Tag: TR Warszawa

artykuły związane tagiem – teatr rozmaitości

  • TR Warszawa ogłasza nabór Teren TR

    TR Warszawa ogłasza nabór Teren TR

    TR WARSZAWA OGŁASZA NABÓR DO PROJEKTU TEREN TR

    TR Warszawa ogłasza nabór do projektu warsztatowego Teren TR, będący nawiązaniem do Terenu Warszawa realizowanego w 2004 r. Jego celem jest wspieranie rozwoju nowych artystów oraz poszukiwanie oryginalnych pomysłów na teatralną ekspresję. Aplikacje można wysyłać do 15 października.
    Koncepcja Terenu TR nawiązuje do projektu Teren Warszawa z 2004 roku, dzięki któremu do polskiego teatru weszła cała grupa utalentowanych dramatopisarzy, reżyserów i aktorów, a repertuar TR Warszawa wzbogacił się o serię przedstawień, zrealizowanych w przestrzeniach nieteatralnych.

    Program Teren TR skierowany jest do studentów szkół artystycznych i profesjonalistów teatralnych: (więcej…)

  • Druga Kobieta

    Druga Kobieta

    Reżyseria: Grzegorz Jarzyna
    Adaptacja i scenariusz: Zofia Gołąbek
    Tekst wewnętrznej sztuki teatralnej: Maciej Pisuk
    Scenografia: Chasper Bertschinger
    Kostiumy: Anna Nykowska
    Muzyka: Jacek Grudzień oraz Piotr Domiński, Dominika Kotarba
    Reżyseria światła: Felice Ross
    Wideo projekcja: Bartek Macias
    Obsada: Roma Gąsiorowska, Maria Maj, Agnieszka Podsiadlik, Danuta Stenka, Danuta Szaflarska, Justyna Wasilewska, Jan Dravnel, Roman Gancarczyk, Rafał Maćkowiak, Dawid Ogrodnik, Lech Łotocki, Sebastian Pawlak, Adam Woronowicz.

    Spektakl grany w TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8:

    DRUGA KOBIETA – NOWY SPEKTAKL GRZEGORZA JARZYNY

    Druga Kobieta to tytuł najnowszego spektaklu Grzegorza Jarzyny, który już w kwietniu zobaczymy na scenie TR Warszawa. Przedstawienie inspirowane scenariuszem filmu „Opening Night” Johna Cassavetesa to historia osobistej i zawodowej konfrontacji z problemem upływu czasu, a także relacji między sztuką a życiem. W roli głównej wystąpi Danuta Stenka a w pozostałych rolach zobaczymy Romana Gancarczyka, Adama Woronowicza, Romę Gąsiorowską, Agnieszkę Podsiadlik, Justynę Wasilewską, Rafała Maćkowiaka, Dawida Ogrodnika, Marię Maj, Jana Dravnela, Lecha Łotockiego, Sebastiana Pawlaka oraz Danutę Szaflarską. Premiera odbędzie się w TR Warszawa 24 i 25 kwietnia, natomiast od 12 kwietnia ruszą pokazy przedpremierowe.

    TR Warszawa od lat szuka inspiracji we współczesnym kinie. Takie spektakle jak „Uroczystość”, „Solaris. Raport”, „Wiarołomni”, „Anioły w Ameryce”, „T.E.O.R.E.M.A.T.” czy „Nosferatu” wprost lub pośrednio nawiązywały do głośnych tytułów filmowych. „Opening Night” („Premiera”) Johna Cassavetesa, na którym oparty jest nowy spektakl Grzegorza Jarzyny „Druga kobieta” to dzieło wyjątkowe w światowej kinematografii. Nakręcony w 1977 roku, jest osobistą wypowiedzią niezależnego amerykańskiego filmowca na temat sztuki i jej relacji z rzeczywistością.

    Film opowiada historię starzejącej się aktorki, Wiktorii (Danuta Stenka), która nie chce się pogodzić z rolą wyznaczoną jej w życiu i na scenie. W wystawionej na Broadwayu sztuce „Druga kobieta” ma zagrać bohaterkę przechodzącą menopauzę, lecz ze wszystkich sił broni się przed tym zadaniem. Boi się, że sukces w tej roli będzie jej osobistą kapitulacją przed destrukcyjnym działaniem czasu. Jej bunt jest próbą zatrzymania czasu, ale też ucieczką przed prawdą o sobie. Aby zrozumieć i zaakceptować siebie, musi wyzwolić się z narzuconej roli, teatralnej i życiowej. Musi zabić w sobie nastolatkę, którą kiedyś była, a która powraca do niej w postaci zmarłej tragiczne młodej wielbicielki. Ceną będzie załamanie nerwowe, nagrodą – samoświadomość i szansa na nowe życie.

