Tag: Hamlet

Wpisy oznaczone słowem Hamlet
Hamlet

  • Miłość

    Miłość

    Premiera „MIŁOŚCI” według prozy Jane Austen i Jeanette Winterson w gwiazdorskiej obsadzie na otwarcie Big Book Festival.

    Spektakl, w którym udział wzięli Ilona Ostrowska, Janusz Chabior, Maria Peszek, Magdalena Koleśnik i Michał Meyer, a muzykę skomponował Leski to jedna z produkcji specjalnych, które co roku są wizytówką festiwalu. Superbohaterką tegorocznej edycji jest Jane Austen, a spektakl stanowi część wydarzeń Sceny Brytyjskiej – trwającej trzy dni serii wydarzeń pokazujących kulturę i literaturę brytyjską z zaskakującej strony. (więcej…)

  • Dzieła wszystkie Szekspira

    Dzieła wszystkie Szekspira

    TŁUMACZENIE
    ADAPTACJA
    REŻYSERIA
    Włodzimierz Kaczkowski
    SCENOGRAFIA
    Tomasz Larek
    MUZYKA
    Tomasz Łuc
    WYSTĘPUJĄ
    Jarosław Domin, Dariusz Sikorski, Łukasz Matecki

    Żartobliwa prezentacja wszystkich 37 dramatów największego dramaturga wszech czasów. Trójka aktorów występująca pod własnymi imionami, bawi publiczność żonglując cytatami, streszczeniami fabuł i odwołaniami do stereotypowej znajomości dzieł Szekspira… którego duch pojawia się zresztą osobiście. W ramach spektaklu, po raz pierwszy po polsku: hop-hopowy “Otello”, “Makbet” po góralsku, ”Romeo i Julia” grana przez samych mężczyzn i “Hamlet” w trzyminutowej wersji.

    Widzowie są wciągani do akcji, nieustannie prowokowani przez aktorów do wspólnej zabawy.
    Spektakl od lat cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród publiczności zarówno młodzieżowej, jak i dorosłej. Bawi ucząc i uczy bawiąc. Kpi właściwie nie z Szekspira, ale ze schematów kultury masowej, które korzystają z jego twórczości. A to wszystko w oszałamiającym tempie, które nie pozwala się nudzić ani przez chwilę.

    Ilość przedstawień. Przebój teatralny stolicy. Ponad 1 200 przedstawień od premiery 29 marca 1998 roku w Teatrze Rozmaitości w Warszawie, potem grany w Teatrze Komedia, w Teatrze Kwadrat i w teatrach całej Polski. Obejrzało nas ponad 100 000 widzów. Obecnie na stałe w Scenie Staromiejskiej.

    Nagrody. Grupa Polish Szekspir Company otrzymała wyróżnienie specjalne VII Konkursu Teatrów Ogródkowych w Warszawie „za najlepszą zbiorową psychoanalizę ogródkową”, główną nagrodę i nagrodę dziennikarzy na przeglądzie aktorskich spektakli kabaretowych „Przewałka 99” w Wałbrzychu i wyróżnienie na festiwalu kabaretów „PAKA 2001”.

    Występy na festiwalach. Spektakl brał udział w wielu różnych festiwalach, spotkaniach teatrów małych form, m. in. we Wrocławiu, Olsztynie i Rzeszowie oraz na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.

    Drodzy Widzowie”

    Już 19.03 i 20.03. o godz. 19.00 gramy dla Was „Dzieła Wszystkie Szekspira”,  ul. Jezuicką 4, Scena Staromiejska.

    PREMIERA
    MARZEC 1998

    Dzieła wszystkie Szekspira

    Aktorzy. W spektaklu wymagającym trzyosobowej obsady wystąpiło już około 10 aktorów, m. in. Arkadiusz Jakubik, reżyser, aktor, grający później jedną z głównych ról w „13 posterunku”, Jacek Bończyk, późniejszy laureat Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.

    5 gwiazdek w ocenie Gazety Wyborczej.

    “Dzieła wszystkie Szekspira” to pierwsze przedstawienie
    z cyklu, które wraz ze spektaklami
    „Historia Świata – w skróconej wersji”
    i „Biblia – w skróconej wersji”
    tworzy rozrywkowo-edukacyjny tryptyk
    dla widza w każdym wieku.

    Bilety zarezerwować można mailowo: scenawspolczesna@gmail.com albo telefonicznie: 796 550 570.
    Nie możemy się Was doczekać!

    Fotografie z przedstawienia

    Dzieła wszystkie Szekspira
    Dzieła wszystkie Szekspira
    Dzieła wszystkie Szekspira
    Dzieła wszystkie Szekspira
    Dzieła wszystkie Szekspira
    Dzieła wszystkie Szekspira
  • hamlet

    hamlet

    Obsada:

    hamlet – Piotr Polak
    ofelia- Agnieszka Roszkowska
    rosenkrantz – Tomasz Tyndyk
    guildenstern – Piotr Żurawski
    Laertes – Dobromir Dymecki
    Klaudiusz – Mateusz Król
    Gertruda – Iwona Bielska
    Poloniusz – Krzysztof Dracz
    Twórcy:

    adaptacja i reżyseria: Joanna Drozda
    kostiumy, scenografia i światła: Łukasz Błażejewski
    wideo: Wojtek Kaniewski
    muzyka i teksty piosenek: Daniel Pigoński
    koordynacja prac artystycznych: Marzena Wasyluk
    producent: Tomasz Karolak, Wojciech Michałowski
    produkcja: Katarzyna Czynszak

    HAMLET – PREMIERA W TEATRZE IMKA – 9 KWIETNIA 2015

    Konflikt na linii kultury i władzy to jeden z wątków “hamleta” w adaptacji i reżyserii Joanny Drozdy, którego premiera zaplanowana jest w Teatrze IMKA na 9 kwietnia 2015r.

    W obsadzie zobaczymy m.in.: Piotra Polaka – w roli tytułowej, Iwonę Bielską oraz Krzysztofa Dracza. Kostiumy i scenografię zaprojektował Łukasz Błażejewski, projekcja wideo – Wojtek Kaniewski, muzyka i teksty piosenek – Daniel Pigoński.

     – Wystawiam ”hamleta” według szekspirowskiej tragedii, hamleta przez małe “h”, bo główny bohater, spadkobierca królestwa, syn wielkiego i zasłużonego ojca Hamleta, szuka dla siebie nowej drogi, wbrew rodzinnemu dziedzictwu. hamlet to artysta-kamikadze. Nie uznaje kompromisów. Nienawidzi sytuacji, w której przedstawiciele władzy traktują obywateli jak bezmyślną masę, kształtowaną za pomocą mass mediów. Mediów, które nieustannie penetrują nasze życie, są obecne w naszych domach i próbują nas zmanipulować, skolonizować, zwasalizować. Nie używają przemocy, ale są niebezpieczne jak dawne tyranie – mówi reżyserka Joanna Drozda – Młody hamlet na to się nie godzi. Chcę to pokazać. Dlatego spektakl rozgrywa się w mediach i w teatrze.

    W szekspirowskiej tragedii odbija się również współczesna rodzina.
    – To opowieść o różnicach pokoleniowych i naszych rodzinach – mówi Joanna Drozda. – O naszych matkach, które poświeciły swoje życie, decydując się pozostać w domu jako opiekunki i ozdoby swoich mężów. O naszych ojcach, którzy zabiegając o nasz dobrobyt i naszą przyszłość – nie byli z nami. I wreszcie o nas, młodych ludziach, wierzących, że może być inaczej, lepiej, bo przecież każdy chce przejść przez życie w indywidualny, wyjątkowy sposób. Nie trzeba być artystą, żeby utożsamić się z naszym hamletem.

    Spektakl można zobaczyć w Teatrze IMKA 10 i 11 kwietnia o godz. 19:00.

    Plakat teatralny

    hamlet imka

  • Jerzy Grzegorzewski IN MEMORIAM

    Jerzy Grzegorzewski IN MEMORIAM

    JERZY GRZEGORZEWSKI IN MEMORIAM

    Wydarzenia w 10. rocznicę śmierci Jerzego Grzegorzewskiego, reżysera, dyrektora artystycznego Teatru Narodowego w latach 1997–2003.

    Fotografia Teatr Jerzy Grzegorzewski
    Beata Fudalej (Ofelia-Kurtyzana) i Jerzy Grzegorzewski podczas próby „Hamleta Stanisława Wyspiańskiego”, wrzesień 2003. Fot. Michał Mrowiec

    9 kwietnia mija 10. rocznica śmierci Jerzego Grzegorzewskiego. Przygotowaliśmy program wydarzeń, które przybliżają sylwetkę inscenizatora i wizjonera teatru otwartego na eksperymenty i poszukiwania formalne, kreującego autorskie, wielowymiarowe spektakle – widowiska w niepowtarzalnym stylu.

    Wspominamy dyrektora narodowej sceny, na której realizował między innymi swoją koncepcję Teatru Narodowego jako Domu Wyspiańskiego. Zgodnie z tym artystycznym programem, Grzegorzewski przygotował sześć wybitnych przedstawień według dramatów autora Wesela. Dwa z nich – Sędziów oraz Hamleta Stanisława Wyspiańskiego przypomnimy na pokazach filmowych. Na scenie przy Wierzbowej, której w 2005 roku nadano imię Jerzego Grzegorzewskiego, będzie można obejrzeć także filmowy pokaz innej jeszcze realizacji reżysera – Operetki Witolda Gombrowicza; po prezentacji zapraszamy na scenę Studio na panel dyskusyjny Wspomnienie o Jerzym Grzegorzewskim, który poprowadzi Janusz Majcherek.

    Ponadto odbędą się dwie wystawy: ekspozycja Gondole to prezentacja na terenie głównego budynku Teatru przedmiotów scenograficznych Jerzego Grzegorzewskiego, natomiast wystawa Że też musiała Pani zadać to pytanie! zorganizowana przez Galerię aTAK na Krakowskim Przedmieściu, rekonstruuje malarską drogę twórcy.

    Zapraszamy także na nadal graną na narodowej scenie Duszyczkę, jedno z ostatnich przedstawień reżysera, skomponowaną na podstawie poematów Tadeusza Różewicza. (więcej…)

  • HamletMaszyna

    HamletMaszyna

    (blogteatralny)

    HAMLETMASZYNA
    Autor: Heiner Muller
    Przekład: Jacek St. Buras
    Reżyseria: Ewelina Kaufmann
    Muzyka: Maciej Kierzkowski
    Kostiumy: Joanna Hawrot
    Występują: Arek Detmer, Ilona Chojnowska, Klaudiusz Kaufmann, Arkadiusz Smoleński

    Stałem na brzegu i rozmawiałem z morzem PLEPLE – z tyłu za mną ruiny Europy – tymi słowami Heiner Muller rozpoczyna swoją grę z „Hamletem”. Muller wierzy, że tragedia naszych czasów polega na tym, iż ciągle odnajdujemy siebie u Shakespeare’a.
    Dla tego niemieckiego dramatopisarza sama postać Hamleta to tylko wytrych, klucz do zmierzenia się z samym sobą. Być może nieco zmieniły się okoliczności, świat już dawno dzieli się na „po ‘89”, ale czy tak jest do końca? Dokąd zmierza Europa i dlaczego wieszczymy jej koniec? Oriana Fallaci pisała o cywilizacji strachu. Świat, w którym nam przyszło żyć, nam – jeszcze ciągle młodym, wcale nie jest lepszy…

    Fotografia teatralna: Krzysztof Niemiec

    Fotografia teatralna Krzysztof Niemiec

  • Dni Teatru na Mokotowie Program Spektakle

    Dni Teatru na Mokotowie Program Spektakle

    DNI TEATRU NA MOKOTOWIE
    19 – 22 KWIETNIA 2012

    W 2011 roku z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru odbył się na DZIEŃ TEATRU NA MOKOTOWIE. Projekt realizowany wspólnymi siłami przez Urząd Dzielnicy Mokotów, teatry miejskie, teatry prywatne i teatry prowadzone przez organizacje pozarządowe oraz domy kultury spotkał się z ogromnym zainteresowaniem mieszkańców. Bilety na wszystkie spektakle rozeszły się w niecałą godzinę.

    Powodzenie ubiegłorocznej edycji, spowodowało, iż w tym roku teatralne święto na Mokotowie potrwa 4 dni: od 19 do 22 kwietnia 2012, a w programie znalazły się 22 wydarzenia. Do udziału w projekcie w tym roku zaproszone zostały wszystkie teatry działające w Dzielnicy Mokotów oraz Domy Kultury.

    Dni Teatru na Mokotowie - logo
    Dni Teatru na Mokotowie

    Można powiedzieć, że „Mokotów teatrem stoi” – gdyż działa tu: 7 stałych teatrów: Scena Przodownik, Teatr Baza, Teatr Druga Strefa, Teatr Guliwer, Teatr Kwadrat, Teatr Nowy i Videoteatr Poza (których repertuar i działalność jest bardzo zróżnicowana); a także 4 Dzielnicowe Domy Kultury: Dorożkarnia, Kadr, Służewski Dom Kultury, Łowicka i Młodzieżowy Dom Kultury (które zajmują się upowszechnianiem kultury teatralnej) oraz Szkoła Aktorska Jana i Haliny Machulskich, Ognisko u Machulskich i wielu twórców niezależnych.

    Podczas tegorocznych Dni Teatru na Mokotowie każdy znajdzie coś dla siebie: od farsy, przez klasykę, dramat współczesny, teatr lalek dla dorosłych po autorskie spektakle czy też spektakl dyplomowy szkoły aktorskiej. Miłośnicy teatru alternatywnego na pewno z przyjemnością obejrzą filmy dokumentalne o teatrach działających w latach 70-tych i 80-tych XX wieku.

    W programie Dni Teatru na Mokotowie przygotowano również atrakcje dla najmłodszych i młodych widzów: spektakl „Kopciuszek” w Teatrze Guliwer oraz spektakl z warsztatami teatralnymi „Beata co bajki wyplata”. A dla tych, co chcą spróbować własnych sił na scenie: Ognisko u Machulskich przygotowało dni otwarte – w sobotę 21.04. dla 11–14 latków, w niedzielę 22.04. dla 14–17 latków.

    Wstęp na wszystkie wydarzenia Dni Teatru na Mokotowie jest bezpłatny. Bezpłatne bilety wstępu będą wydawane w kasie Teatru Druga Strefa (ul. Magazynowa 14A) od godziny 10.00 w dniu 16 kwietnia 2012 roku do wyczerpania puli biletów.

    Festiwal DNI TEATRU NA MOKOTOWIE jest przykładem dobrych praktyk współpracy Urzędu Dzielnicy, Samorządowych Instytucji Kultury, Organizacji Pozarządowych i twórców niezależnych. Organizatorzy wyrażają nadzieję, że tegoroczna edycja będzie cieszyła się nie mniejszym powodzeniem, niż poprzednia, przez co DNI TEATRU NA MOKOTOWIE na stałe zagoszczą na kulturalnej mapie Warszawy.

    Szczegółowy harmonogram wraz z opisami wydarzeń:

    Czwartek 19.04.2012

    19.04.2012 godz. 20:00
    HARPER REGAN
    Spektakl dyplomowy w wykonaniu uczniów Szkoły Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich
    Teatr Druga Strefa ul. Magazynowa 14 a

    Autor: Simon Stephens; Tłumaczenie: Michal Ratyński; Reżyseria: Katarzyna Łęcka; As.Reż.: Michał Piskorski; Światło: Karolina Gębska; Inspicjent: Michał Pietrzykowski; Scenografia I Kostiumy: Zespół
    Obsada: Harper – Izabela Górska, Sandra Stencel; Barnes/Mickey – Grzegorz Jarek; Tobias/James – Patryk Pawlak; Seth – Hubert Podgórski; Sarah – Dorota Chwedorowicz; Justine – Paula Pupiec; Alison – Aleksandra Matlingiewicz

    Współczesny dramat brytyjski Simona Stephensa to historia kobiety, która stoi u progu życiowej przemiany. Uwięziona w strukturach korporacji, zmęczona relacjami rodzinnymi opartymi na przyklejonych do twarzy uśmiechach, wybiera się w podróż… Napotkani na drodze ludzie uświadamiają jej, że każdy ma w sobie czerń i biel. Czy ukryta za maską przykładnej żony i karnej pracownicy Harper skorzysta z okazji jaką niesie jej życie?

    19.04.2012 godz. 20:00
    Hommage à RÓŻEWICZ
    VIDEOTEATR POZA w Pałacyku Szustra, przy ul. Morskie Oko 2

    Aranżacja videoprzestrzeni, scenariusz, obrazy i reżyseria: Piotr Lachmann
    Kompozycja muzyczna: Marcin Barycki
    Występują: Jolanta Lothe, Jarosław Boberek oraz wirtualnie Tadeusz Różewicz

    Pierwsze nagranie z Tadeuszem Różewiczem pochodzi z października 1980 r. Miało miejsce w Krakowie. Peter Lachmann był wtedy jeszcze przykładnym tłumaczem poezji, prozy i dramatów Tadeusza Różewicza (m.in. „Starej kobiety wysiadującej”) na język niemiecki. Kolejne nagrania realizowane były na przestrzeni trzech dziesięcioleci w różnych miejscach, m.in. w siedzibie Videoteatru Poza w warszawskim Pałacu Szustra, mieszkaniu Jolanty Lothe, warszawskich hotelach , pracowni Jerzego Tchórzewskiego, w Domu Literatury, wielokrotnie w mieszkaniu Ryszarda Przybylskiego (dokumentuje to poemat Różewicza Tempus Fugit z tomu „Wyjście”, Wrocław 2004), Domu Pracy Twórczej w Konstancinie,we Wrocławiu, na Górze Ślęzy i w Gliwicach.

    Niektóre materiały weszły do realizowanego Videotryptyku p.t. „Tadeusz Różewicz-twarz poezji”. Prezentacja pierwszej niemieckojęzycznej części odbyła się w 1995 r. w Berlinie w ramach Festiwalu „grenzenlos. Warschau- ‑Berlin, kulturelle Begegnung mit Polen” w Instytucie Kultury Polskiej z udziałem Tadeusza Różewicza, premiera polskojęzyczna w ramach otwarcia „Sceny Poezji” Videoteatru 18 maja 1996 r. z udziałem poety oraz w Gliwicach. (Drugi raz gościliśmy Tadeusza Różewicza na Scenie Poezji 27 stycznia 2003).

    Prezentacja drugiej części p.t. „Tadeusz Różewicz-deutsche Gedichte und Geschichte”(TR-niemieckie wiersze i historia) odbyła się 21 października 2000 r. we Frankfurcie nad Menem. Prezentacja trzeciej części p.t. „Pojednanie mimo wszystko” 2 października 2007 w Kamieniu Śląskim i 3 października we Wrocławiu.
    Fragment nagrania z Gliwic wszedł również do spektaklu „Hamlet gliwicki” Piotra Lachmanna (2006).

    Piątek 20.04.2012

    20.04.2012 godz. 19:00
    ALA Z ELEMENTARZA
    Scena Przodownik ul. Olesińska 21

    Reżyseria: Agnieszka Glińska; Scenografia: Agnieszka Zawadowska; Muzyka: Ygor Przebindowski; Reżyseria światła: Magda Górfińska; Kierownictwo produkcji: Magdalena Romańska; Inspicjent: Julian Potrzebny
    Występuje: Zuzanna Fijewska-Malesza

    „Ala z elementarza” to wspomnienia pierwowzoru bohaterki „Elementarza” Falskiego, Ali (która ma kota), z czasów dzieciństwa przed wojną i dorastania w jej trakcie.

    Historia zaczyna się sielankowo. Dzieciństwo w Łodzi, w zamożnej inteligenckiej rodzinie lekarskiej. W rodzinie żydowskiej, ateistycznej, w której w ogóle nie porusza się tematów związanych z religią. Do kościoła prowadza dziewczynkę (w tajemnicy) niania. Dziewczynka pewnego dnia słyszy od siostry szarytki: „Przykro mi Alinko, ale nie możesz zostać na lekcji. Nie wiedziałam, że jesteś Żydóweczką”. Kilka dni później druhna nie przyjmuje Ali do zuchów: „Żeby należeć do zuchów trzeba być katoliczką, trzeba chodzić do kościoła i do komunii. A ty jesteś Żydóweczką”.
    Wspomnienia Ali nie są wyłącznie opisem faktów historycznych. To opowieść dziewczynki, a potem dziewczyny, która miała swoje przemyślenia, swoje problemy i która po prostu starała się żyć w takim czasie, w jakim jej przyszło. Nie opisuje ekstremalnych wydarzeń, nie rozpacza, nie przeraża się tym co widzi, tylko jak dziecko pisze jak jest. To są zwierzenia młodego człowieka, z problemami i radościami takimi, jakie ma każdy. – mówi Zuzanna Fijewska-Malesza.

    20.04.2012 godz. 19:00
    JEPPE
    Teatr Druga Strefa ul. Magazynowa 14 a

    Tekst i reżyseria: Ewa Kaleta
    Występuje: Marcin Zarzeczny

    Inspiracją spektaklu był film Larsa von Triera „Idioci”. Opowiada historię członka zbuntowanej grupy ludzi, którzy symulując choroby psychiczne pozwalali sobie na przekraczanie norm społecznych. Grupa rozpadła się ale Jeppe pozostał wierny jej ideom. Powrót do rzeczywistości oznaczałby dla niego utratę pozornej, bo uzależnionej od łamania konwenansów wolności. Poza tym musiałby sobie uświadomić, że kobieta jego życia Josephine, też należy do przeszłości. Smutek i osamotnienie to cena jaką płaci za usprawiedliwiającą brak logiki wolność. Bohaterowi pozostają tylko emocje, jedyne prawo rządzące jego światem. Pobyt w pokoju Jeppe to nie tylko okazja do uczestnictwa w chaotycznych wspomnieniach ale i możliwość zmierzenia się z traumatycznymi przeżyciami, które są zazwyczaj są spychane w podświadomość albo rozpamiętywane samotnie, w czterech ścianach. Właśnie dlatego widz, świadek tych rozważań, musi zastanowić się czym jest tak zwana normalność, która definiuje obłęd.

    20.04.2012 godz. 20:00
    WARIAT I ZAKONNICA
    Teatr Druga Strefa ul. Magazynowa 14 a

    Autor: Stanisław Ignacy Witkiewicz; Reżyseria, choreografia, scenografia: Sylwester Biraga; Muzyka Marek Żurawski
    Występują: Beata Bójko, Paweł Hajnos

    Przestrzeń spektaklu to cela zakładu dla umysłowo chorych. Główny bohater, Walpurg to poeta, który buntuje się przeciwko wiążącemu jednostkę systemowi. Artysta tęskni do śmierci, ale narzucone przez jego katów ograniczenia i lekarstwa zrobiły z niego tylko „żywego trupa”, gdyż nieskończenie dobre społeczeństwo „dba o to, by nie przestał się męczyć przedwcześnie”.

    Dramatyczne napięcie powstałe poprzez zestawienie twórczego umysłu poety – wariata i narzucanego mu środowiska zyskuje na sile dzięki jego relacji z opiekunką – zakonnicą, która widząc w nim nie tylko pacjenta ale i mężczyznę sama zaczyna kwestionować świat do tej pory przyjmowany za normalny. Inscenizacja dramatu oparta jest na redukcji środków scenicznego wyrazu do minimum. Pomaga w tym nie tylko specjalnie skomponowana muzyka ale i podporządkowanie ruchu scenicznego euklidesowskim regułom. Elementy znane już w teatrze antycznym łączą się ze współczesnymi technologiami uzupełniając pełną ekspresji grę aktorską. Stworzona w ten sposób oryginalna przestrzeń wprowadza widza w swoisty mikrokosmos, który nie tylko pozwala na odmienne postrzeganie czasu ale pokazuje też z nowej perspektywy wieczną problematykę ludzkiego ego.

    20.04.2012 godz. 20:00
    NANCY.WYWIAD
    NOWY TEATR
    ZACHĘTA NARODOWA GALERIA SZTUKI, PL. MAŁACHOWSKIEGO 3

    Reżyseria i choreografia: Claude Bardouil; Wykonanie: Magdalena Popławska i Claude Bardouil
    Scenografia: Nicolas Grospierre, Olga Mokrzycka; Identyfikacja graficzna na podstawie fotografii Nicolasa Grospierre’a’ Muzyka: Paweł Andryszczyk, Adam Walicki; Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk; Inspicjent: Łukasz Jóźków; Asystent reżysera: Adam Kasjaniuk

    Autorski projekt taneczny realizowany przez francuskiego choreografa Claude’a Bardouila we współpracy z Magdaleną Popławską.
    Przekraczając granice pomiędzy teatrem i tańcem, artyści konfrontują się z legendą punk rocka Sidem Viciousem, zmarłym z przedawkowania narkotyków muzykiem podejrzanym o zamordowanie swojej narzeczonej Nancy Spungen. To kolejny krok Nowego Teatru w badaniu możliwości formułowania wypowiedzi z pogranicza rozdzielanych na ogół dyscyplin sztuki: teatru i tańca, próba stworzenia nowego aktora, zdolnego do nietradycyjnych i interdyscyplinarnych form ekspresji.
    Artyści poznali się podczas przygotowań do spektaklu Koniec w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, który rozpoczyna się od sceny hipnotycznego tańca Magdaleny Popławskiej.
    Spektakl Claude’a Bardouila mógłby mieć tytuł „Być jak Nancy Spungen”. To ona, antybohaterka, dziewczyna, która szukała sposobu przekroczenia samej siebie, staje się głównym tematem namysłu. Zdeterminowana zdaniem wypowiedzianym przez Patti Smith: „Co możesz zrobić lepszego w życiu, kiedy pochodzisz z Midwestu, niż iść do łóżka z gwiazdą rocka?”

    Nancy uwikłana w romans z Sidem Viciousem perfekcyjnie wpisuje się w łańcuch działania obowiązujący w tym modelu: prostytucja – narkotyki/przemoc – dostęp do gwiazd. Staje się największą groupie i największą specjalistką w dziedzinie punk rocka, przeżywając swoją życiową przygodę. Ale pozostaje antybohaterką i pewnie nikt by o niej nie pamiętał, gdyby nie jej śmierć. Także modelowa, wpisująca się w obowiązujący wzorzec.

    Spektakl Claude’a Bardouila jest próbą ponownego przeżycia tamtych okoliczności, zmierzenia się z duchem czasów i sprawdzenia jego mocy dziś. Po Factory 2 Krystiana Lupy to kolejna próba wniknięcia w mityczną atmosferę USA lat 70. Ty razem przez życie tyleż intensywne, co krótkie, bo trwające zaledwie 20 lat.

    20.04.2012 godz. 22:00
    PARIS CONCERT Wojtek Więckowski
    Teatr Druga Strefa ul. Magazynowa 14 a

    Instrumentalny, autorski materiał z pogranicza muzyki minimalistycznej, improwizowanej i ambientu z lekką nutką bluesa i jazzu spod znaku Billa Frisella. Elektryczna gitara barytonowa, looper, urządzenia modulujące dźwięk i technika slide. Przy użyciu tych środków, artysta zaprasza na podróż po krainie refleksji, wrażliwości na dźwięk i otwartej formy.
    Koncert poprzedzi prezentacja impresji muzyczno- filmowej pod tytułem „Sous Le Vent De Paris”. Jest to pierwszy odcinek cyklu, który powstaje na podstawie inspiracji wyjątkowymi miastami. Ich energią, specyfiką i powietrzem uchwyconymi w kadrze i w dźwiękach.
    Muzyce, podczas koncertu towarzyszyć będą wizualizacje powstałe na podstawie prac malarskich wykonanych autorską techniką. To melanż ekspresjonizmu abstrakcyjnego, action paintingu i monotypii. Proces komponowania muzyki jak i pracy nad obrazem, koresponduje ze sobą na płaszczyźnie metodologii tworzenia.

    Sobota 21.04.2012

    21.04.2012 godz. 10:00
    DZIEŃ OTWARTY W OGNISKU U MACHULSKICH
    Centrum Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika PAN ul. Bartycka 18

    Warto zobaczyć jak wyglądają zajęcia teatralne w Ognisku u Machulskich.
    W sobotę zapraszamy 11, 12, 13 i 14 latków.

    21.04.2012 godz. 11:00
    BEATA CO BAJKI WYPLATA
    Spektakl z warsztatami teatralnymi
    Młodzieżowy Dom Kultury, ul. Odyńca 57

    Scenariusz i wykonanie: Beata Łuczak

    Zbiór krótkich opowieści, m.in. „Dziewczynka Bez Twarzy”, „Coś”, „Bajka o Bajce” i „Historia Papierowego Okrętu”. Aktorka wykorzystuje różne rodzaje lalek – pacynka, kukła, lalka trickowa, oraz oryginalne instrumenty muzyczne – kalimba, szczotkobas, blacha….. Zamierzeniem autorki jest uruchomienie dziecięcej wyobraźni i pokazanie magii teatru poprzez wykorzystanie pomysłów słowno-animacyjno-plastycznych.

    21.04.2012 godz. 18:00
    ESCURIAL
    Unia Teatr Niemożliwy
    Dom Kultury Kadr ul. Gotarda 16

    Autor: Michel de Ghelderode; Tłumaczenie: Zbigniew Stolarek; Scenografia: Krzysztof Skain May; Muzyka: Paweł Ptaszkiewicz; Reżyseria i wykonanie: Zuza Gaińska

    Trójkąt miłosny niejednokrotnie bywa inspiracją i punktem wyjścia opowieści o namiętności i miłości. Tym razem historia dotyczy króla, królowej i błazna. Rozmowę króla z błaznem relacjonuje widzom królowa i animowane przez nią lalki.
    Król wie o miłości błazna do królowej i ich romansie i dlatego chce, a raczej musi, otruć królową. Mowa o czasach Inkwizycji, w Hiszpanii, gdzie zdradę małżeńską karano śmiercią jako zamach stanu. A w życiu władcy nie ma miejsca na miłość. Wszystko jest polityką a romans królowej z błaznem ośmiesza go w dwójnasób – jako króla i jako mężczyznę. Królowa wie, że jej dni są policzone ale nie boi się, jedynie zastanawia nad zmianami w rolach mężczyzn istotnych w jej życiu bo nie wie już, kto jest królem a kto błaznem. Czy ten, który zarabia na chleb śmiesznością ale nie boi się uczuć, czy ten który tłumi uczucia bo się boi być śmiesznym?

    Przypominający osiemnastowieczną powieść gotycką „Escurial” wyszedł spod pióra awangardowego Belga Michela de Ghelderode’a w latach dwudziestych zeszłego stulecia. Piszący po francusku dramaturg epatując makabrą, czarnym humorem, groteskową fantastyką i absurdem oraz wypełniając swój świat manekinami, szkieletami, symbolami religijnymi i okultystycznymi odmienił współczesne mu oblicze teatru lalek.

    21.04.2012 godz. 19:00
    ALLEGRO MODERATO
    Scena Przewodnik ul. Olesińska 21

    Reżyseria: Krzysztof Rekowski; Scenograf: Maciej Chojnacki; Muzyka: Marcin Mirowski; Asystent reżysera: Mateusz Karoń

    Obsada: Ewa – Dominika Ostałowska; Pani od pianina, Mama – Elżbieta Kijowska; Pan od oboju, Nowy pan od oboju, Profesor, Nauczyciel, Konduktor, Winston – Zdzisław Wardejn; Dziewczynka – Anna Stela; Mężczyzna w garniturze, Biznesmen, Kolega– Bartosz Woźny

    Ewa gra w orkiestrze na oboju. Od kiedy pamięta jej życie jest podporządkowane rodzinie i dążeniu do muzycznej doskonałości. Dość przypadkowo Ewa zaczyna odkrywać swoje potrzeby, możliwości i pragnienia. Postanawia odmienić swoje życie. Jak wysoka jest cena poszukiwania wolności? Na ile możliwe jest odnalezienie własnego ja? Podjęcie kształtowania własnej tożsamości według własnego intelektu, płci i talentu?

    21.04.2012 godz. 19:00
    DZIADY cz. II
    TEATR BAZA ul. Podchorążych 39

    Reżyseria: Tomasz Zadróżny
    Aktorzy:  Maciej Dmochowski, Tomasz Taranta, Ewa Borowska, Monika Szymczyk, Anna Szewczyk,  Filip Pietkiewicz – Bednarek, Katarzyna Mosakowska, Magdalena Jaworska

    Dziady cz. II  – najnowszy spektakl w wykonaniu Teatru Baza. Jest to inscenizacja II części „Dziadów” A. Mickiewicza. Spektakl oparty jest na tradycyjnych pieśniach polskich, ukraińskich, litewskich. W pracy tej zostały wykorzystanie nasze doświadczenia z treningu fizycznego, ćwiczeń partnerskich. Formuła całości oparta jest na konwencji święta słowiańskiego obchodzenia Dziadów, czyli przyzywania duchów zmarłych, częstowania ich jedzeniem, rozmawiania z nimi. Celem naszej pracy była konfrontacja z rytuałem, świętem, mitem. Próbujemy ożywić to co przeszłe, minione, próbujemy zderzyć nasze doświadczenia z przeszłymi. