojciec zmarł w Wiedniu na szkarlatynę, syn połączył obydwie orkiestry i udał się na kolejne tournee. Ubiegał się o stanowisko Dyrektora Muzycznego Balów Królewskich (KK Hofballmusikdirektor), które otrzymał w roku 1863. W latach 70-tych Strauss wyruszył ze swoją orkiestrą do Stanów Zjednoczonych, gdzie uczestniczył w Festiwalu w Bostonie na zaproszenie kapelmistrza Particka Gilmore’a i pełnił funkcję głównego dyrygenta „Monster Concert”, w którym wzięło udział ponad tysiąc artystów.

    Kompozytor zmarł w Wiedniu w wieku 73 lat. Został pochowany na Cmentarzu Centralnym w Wiedniu (Zentralfriedhof). Śmierć przerwała komponowanie przez niego baletu Kopciuszek (Aschenbrödel).

    Die Fledermaus

    Die Fledermaus (Zemsta nietoperza) to operetka skomponowana przez Johanna Straussa II do niemieckiego libretta Karla Haffnera i Richarda Genée.

    Podstawowym źródłem Zemsty nietoperza była farsa napisana przez niemieckiego dramatopisarza Juliusa Rodericha Benediksa (1811 – 1873), zatytułowana Das Gefängnis (Więzienie). Kolejnym źródłem stała się francuska sztuka wodewilowa Le réveillon Henriego Meilhaca i Ludovica Halévy. Została ona po raz pierwszy przetłumaczona przez Karla Haffnera na sztukę teatralną, która miała zostać wystawiona w Wiedniu. Jednakże specyfika francuskiego obyczaju réveillon (wieczerza o północy) doprowadziła do problemów, które rozwiązano poprzez zaadaptowanie sztuki jako libretta dla Johana Straussa, gdzie réveillon zastąpiono wiedeńskim balem.

    Premiera odbyła się 5 kwietnia 1874 roku w Theater an der Wien w Wiedniu, a operetka weszła do stałego repertuaru. Wystawiono ją również w Nowym Jorku w teatrze Bial at the Stadt Theatre 21 listopada 1874 roku, a następnie w Londynie w teatrze Alhambra 18 grudnia 1876 roku, z muzyką znacznie dostosowaną przez Hamiltona Clarke’a. W 1895 roku operetka została po raz pierwszy wystawiona w Londynie w oryginale, w języku niemieckim.

    Zemsta nietoperza podlegała niezliczonym adaptacjom dla potrzeb kina i telewizji. Rola Eisensteina była początkowo napisana dla tenora, lecz obecnie jest często śpiewana przez baryton.

    Streszczenie:

    Akt 1
    Apartament Eisensteina

    Gabriel von Eisenstein został skazany na osiem dni więzienia za obrazę urzędnika, częściowo z powodu niekompetencji swojego adwokata dr Blinda. Pokojówka Eisensteina, Adele, dostaje od siostry list z zaproszeniem na bal u księcia Orlofsky’ego. Udaje, że list dotyczy poważnej choroby ciotki i prosi o wychodne („Pisze do mnie moja siostra, Ida”). Falke, przyjaciel Eisensteina, przybywa, aby zaprosić go na bal (Duet: „Pójdźmy więc dziś na bal”). Eisenstein żegna się ze swoją żoną Rozalindą oraz z Adele, udając, że zmierza do więzienia (tercet: „Samotna tu zostaję”), choć w rzeczywistości planuje przełożyć odbycie kary o jeden dzień, a wieczorem bawić się na balu.

    Po wyjściu Eisensteina przychodzi do Rozalindy jej kochanek, śpiewak Alfred, który wyśpiewuje dla niej serenadę („Dove that has escaped”). Frank, dyrektor więzienia, przychodzi po Eisensteina, lecz zamiast niego znajduje Alfreda. Aby nie narażać Rozalindy, Alfred zgadza się udawać Eisensteina i idzie z Frankiem do więzienia. (Finał, kuplet „Niech o winie zabrzmi śpiew”, następnie obrona Rozalindy po przybyciu Franka „In tête-à-tête with me so late” oraz zaproszenie Franka „My beautiful, large bird-cage”)

    Akt 2
    Domek letni w willi Orlofsky’ego

    Okazuje się, że Falke, za zgodą księcia Orlofsky’ego, organizuje bal, aby zemścić się na Eisensteinie. W poprzednim karnawale Eisenstein zostawił pijanego Falke w kostiumie nietoperza (stąd tytuł operetki) w centrum miasta, narażając go na kpiny i ośmieszenie. Częścią intrygi jest zaproszenie na bal Franka, Adele i Rozalindy. Rozalinda udaje węgierską hrabinę, Eisenstein przedstawia się jako „markiz Renarda”, Frank jest „kawalerem Chagrin”, a Adele udaje aktorkę.