    W tej wielowarstwowej narracji nigdy nie wiemy do końca co jest grą, a co dzieje się naprawdę. Fikcja przenika się z rzeczywistością. Partnerem Wiktorii na scenie jest jej były partner życiowy, Adam (Adam Woronowicz), ich konflikt z realnego życia przenosi się do dramatu, a sytuacje ze sztuki znajdują rozwinięcie za kulisami. W filmie role obojga zagrali Cassavetes i jego żona, Gena Rowlands, co tworzyło dodatkowe piętro prawdy i zmyślenia.

    Siłą „Opening Night” jest wciąż aktualny problem stosunku do wieku i starości. Ta historia mówi o determinacji kobiety, która walczy o prawo do życia i szczęścia wbrew kulturowym stereotypom związanym z wiekiem. Dziś lęk przed wykluczeniem z powodu wieku jest jeszcze większy niż w czasach kiedy Cassavetes kręcił swój film. Zwłaszcza w takich krajach jak Polska, gdzie tradycyjne role społeczne kobiet i mężczyzn nie zmieniły się mimo modernizacji i emancypacji, a komercja doprowadziła kult młodości do absurdu.

    „Wszyscy chcą być kochani. Wszyscy muszą być kochani. Cały świat. Każdy chce być kochany. Gdy miałam 18 lat, mogłam wszystko. Było tak łatwo. Wszystkie moje emocje były na wierzchu. Teraz mi jest coraz trudniej i trudniej porozumiewać się z ludźmi” – mówi główna bohaterka w otwierającej scenie „Drugiej kobiety”.

    Drugim istotnym tematem zarówno w filmie jaki i w przedstawieniu Jarzyny jest sztuka i jej znaczenie dla współczesnego człowieka. Cassavetes odświeża zbanalizowaną metaforę teatru jako zwierciadła rzeczywistości, pokazuje, że teatr może być rzeczywistym miejscem, w którym można poznać i zrozumieć siebie. W czasach, kiedy zaciera się granica między tym co realne, a tym co fikcyjne, kiedy coraz więcej ludzi żyje życiem nie swoim, lecz wyobrażonych postaci z masowej kultury, teatr paradoksalnie wydaje się być ostatnim miejscem, w którym można zrzucić maskę i dotknąć prawdy. I o tym również Grzegorz Jarzyna opowiada w swoim najnowszym spektaklu.

    Plakat teatralny – G.Laszuk

    plakat teatralny TR Warszawa

    Grzegorz Jarzyna – reżyser

    Grzegorz Jarzyna reżyser

    Grafika

    budynek teatru kompozycja

  • Na scenie TR Warszawa wystąpi GRUPPA WSCHÓD

    Na scenie TR Warszawa wystąpi GRUPPA WSCHÓD

    13 czerwca ostatni koncert w sezonie 2010/2011. Na scenie TR Warszawa wystąpi GRUPPA WSCHÓD ze swoim najnowszym projektem „KINO”.

    W składzie zespołu – aktor TR Warszawa Jan Dravnel, znany m.in. ze spektakli „Giovanni” oraz „T.E.O.R.E.M.A.T.” w reż. G. Jarzyny i „Metafizyka Dwugłowego Cielęcia” w reż. M. Borczucha.

    GRUPPA WSCHÓD po raz pierwszy spotkała się w ubiegłym roku na Chłodnej 25 i zagrała utwory różnych rosyjskich wykonawców. W swoim najnowszym projekcie, opartym na repertuarze legendarnej rosyjskiej grupy KINO, śpiewają utwory Wiktora Coja, kultowego rockmana, założyciela i lidera grupy. W swoich interpretacjach nie starają się kopiować oryginalnych wykonań grupy KINO, muzyka rosyjskiej grupy jest dlanich inspiracją, a teksty utworów zostały przetłumaczone na polski.

    skład: Wiktoria Gorodeckaja, Jan Dravnel, Paweł Paprocki, Dawid Somló, Wojtek Urbański, Rafał Kosowski oraz gościnnie Ksawery Wójciński.

    13 czerwca 2011, g. 20

  • DaDa SzaZa w TR z Caffè Latte Spektakl

    DaDa SzaZa w TR z Caffè Latte Spektakl

    SzaZa & Teatr Dada von Bzdülöw
    Caffè Latte

    Teatr Dada von Bzdülöw: Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl
    SzaZa: Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki
    kostiumy: Kasia Piątek
    światła: Michał Kołodziej

    SzaZa – Patryk Zakroci i Paweł Szamburski – muzycy, improwizatorzy, animatorzy; udzielali się w takich projektach jak Tupika, Meritum, Meoma, Horny Trees, Cukunft, kwartet klarnetowy Ircha Pneumatic i Zakład Produkcji Dźwięku. Tworzą muzykę dla teatru, filmu, kina niemego oraz tańca współczesnego. Występowali w kraju i za granicą na wielu festiwal sztuki współczesnej (m.in. Święto Kina Niemego, Terra Polska w Niemczech, Warszawa Singera, Fete de la Music w Paryżu, Festival Marbeilleux w Szwajcarii.), a swoją muzyką wspierali również takie instytucje jak Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie i Toruniu, Galerię Zachęta, Muzeum Powstania Warszawskiego (opis pochodzi z oficjalnej strony teatru – TR Warszawa).

    Caffè Latte

    Teatr Dada von Bzdülöw: Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl
    SzaZa: Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki
    kostiumy: Kasia Piątek
    światła: Michał Kołodziej

    SzaZa – Patryk Zakroci i Paweł Szamburski – muzycy, improwizatorzy, animatorzy; udzielali się w takich projektach jak Tupika, Meritum, Meoma, Horny Trees, Cukunft, kwartet klarnetowy Ircha Pneumatic i Zakład Produkcji Dźwięku. Tworzą muzykę dla teatru, filmu, kina niemego oraz tańca współczesnego. Występowali w kraju i za granicą na wielu festiwal sztuki współczesnej (m.in. Święto Kina Niemego, Terra Polska w Niemczech, Warszawa Singera, Fete de la Music w Paryżu, Festival Marbeilleux w Szwajcarii.), a swoją muzyką wspierali również takie instytucje jak Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie i Toruniu, Galerię Zachęta, Muzeum Powstania Warszawskiego.

    Teatr Dada von Bzdülöw – grupa założona przez choreografa i reżysera Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę Katarzynę Chmielewską. Jako niezależna grupa tancerzy i aktorów realizuje poszczególne spektakle w koprodukcji z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury (m.in.: Teatr Wybrzeże, Gdańsk; Dance Advance, Filadelfia; Les Hivernales, Avignon i wiele innych). Teatru Dada zrealizował dotychczas blisko 40 przedstawień, m.in.: Zagłada Ludu, Człowiek, który kłamał, Dialogus in conventione. W 2010 roku grupa zagrała po raz pierwszy w Palestynie i Izrealu.

    Można powiedzieć, że SzaZa uwiodła Teatr Dada, Dada zaś uwiodło SzaZę. Uwiedzieni sobą nawzajem zdecydowali się, by na oczach widzów wypić Caffè latte. Bezwstydnie sączyć będę ten zadziwiający napój, który nie jest ani pobudzającą kawą, ani też zdrowym mlekiem. Jest to napój zupełnie nieokreślony i niejako zagubiony w czasie kawiarnianego popołudnia. Zatem SzaZa i Dada, popijając coś nieokreślonego, tytułową Caffè latte, i nie mając nic ciekawszego do zrobienia, uwodzić się będą po raz drugi, po raz trzeci, po raz czwarty… A że scenicznie pełne są performatywnej estetyki, to Dada / SzaZa czynić to będą w kontekście… eksperymentalnego aspektu zabawy lub też w kontekście zabawowego aspektu eksperymentu.
    Uwiedzenie będzie miało miejsce na oczach tych, którzy zdecydują się uczestniczyć w zdarzeniu, które nie chce być ani spektaklem inkrustowanym muzyką, ani też koncertem skończonym. Caffè latte chce uwodzić, mimo wszelkich konsekwencji spadających prędzej czy później na… uwodzicieli.

    Jednak to nie analityczny zamysł jest najważniejszy w Caffè latte. Intencją artystów było coś o wiele bardziej ulotnego i nieokreślonego, migotliwego (jak mógłby napisać któryś z filozofów zajmujących się współczesną kulturą): poszukiwanie prostej przyjemności we współobecności, w przebywaniu ze sobą i widzami w jednej pstrzeni, leniwe napawanie się sobą nawzajem, swoimi ciałami, reakcjami, wypowiedziami i dźwiękami instrumentów.
    Mirosław Baran, Gazeta Wyborcza, Trójmiasto

    czas trwania: 1 godz. (bez przerwy)

    Caffè Latte
    Spektakle: 15, 16, 17. X g.19
    Bilety do nabycia w kasie TR Warszawa w cenie normalny 30 zł, ulgowy 20 zł

  • Planete Doc Review Film w TR

    Planete Doc Review Film w TR

    W poniedziałek 10 maja o g. 19 w cyklu FILM W TR wspólnie z Planete Doc Review zapraszamy na pokaz filmu CONTACTAUSTRALIJSKA ODYSEJA KOSMICZNA, nagradzanego dokumentu opowiadającego historię 62-letniej dziś Yuvali, australijskiej Aborygenki. Yuvali po raz pierwszy spotkała białych ludzi, będąc nastolatką, co zostało zarejestrowane na taśmie filmowej przez dowódcę patrolu Waltera MacDougalla. Dziś możemy poznać to spotkanie takim, jakim zapamiętała je Yuvali.

    Gościem wieczoru będzie Artur Liebhart, dyrektor festiwalu Planete Doc Review.
    Bilety 5 zł [uwaga: biletów nie rezerwujemy, zapraszamy do kasy]

    reżyseria Bentley Dean, Martin Butler; zdjęcia Bentley Dean; produkcja Contact Films, Screen Australia; Australia 2009, czas trwania 78 min

    więcej o filmie>>

  • Fantazy Piotra Cieplaka w Teatrze Rozmaitości Słowacki

    W środę 28 kwietnia o g. 18 Teatr Rozmaitości zaprasza na spektakl gościnny FANTAZY w reż. Piotra Cieplaka. Spektakl prezentowany jest w ramach projektu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego „Słowacki. Dramaty wszystkie”.

    „Słowacki jest mantryczny i świetnie nadaje się do słuchania, dlatego realizujemy „Fantazego” w konwencji słuchowiska radiowego. Nie chcę nikomu wmawiać, że „Słowacki wielkim poetą był”, chciałbym go odzyskać”.

    Piotr Cieplak, reżyser spektaklu.

    bilety: normalne: 60 zł, 40 zł; ulgowe: 40 zł, 30 zł

    sprzedaż i rezerwacja: Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1, tel. 22 501 70 21

    TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8 (tylko bilety normalne)

  • RAGAZZO DELL’EUROPA – pierwszy i wciąż jedyny polski spektakl niemieckiego twórcy teatralnego René Pollescha

    W dniach 22-25 kwietnia o g. 19 TR  zaprasza na RAGAZZO DELL’EUROPA – pierwszy i wciąż jedyny polski spektakl niemieckiego twórcy teatralnego René Pollescha. Obsada: Aleksandra Konieczna, Agnieszka Podsiadlik, Piotr Głowacki, Tomasz Tyndyk.

    Po spektaklu 22 kwietnia odbędzie się spotkanie z aktorami, którzy opowiedzą o pracy z Polleschem.

    Dla odbiorców naszego newslettera mamy na spektakle RAGAZZO DELL’EUROPA pulę promocyjnych biletów w cenie 30 zł. Rezerwacja w kasie: 22 480 80 08 na hasło: NEWSLETTER. Bilety można odebrać najpóźniej następnego dnia po dokonaniu rezerwacji. (OŁ YES)

     

  • TR zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu AUDIO.TR – GENDER FILHARMONII

    We wtorek 20 kwietnia o g. 19.30 TR zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu AUDIO.TR – GENDER FILHARMONII.

    Tym razem na małej scenie TR będziemy słuchać m.in.:

    Fryderyk Chopin Nokturn b-moll op. 9 nr 1[4’49”]

    Fryderyk Chopin Scherzo cis-moll op. 39 [6’28”]

    Grażyna Bacewicz Koncert na orkiestrę smyczkową [12’57”]

    Kaija Saariaho From the Grammar of Dreams [10’38”]

    kuratorzy: Adam Suprynowicz (Dwójka) i Mike Urbaniak (TR)

    wstęp wolny

    Projekt realizowany wspólnie z Programem Drugim Polskiego Radia.

     

  • Wywiad z Janem Englertem Teatr Rozmaitości

    Nie mam wątpliwości, że Grzegorz Jarzyna świadomie wybrał do roli Paola człowieka, który ma w środowisku opinię poukładanego, z sukcesem. Jeżeli kojarzę mu się z czymś poważnym, zorganizowanym i jestem jeszcze dla niego atrakcyjny artystycznie, czuję się usatysfakcjonowany – mówi w wywiadzie dla RZECZPOSPOLITEJ aktor i dyrektor Teatru Narodowego JAN ENGLERT przed premierą spektaklu „T.E.O.R.E.M.A.T.”.