Tag: Spektakle Teatr WARSawy

  • Beginning

    Beginning

    „Beginning”

    Sztuka miała swoją prapremierę światową na londyńskim West Endzie, gdzie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. To opowieść o spotkaniu pary singli w jednej z europejskich aglomeracji. Próba opisania rodzącej się relacji między czterdziestoletnimi samotnymi Europejczykami, których dotychczasowe wybory, tak prywatne, jak i zawodowe, doprowadziły do miejsca, w którym bliskość, tradycyjne rozumienie związku, partnerstwo czy rodzina stały się pojęciami abstrakcyjnymi, ideami, nie tyle niepożądanymi, ile niemożliwymi.

    Występują

    Obsada: Maria Seweryn i Tomasz Borkowski

    Obsada: Maria Seweryn i Tomasz Borkowski

    „Beginning” jest próbą skomentowania nie tylko kondycji współczesnego singla, ale przede wszystkim przeanalizowania mechanizmów społecznych doprowadzających do sytuacji, w której co szósty mieszkaniec Unii Europejskiej deklaruje się jako „singiel z wyboru”, a statystyki w Polsce wskazują już na ponad 7 milionów samotnych. „Cywilizacja samotnych” jako współczesny obraz spełnionego, szczęśliwego modelu życia czy może „epidemia samotności” jako zaraza XXI w. W rolach głównych Maria Seweryn i Tomasz Borkowski.

    Opowieść inicjacyjna

    „Beginning” to metafizyczna, psychologiczna opowieść inicjacyjna. Rzecz dotyczy dwójki czterdziestokilkuletnich mieszkańców wielkiego, europejskiego miasta, którzy po wielu życiowych zakrętach podejmują próbę zawiązania uczuciowej relacji.
    Ona – niezależna, nowoczesna, zaangażowana feministka skupiona na karierze i samorealizacji. Cyniczna, krytycznie odnosząca się do pojęć „tradycyjna rodzina”, „wspólnota”, „małżeństwo”. Nastawiona na niezobowiązujące przygody i szeroko rozumiany „związek otwarty”.
    On – rozwodnik pozbawiony praw opieki nad jedyną córką, mieszkający z emerytowaną matką. Silny, ale złamany mężczyzna, zgorzkniały, pozbawiony złudzeń i wiary w możliwość kolejnego początku. Wrażliwy, zagubiony idealista.

    Jest to niezwykle przejmująca opowieść o samotności i potrzebie bliskości w świecie, który kreuje wizerunek niezależnego, spełnionego singla jako jedyną słuszną drogę ku szczęściu i samozadowoleniu. W świecie, który krytykuje i odrzuca tradycyjne wartości, lansuje kult jednostki i koncentruje nas na „ja” i „dla mnie”. W świecie w którym nie ma miejsca na słabość i brzydotę, na przegranych i sfrustrowanych, gdzie tryskający kolorowym optymizmem profil na Facebooku czy Instragramie stał się jedyną miarą spełnienia. W świecie, w którym kult pozytywnego myślenia wyparł potrzebę refleksji czy melancholijną wrażliwość i zdegradował – wydawałoby się – naturalną potrzebę posiadania punktu odniesienia w drugim człowieku: „Jestem sam z wyboru”, „Mam pracę i pieniądze”, „Nie muszę się przed nikim tłumaczyć”, „Chodzę na jogę, japoński, kurs samodoskonalenia, gram w tenisa, mam psychoterapeutę, coacha, trenera, niczego więcej nie potrzebuję”.

    Analiza zachodniej cywilizacji

    „Beginning” jest złożoną analizą współczesnej, zachodniej cywilizacji pełnej lukrowanych obietnic i nośnych haseł. Jest brutalną i szczerą próbą zajrzenia w serca i umysły „postaci”, które na co dzień widujemy „naturalnie” roześmiane na słonecznym selfie. To historia miłości niemożliwej, owszem – kuszącej i wyczekiwanej, ale jednocześnie skomplikowanej, a przede wszystkim wymagającej od nas częściowego ustąpienia ze swoich z góry upatrzonych pozycji. Miłości, dla której coraz trudniej zrezygnować z wygodnego, niezobowiązującego życia niezależnego, nowoczesnego singla.

    Czas trwania: 90 min.

  • 20 lexusów na czwartek

    20 lexusów na czwartek

    20 lexusów na czwartek

    PREMIERA: 7 czerwca 2019
    Teatr WARSawy

    Społeczna Scena Debiutów

    20 lexusów na czwartek to teatralna opowieść o współczesnych uzależnieniach w formie spektaklu muzycznego. Grupa Potem-o-tem zaprasza na spotkanie z Coach Elą, która podczas swojej wizyty w Warszawie przeprowadzi 90 minutową sesję terapeutyczną czerpiącą z technik japońskiego mistrza harmonii i wewnętrznego spokoju, Fakaito. Już w połowie lat 90. XX wieku odkrył on zbawienny wpływ tańca i śpiewu na funkcjonowanie ludzkiego organizmu, a jego musical therapy zyskuje rozgłos dzięki niezwykle charyzmatycznej i jedynej licencjonowanej kontynuatorce jego szkoły, Elżbiecie Wiercigroch – Coach Eli.