    Bal trwa (chór: „Czeka nas uciech moc”), a książę wita gości („I love to invite my friends”). Eisenstein zostaje przedstawiony Adeli, co wprawia go w zakłopotanie ze względu na jej niezwykłe podobieństwo do jego własnej pokojówki („Taki Pan jak Pan” lub aria Adeli „Ze śmiechem”). Następnie Falke przedstawia mu przebraną Rozalindę (czardasz: „Piosenka daleka”). Podczas romantycznego tête-à-tête Rozalindzie udaje się ukraść mężowi drogocenny zegarek, który może później wykorzystać jako dowód jego nieodpowiedniego zachowania (duet: „Jak spogląda, tak pożąda”). W finale całe towarzystwo świętuje (kuplet „In the fire stream of the grape”, potem kanon „Mów mi Ty”, polka „Wśród grzmotów i błyskawic” oraz końcowy walc „Ha, what joy, what a night of delight”).

    Akt 3
    W biurze więziennym dyrektora Franka

    Następnego ranka wszyscy trafiają do więzienia, gdzie ogólny chaos potęguje dozorca Frosch, który upił się prawie do nieprzytomności, korzystając z nieobecności naczelnika. Adele zjawia się, aby uzyskać pomoc kawalera Chagrin
    (melodramat, kuplet Adeli „W roli skromnego dziewczęcia”), podczas gdy Alfred marzy tylko o wydostaniu się z więzienia. Świadoma oszustwa Eisensteina Rozalinda chce złożyć pozew o rozwód, a Frank jest nadal odurzony alkoholem.

    Frosch zamyka w celi Adelę i jej siostrę Idę, a następnie zjawia się Falke razem ze wszystkimi gośćmi balu i wyjaśnia, że cała intryga stanowiła element zemsty za „Nietoperza” (tercet Rozalinda, Eisenstein i Alfred: „A co mu powiedzieć”). Wszystko kończy się dobrze (Eisenstein przypisuje winę za swoje zachowanie działaniu szampana, a Orlofsky obiecuje wesprzeć karierę aktorską Adeli). Eisenstein musi jednak odbyć pełną karę w areszcie (finał „O nietoperzu dosyć już”).

     

    Fotografia teatralna: Kuba Dąbrowski

    nietoperz fotografia teatr TR Warszawa nietoperz fotografia teatr TR Warszawa nietoperz fotografia teatr TR Warszawa nietoperz fotografia teatr TR Warszawa nietoperz fotografia teatr TR Warszawa nietoperz fotografia teatr TR Warszawa

     

    Video trailer z przedstawienia

    Kornél Mundruczó

    Scenariusz i reżyseria

    Reżyser filmowy, scenarzysta i aktor. Kornél Mundruczó urodził się w 1975 roku na Węgrzech. Studiował w Węgierskim Instytucie Filmowym, a obecnie jest znanym europejskim reżyserem filmowym, którego dzieła prezentowane są na najbardziej prestiżowych festiwalach na całym świecie. Po nakręceniu filmu krótkometrażowego (AFTA, 2001) reżyserował cztery filmy pełnometrażowe (Kilka pogodnych dni, 2002, Joanna, 2005, Delta, 2008,

    Projekt Frankeinstein, 2010). Otrzymał wiele nagród na różnego rodzaju festiwalach filmowych. Jego ostatni film, Projekt Frankenstein, po raz pierwszy pokazano na Oficjalnej Selekcji Cannes 2010. Od 2003 roku

    współpracował również z Krétakör Theatre, teatrem Thalia Theater w Hamburgu oraz Schauspiel w Hanowerze. Obecnie w teatrach wystawiane są cztery jego dzieła:

    Lód Sorokina w Narodowym Teatrze Węgierskim, Projekt Frankenstein, międzynarodowa koprodukcja Ciężko być bogiem na tournee na festiwalach teatralnych na całym świecie oraz jego ostatnia praca teatralna, Eszter Solymosi z Tiszaeszlar w Schauspiel Hannover.

    o projekcie

    Środek zimy, kilka dni przed Nowym Rokiem. W stylowej scenerii opuszczonego domu, zbierają się obce sobie wcześniej rodziny, aby wspólnie świętować nadchodzące święto. Przygotowania do uroczystości upływają przy słodkich dźwiękach operetki Zemsta Nietoperza Johanna Straussa (syna).

    Wielu z obecnych musiało zdobyć się na niejedno poświęcenie, aby znaleźć się tym miejscu. Za przywilej uczestniczenia w tak oczekiwanym wydarzeniu, gotowi byli oddać wszystkie pieniądze, poświęcić większość swojego czasu, a nawet ryzykować reputacją. Są wśród nich młodzi i starzy, małżeństwa i osoby stanu wolnego. Łączy ich jedno – ciekawość, czy człowiek może udźwignąć ciężar boskiej wolności.

    Po nominowanym do Złotej Palmy filmie Łagodny potwór – projekt Frankenstein, Kornél Mundruczó wraz z zespołem TR Warszawa ralizuje klasyczną operę buffo. Sięgając po utwór, który powstał równolegle z ogłoszeniem przez Nietzschego śmierci Boga, węgierski reżyser podejmuje temat „śmierci bez Boga” i zadaje nieśmiertelne pytanie: czy i w jakim stopniu wolno nam decydować o własnym istnieniu.

  • Ragazzo dell’Europa

    Ragazzo dell’Europa

    RAGAZZO DELL’EUROPA POWRACA PO DWÓCH LATACH NA DESKI TR WARSZAWA

    Reżyseria: René Pollesch
    Obsada: Aleksandra Konieczna, Agnieszka Podsiadlik, Piotr Głowacki, Tomasz Tyndyk.
    Czas trwania: 1 godz. 20 min. (bez przerwy)
    Miejsce: TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8

    Na podstawie tekstów René Pollescha Cappuccetto Rosso w przekładzie Doroty Sajewskiej i Pablo w markecie Plusa w przekładzie Hanny Krogulskiej.

    Po ponad dwóch latach przerwy na deski TR Warszawa powraca spektakl „Ragazzo dell’Europa”, przewrotny komentarz do rzeczywistości, która coraz bardziej traci jakąkolwiek realność. Sztukę René Pollescha można obejrzeć na scenie przy ul. Marszałkowskie 8 w dniach 12-14 czerwca o godzinie 19.00.

    Przedstawienia René Pollescha, uważanego za jednego z najwybitniejszych reprezentantów teatru postdramatycznego, imponują ilością wątków, poruszanych problemów czy odwołań. Istotą jego twórczości jest konfrontacja przebiegająca we wszystkich możliwych płaszczyznach i w tym sensie jest to teatr rewolucyjny. Pollesch w równym stopniu czerpie z popkultury, co ze sztuki wysokiej. Jego teksty składają się z cytatów z teorii społecznych, analiz ekonomicznych, krytyki kapitalizmu, teorii płci, teorii komunikacji, autobiograficznych notatek, bulwarowych sztuk i popularnych filmów. Bywa wręcz nazywany „złodziejem języka”, choć nie chodzi tu o używanie cudzych myśli i teorii, ale ich recykling, redefinicję, uwikłanie w spór, bądź, co najczęstsze, dekonstrukcję.

    Ragazzo dell’Europa to przewrotny komentarz do rzeczywistości, która coraz bardziej traci jakąkolwiek realność. To również ciekawe, a przy tym zabawne rozważanie o teatrze zarówno jako o przestrzeni spotkania twórców i odbiorców, jak i miejscu pracy aktorów. Prowokuje też pytanie o istotę aktorstwa i cenę uprawiania tego zawodu, co sprawia, że spektakl ten nieoczekiwanie wchodzi w dialog z najnowszym przedstawieniem wyreżyserowanym przez Grzegorza Jarzynę – „Druga kobieta” (w repertuarze TR Warszawa od 20, 21 i 22 czerwca o godzinie 20.00.).
    Filmowani za kulisami (na scenie jest ekran) Agnieszka Podsiadlik, Aleksandra Konieczna, Tomasz Tyndyk i Piotr Głowacki opowiadają o sobie, dostajemy blisko dwie godziny świetnej, prowadzonej w zawrotnym tempie zabawy. Przerzucając się rolami i kostiumami, aktorzy roztrząsają mechanizmy reprezentacji, badają możliwość bycia sobą w roli, rozpaczają nad utratą czaru – rodzaju charyzmy, który wyróżniał ich z tłumu i pozwalał wychodzić co wieczór na scenę. Aneta Kyzioł, POLITYKA.