    Już 7 czerwca w Teatrze WARSawy na Rynku Nowego Miasta w Warszawie zaprosimy widzów do przeżycia wspólnej, integrującej, integrującej podróży. Spektakl w formie spotkania w ogromnym kręgu z terapeutką leczącą śpiewem i tańcem będzie opowieścią o współczesnych holizmach. Spróbujemy zastanowić się co zastąpiło nam absolut, do czego możemy się zwrócić w świecie, w którym poważna refleksja filozoficzna i namysł teologiczny są na co dzień niespotykane. Co utrudnia nam znalezienie wewnętrznego spokoju, drażni, przeszkadza, a jednocześnie nie pozwala bez siebie żyć?

    Bohaterowie sztuki dotknięci problemem pracoholizmu, uzależnieni od robienia selfie i relacjonowania swojego życia w Internecie, od zdrowego żywienia i morderczych treningów na siłowni, od seksu i pornografii, dzięki Coach Eli odkryją przed widzami swoje problemy, a właściwie wyśpiewają je i zatańczą. 20 lexusów na czwartek, twórczo czerpiąc z formy musicalu, w lekki, często ironiczny i humorystyczny sposób opowiada o zagubieniu młodych (i nie tylko) ludzi, odpowiedzi na ich bolączki szukając we wspólnotowym, integrującym przeżyciu. Wciągając widzów w kolektywne granie i śpiewanie, w dużej bliskości z aktorami, zadbamy o to, aby 20 lexusów na czwartek było wyjątkowym teatralnym doznaniem.

    OBSADA:

    COACH ELA – Agata Różycka
    MARTA – Eliza Rycembel
    ALEX – Maria Sobocińska
    MARIUSZ – Filip Kosior
    DARIUSZ – Jan Marczewski
    KAROL – Piotr Piksa

    TWÓRCY:

    SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Marcin Zbyszyński
    SCENOGRAFIA: Joanna Załęska
    MUZYKA: Skodo
    CHOREOGRAFIA: Natalia Kielan
    KOSTIUMY: Irma Tylor

    GOŚCINNIE:

    Małgorzata Zajączkowska
    Mariusz Jakus
    Jerzy Radziwiłowicz

    VIDEO: Darek Redos
    GRAFIKA: Stefania Michera
    ASYSTENTKA REŻYSERA: Aleksandra Uma
    ASYSTENTKA KOSTIUMOGRAFKI: Barbara Wrona

    Agata Różycka
    COACH ELA - Agata Różycka
    COACH ELA – Agata Różycka
  • Śmieszne miłości

    Śmieszne miłości

    „Śmieszne miłości”
    na motywach książki Milana Kundery

    „Śmieszne miłości” to adaptacja luźno oparta na zbiorze opowiadań Milana Kundery pod tym samym tytułem. „Nikt nie będzie się śmiał”, „Fałszywy autostop”, „Edward i Bóg” są tytułami trzech z siedmiu opowiadań, które w dowcipnym ale i gorzko-ironicznym sosie opisują miłosne sprawy i sprawki kilkorga bohaterów, mieszkańców jednego z dużych europejsko-wschodnich miast. Bohaterów uwikłanych w skomplikowane ale i niezwykle komiczne miłosne przygody, tak sytuacyjne, jak i duchowe czy fizyczne. Niejednorodność gatunkowa poszczególnych historii prowadzi do podobnych refleksji i wniosków na temat miłosnych zmagań i perypetii bohaterów Kundery.

    „Fałszywy autostop”
    Mamy tu prowadzone ze zdumiewająca konsekwencją i okrucieństwem erotyczną grę dwojga młodych kochanków.

    „Edward i Bóg”
    Mamy toczoną pomiędzy światem polityki a kościołem walkę o dusze młodego nauczyciela, której dwa punkty kulminacyjne mają miejsce w dwóch różnych łóżkach.

    „Nikt nie będzie się śmiał”
    Mamy wreszcie historie pracownika wyższej uczelni, który za sprawą serii niefortunnych przypadków traci wszystko i wszystkich, na których mu zależało, ale który uświadomiwszy sobie, że jego przygoda należała raczej do komicznych niż tragicznych odczuwa rodzaj oczyszczającej ulgi.

    Różne odcienie miłości, różne skutki fatalnych decyzji, ironia losu, zagmatwane społecznie warunki, pycha, zazdrość i kompleksy bohaterów. Wszystko to daje ponadczasowy i na każdym końcu świata aktualny obraz śmieszności i bezcelowości miłosnych zmagań. Jednocześnie opowieści te pozostają okrutną lekcją i przestrogą przed lekceważeniem autentyczności swoich uczuć i bezwzględnym, aczkolwiek tak popularnym w naszych czasach stawieniem znaków wyższości rozumu nad potrzebami serca. Kundera w swoich rozważaniach na przemian śmieszy i przeraża. Nie oszczędzając swoich postaci ostatecznie lituje się nad nimi i niczym wyrozumiały stwórca pozwala im wyciągnąć wnioski ze swoich haniebnych czynów. A nam uświadamia jak śmieszni i daremni jesteśmy pozostając w przekonaniu o pełnej kontroli nad biegiem zdarzeń.

    Reżyseria i scenariusz
    Adam Sajnuk
    OBSADA:

    Bartosz Bednarski
    Julia Borkowska
    Malwina Laska
    Ignacy Liss
    Weronika Łukaszewska
    Michał Pawlik

    Premiera: 11 maja 2019
    Teatr WARSawy

    Społeczna Scena Debiutów

  • Obsesje

    Obsesje

    OBSESJE
    Anna Smołowik

    „Obsesje” to muzyczny stand-up powstały z rozmów, plotek, anegdot, obserwacji. Wszystkie dotyczyły obsesji. Jest zatem trochę śmiesznie, trochę wzruszająco – o urodzie, miłości, pracy, ambicjach, kompleksach, zawiedzionych uczuciach, terapii, dietach, zazdrości i namiętności. Z kilkunastu piosenek, wyłania się portret współczesnej kobiety z całym bagażem lęków i nadziei, które towarzyszą jej na co dzień. Teksty Julii Holewińskiej balansujące pomiędzy liryzmem a groteską, okazują się krzywym zwierciadłem, w którym zobaczy się nie jeden z nas.

    Anna Smołowik za swoje dokonania aktorskie, a w szczególności na spektakl OBSESJE, została wyróżniona nagrodą Talenty Trójki (w kategorii Teatr) przez Program Trzeci Polskiego Radia.
    Spektakl OBSESJE grany był na wielu warszawskich scenach, m.in. w Teatrze Muzycznym Roma, Teatrze Studio, Instytucie Teatralnym, Klubie Komediowym, na Placu Defilad, Sali Koncertowej Polskiego Radia.

    Autorem muzyki jest Marcin Macuk – (wybitny polski multiinstrumentalista i kompozytor, na stałe współpracujący z Kasią Nosowską i Heyem, autor muzyki m.in do filmów „Chrzest”, „Demon” Marcina Wrony ) oraz Paweł Stankiewicz, jeden z najzdolniejszych polskich gitarzystów, który towarzyszy Annie Smołowik na scenie.

    Teksty: Julia Holewińska
    Muzyka: Marcin Macuk, Anna Smołowik, Piotr Stankiewicz

    WYSTĘPUJĄ:
    Anna Smołowik – śpiew
    Piotr Banaszek – instrumenty klawisze
    Paweł Stankiewicz – gitary
    Piotr Maślanka – perkusja
    Piotr Domagalski – gitara basowa/kontrabas
    czas trwania ok. 70 minut

    RECENZJE:
    Liczy się sama Anna Smołowik, która wypełnia sobą całą scenę, kipi energią, uwodzi publiczność. Bywa zabawna albo bardzo zabawna, czasami też wzruszająca. (…) Wróże temu wieczorowi duże powodzenie, bo niewiele mamy tak uzdolnionych i zwyczajnie sympatycznych aktorek, no i niewiele scenicznej rozrywki w dobrym guście.
    Jacek Wakar

    OBSESJE Anna Smołowik
    OBSESJE
    Anna Smołowik
  • 7,2

    7,2

    DzikiStyl Company w spektaklu „7,2” inspirowanym dziełem Dantego Alighieri „Boska komedia” jest eksperymentem z pogranicza tańca modern i breakdance. „7.2” podejmuje próbę uchwycenia niuansów ludzkiej psychiki, jej siły i słabości zarazem. Bohaterami przedstawienia są ludzie, w których działania wpisane są grzechy główne.

    Każda postać musi skonfrontować się z podłym światem, każda poszukuje odpowiedzi, próbuje stawiać tezy, ale często w obliczu wyboru jest zupełnie bezbronna. Bohater zmuszony jest też skonfrontować się ze sobą samym, ponieważ dopóki nie rozgryzie własnej tajemnicy-cierpi i tworzy wokół siebie swoje własne piekła.

    Reżyserem spektaklu jest Patryk Gacki a choreografię tworzą sami tancerze: Wiola Fiuk, Helena Ganjalyan, Maciej Powszuk i Mikołaj Wieczór. Ten spektakl zaskakuje nowym podejściem do ruchu w teatrze tańca. Jest niespotykaną fuzją stylów tańca z eksperymentalną muzyką.

    Premiera:
    22 marca w Teatrze Warsawy

    Fotografia teatralna

    teatrwarsawy teatrwarsawy

    Video trailer

  • Teatr WARSawy i Nowa Ikona

    Teatr WARSawy i Nowa Ikona

    Teatr WARSawy

    22 listopada o godzinie 19:00 – Teatr WARSawy – ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 – Warszawa

    Zderzamy trzy elementy: słowo, czyli poezję Tymoteusza Karpowicza, obraz, czyli tworzony na żywo wielki rysunek oraz muzykę, czyli improwizującego instrumentalistę. Te trzy media wpływają na siebie i tworzą nową jakość. Szukamy muzyki i obrazów w poezji; poezji i muzyki w rysunku, wszystkich tych elementów w muzyce. Ta akcja artystyczna ma przypomnieć sylwetkę wybitnego poety Tymoteusza Karpowicza oraz zaprezentować warszawskiej publiczności Nową Ikonę.

    Dwoje artystów: Ewa Chacianowska i Jerzy Łazewski czytają poezję Tymoteusza Karpowicza i jednocześnie tworzą wielki rysunek węglem, ołówkami i farbami; towarzyszy im muzyka.

    Tymoteusz Karpowicz

    Urodził się 15 grudnia 1921 r. w podwileńskiej wsi Zielona. W czasie wojny uczestniczył w polskim ruchu oporu. Studiował filologię polską we Wrocławiu. W latach 1945-1949 mieszkał w Szczecinie, gdzie pracował w Polskim Radiu. Potem przeniósł się do Wrocławia, w którym mieszkał do 1978 roku. Debiutował w 1948 r. tomem prozy poetyckiej “Legendy pomorskie”.

    Po ogłoszeniu w roku 1949 socrealizmu w literaturze zaprzestał publikowania. Aktywność literacką wznowił dopiero w roku 1956 w dobie odwilży. Wtedy to stał się redaktorem tygodnika „Nowe sygnały”. W roku 1957 tygodnik ten został jednak zamknięty za zbyt niezależną postawę. Karpowicz został później także usunięty z redakcji „Poezji” i „Odry”. W 1973 uzyskał stypendium w Stanach Zjednoczonych. Od roku 1978 pro- fesor na University of Illinois w Chicago. Jako naukowiec zajmował się badaniem twórczości Bolesława Leśmiana. Ostatni jego tom wierszy “Słoje zadrzewne” był nominowany do Nagrody Nike. Był członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

    Aktywność literacka Tymoteusza Karpowicza była przede wszystkim związana z nurtem lingwistycznym w poezji. Typowym przykładem jego charakterystycznej, osadzonej głęboko w języku metaforyki jest wiersz “Rozkład jazdy”, tytuł nasuwa na myśl poczekalnię dworcową, jednak z treści utworu wynika coś zupełnie innego. Możemy tu mówić o słowach w pułapce językowych automatyzmów oraz o uwalnianiu znaczeń.

    Zmarł 26 czerwca 2005 r. w Oak Park. Pochowano go 3 sierpnia 2005 r. na Cmentarzu Osobowickim we Wrocławiu.

    Grupa Nowa Ikona

    Grupa Nowa Ikona powstała gdzieś pomiędzy Białymstokiem a Supraślem na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Stworzyli ją Ewa i Mariusz Robert Chacianowscy, do których szybko dołączył Jerzy Łazewski. Pierwsza wystawa Grupy odbyła się 19 maja 1991 roku. Wówczas Grupa wystawiała pod pierwotną nazwą “New Ikons”. Miesiąc po wernisażu, Ewa i Mariusz wyemigrowali do Rzymu, gdzie w 1995 roku ukończyli grafikę w Istituto Europeo di Design. Jerzy natomiast w 1992 ukończył Wydział Aktorski Aka- demii Teatralnej w Warszawie. Spotkania grupy nie były częste, ale wystarczające do wspólnych refleksji, porównań, konfrontacji i wystaw. W roku 2000 Mariusz zginął w wypadku samochodowym w Rzymie. Po jego śmierci Grupa Nowa Ikona, pomimo tego tragi- cznego rozstania, kontynuuje swą artystyczną aktywność.

    bilety 15 zł

    www.jerzylazewski.com – www.chacianowska.com – www.teatrwarsawy.pl

    Informacja / grafika / plakat

    nowa ikona teatr warsawy