    W ramach cyklu Nowa Dramaturgia TR zostały wydane cztery dramaty René Pollescha: „Jackson Pollesch”, „Cappuccetto Rosso”, „Pablo w markecie Plusa” oraz „Halo Hotel…!”. Można je nabyć w kasie TR Warszawa lub we foyer teatru przed spektaklem.

    RAGAZZO DELL’EUROPA
    W koprodukcji TR Warszawa z Instytutem Goethego, przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

    Fotografia teatralna : Stefan Okołowicz

    fotografia Stefan Okołowicz fotografia Stefan Okołowicz fotografia Stefan Okołowicz fotografia Stefan Okołowicz fotografia Stefan Okołowicz fotografia Stefan Okołowicz fotografia Stefan Okołowiczfotografia Stefan Okołowicz

  • Druga Kobieta

    Druga Kobieta

    Reżyseria: Grzegorz Jarzyna
    Adaptacja i scenariusz: Zofia Gołąbek
    Tekst wewnętrznej sztuki teatralnej: Maciej Pisuk
    Scenografia: Chasper Bertschinger
    Kostiumy: Anna Nykowska
    Muzyka: Jacek Grudzień oraz Piotr Domiński, Dominika Kotarba
    Reżyseria światła: Felice Ross
    Wideo projekcja: Bartek Macias
    Obsada: Roma Gąsiorowska, Maria Maj, Agnieszka Podsiadlik, Danuta Stenka, Danuta Szaflarska, Justyna Wasilewska, Jan Dravnel, Roman Gancarczyk, Rafał Maćkowiak, Dawid Ogrodnik, Lech Łotocki, Sebastian Pawlak, Adam Woronowicz.

    Spektakl grany w TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8:

    DRUGA KOBIETA – NOWY SPEKTAKL GRZEGORZA JARZYNY

    Druga Kobieta to tytuł najnowszego spektaklu Grzegorza Jarzyny, który już w kwietniu zobaczymy na scenie TR Warszawa. Przedstawienie inspirowane scenariuszem filmu „Opening Night” Johna Cassavetesa to historia osobistej i zawodowej konfrontacji z problemem upływu czasu, a także relacji między sztuką a życiem. W roli głównej wystąpi Danuta Stenka a w pozostałych rolach zobaczymy Romana Gancarczyka, Adama Woronowicza, Romę Gąsiorowską, Agnieszkę Podsiadlik, Justynę Wasilewską, Rafała Maćkowiaka, Dawida Ogrodnika, Marię Maj, Jana Dravnela, Lecha Łotockiego, Sebastiana Pawlaka oraz Danutę Szaflarską. Premiera odbędzie się w TR Warszawa 24 i 25 kwietnia, natomiast od 12 kwietnia ruszą pokazy przedpremierowe.

    TR Warszawa od lat szuka inspiracji we współczesnym kinie. Takie spektakle jak „Uroczystość”, „Solaris. Raport”, „Wiarołomni”, „Anioły w Ameryce”, „T.E.O.R.E.M.A.T.” czy „Nosferatu” wprost lub pośrednio nawiązywały do głośnych tytułów filmowych. „Opening Night” („Premiera”) Johna Cassavetesa, na którym oparty jest nowy spektakl Grzegorza Jarzyny „Druga kobieta” to dzieło wyjątkowe w światowej kinematografii. Nakręcony w 1977 roku, jest osobistą wypowiedzią niezależnego amerykańskiego filmowca na temat sztuki i jej relacji z rzeczywistością.

    Film opowiada historię starzejącej się aktorki, Wiktorii (Danuta Stenka), która nie chce się pogodzić z rolą wyznaczoną jej w życiu i na scenie. W wystawionej na Broadwayu sztuce „Druga kobieta” ma zagrać bohaterkę przechodzącą menopauzę, lecz ze wszystkich sił broni się przed tym zadaniem. Boi się, że sukces w tej roli będzie jej osobistą kapitulacją przed destrukcyjnym działaniem czasu. Jej bunt jest próbą zatrzymania czasu, ale też ucieczką przed prawdą o sobie. Aby zrozumieć i zaakceptować siebie, musi wyzwolić się z narzuconej roli, teatralnej i życiowej. Musi zabić w sobie nastolatkę, którą kiedyś była, a która powraca do niej w postaci zmarłej tragiczne młodej wielbicielki. Ceną będzie załamanie nerwowe, nagrodą – samoświadomość i szansa na nowe życie.

    W tej wielowarstwowej narracji nigdy nie wiemy do końca co jest grą, a co dzieje się naprawdę. Fikcja przenika się z rzeczywistością. Partnerem Wiktorii na scenie jest jej były partner życiowy, Adam (Adam Woronowicz), ich konflikt z realnego życia przenosi się do dramatu, a sytuacje ze sztuki znajdują rozwinięcie za kulisami. W filmie role obojga zagrali Cassavetes i jego żona, Gena Rowlands, co tworzyło dodatkowe piętro prawdy i zmyślenia.

    Siłą „Opening Night” jest wciąż aktualny problem stosunku do wieku i starości. Ta historia mówi o determinacji kobiety, która walczy o prawo do życia i szczęścia wbrew kulturowym stereotypom związanym z wiekiem. Dziś lęk przed wykluczeniem z powodu wieku jest jeszcze większy niż w czasach kiedy Cassavetes kręcił swój film. Zwłaszcza w takich krajach jak Polska, gdzie tradycyjne role społeczne kobiet i mężczyzn nie zmieniły się mimo modernizacji i emancypacji, a komercja doprowadziła kult młodości do absurdu.

    „Wszyscy chcą być kochani. Wszyscy muszą być kochani. Cały świat. Każdy chce być kochany. Gdy miałam 18 lat, mogłam wszystko. Było tak łatwo. Wszystkie moje emocje były na wierzchu. Teraz mi jest coraz trudniej i trudniej porozumiewać się z ludźmi” – mówi główna bohaterka w otwierającej scenie „Drugiej kobiety”.

    Drugim istotnym tematem zarówno w filmie jaki i w przedstawieniu Jarzyny jest sztuka i jej znaczenie dla współczesnego człowieka. Cassavetes odświeża zbanalizowaną metaforę teatru jako zwierciadła rzeczywistości, pokazuje, że teatr może być rzeczywistym miejscem, w którym można poznać i zrozumieć siebie. W czasach, kiedy zaciera się granica między tym co realne, a tym co fikcyjne, kiedy coraz więcej ludzi żyje życiem nie swoim, lecz wyobrażonych postaci z masowej kultury, teatr paradoksalnie wydaje się być ostatnim miejscem, w którym można zrzucić maskę i dotknąć prawdy. I o tym również Grzegorz Jarzyna opowiada w swoim najnowszym spektaklu.

    Plakat teatralny – G.Laszuk

    plakat teatralny TR Warszawa

    Grzegorz Jarzyna – reżyser

    Grzegorz Jarzyna reżyser

    Grafika

    budynek teatru kompozycja

  • Metafizyka Dwugłowego Cielęcia

    Metafizyka dwugłowego cielęcia

    reżyseria: Michał Borczuch
    scenografia i kostiumy Anna Maria Karczmarska
    muzyka Daniel Pigoński
    reżyseria światła Jacqueline Sobiszewski
    dramaturg Łukasz Wojtysko

    obsada: Magdalena Kuta, Maria Maj, Agnieszka Podsiadlik, Janusz Chabior, Jan Dravnel, Lech Łotocki, Rafał Maćkowiak, Sebastian Pawlak, Tomasz Tyndyk

    fragment tekstu wprowadzającego do przedstawienia ze strony www Teatru trwarszawa.pl (tekst: Łukasz Wojtysko)

    Witkacy napisał Metafizykę dwugłowego cielęcia w roku 1921. Siedem lat wcześniej razem z Bronisławem Malinowskim udał się w podróż do Australii i Papui-Nowej Gwinei, gdzie jako fotograf miał być odpowiedzialny za dokumentację badań etnologicznych prowadzonych przez przyjaciela. Z Polski uciekał przed sobą samym i przed Europą, której kulturę uważał za umierającą. Wyjazd na Antypody miał przynieść Witkacemu ukojenie. Jednak – czego zapewne żałował – nigdy nie przestał być udręczonym, nowoczesnym, białym człowiekiem. Na stary kontynent wrócił jeszcze w tym samym roku.

    Akcja spektaklu ma miejsce w Papui-Nowej Gwinei (Port Moresby) i w Australii (Sydney oraz pustynia w okolicach Karlgoorlie). Rodzice Karmazyniella, głównego bohatera „Metafizyki”, przeprowadzili się tam wiele lat temu, zostawiając bez sentymentu upadającą Europę.

  • 4.48 PSYCHOSIS

    Sarah Kane w przekładzie Klaudyny Rozhin

  • Cokolwiek się zdarzy, kocham cię

    Cokolwiek się zdarzy, kocham cię. TR Warszawa.

    Ja prosty krytyk i recenzent jestem. Między mną a Teatrem Rozmaitości jest tak sobie. Nie mam wyrobionego zdania. Nie wiem dokładnie co oni robią. Ale widziałem jeden spektakl, o którym opowiem.

    Cztery lata temu, przełamawszy już w sobie wstręt do rzeczywistości poszedłem z bliskimi na przedstawienie teatralne pt: Cokolwiek się zdarzy, kocham cię. To oni mnie namówili. Z reguły nie lubię teatru. Pracuję w nim, więc znam go od środka. Wystaliśmy się w kolejce chyba z godzinę, po czym okazało się, że nie ma już biletów. Mieliśmy do wyboru dostać się na wejściówkę, albo iść do pobliskiego baru na piwo. Wybraliśmy spektakl aktorski. Zostaliśmy w holu siedziby teatru i czekaliśmy cierpliwie, aż pani od biletów podniesie szybkę. Podniosła. Udało się kupić. Weszliśmy do środka.

    Muzyka na żywo – super, słowo AKCJA wypowiedziane z dotąd nieznaną mi brawurą utkwiło mi na kilka miesięcy, ale to niestety już wszystko, co mogę z ręką na sercu powiedzieć o tym przedstawieniu.  Może nie poruszyło mnie, bo już byłem za stary? Albo jeszcze za młody byłem na takie rzeczy. Lub mam problemy z pamięcią. Albo po prostu nihil novi. Albo tylko – nihil. Cóż. Dziękuję za przeczytanie recenzji.

    Przydatne Linki do Cokolwiek się zdarzy, kocham cię

    Reżyseria: Przemysław Wojcieszek
    scenografia: Magdalena Maciejewska
    światło: Marta Pruska
    wiersze: Marcin Cecko
    muzyka na żywo: Zespół Pustki
    choreografia walk: Maciej Maciejewski
    Obsada:
    Roma Gąsiorowska, Magdalena Kuta, Agnieszka Podsiadlik, Marcin Cecko,
    Krzysztof Czeczot/Michał Czernecki, Eryk Lubos, Lech Łotocki,
    Rafał Maćkowiak, Michał Piela, Tomasz Tyndyk,
    Mirosław Zbrojewicz
    premiera: 15 października 2005

    Trailer Video

  • Wiarołomni

    Wiarołomni

    w przekładzie Tadeusza Szczepańskiego
    w reżyserii. Artura Urbańskiego
    scenografia Magdalena Maciejewska
    muzyka Hanna Kulenty
    reżyseria światła Jacqueline Sobiszewski
    kostiumy Anna Nykowska-Duszyńska
    obsada Maja Ostaszewska (aktorka Nowego Teatru), Magdalena Kuta, Maria Maj, Agnieszka Podsiadlik, Karolina Dafne Porcari, Redbad Klijnstra, Władysław Kowalski, Lech Łotocki, Adam Woronowicz, Aniela Nykowska / Lena Czaplicka



    Wiarołomni w TR Warszawa – Teatr Rozmaitości

  • Między nami dobrze jest

    Między nami dobrze jest

    Między nami dobrze jest. TR Warszawa.

    Dorota Masłowska
    MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST
    reż.: Grzegorz Jarzyna
    scenografia: Magdalena Maciejewska
    kostiumy: Magdalena Musiał
    reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
    opracowanie muzyczne: Piotr Domiński, Grzegorz Jarzyna
    wideo: Cókierek, Pani K.

    obsada: Roma Gąsiorowska, Maria Maj, Magdalena Kuta, Agnieszka Podsiadlik, Aleksandra Popławska, Danuta Szaflarska, Katarzyna Warnke, Rafał Maćkowiak, Adam Woronowicz oraz Lech Łotocki (głos z radia)

    Jarzyna uchwycił niejako duszę tego tekstu i wydobył jego surrealistyczny rdzeń: podchodzi do tego dramatu nie tylko od jego dowcipnej strony, ale pozwala mu także zabłysnąć jako tragikomicznej, wyzutej z realizmu farsy.
    Dirk Pilz, BERLINER ZEITUNG

    Trailer

    Próba Czytana

    Przydatne Linki do Między Nami

    Fotografia teatralna

    K.Dąbrowski Fotografia Teatralna TR Warszawa

    K.Dąbrowski Fotografia Teatralna TR Warszawa

    K.Dąbrowski Fotografia Teatralna TR Warszawa
    K.Dąbrowski Fotografia Teatralna TR Warszawa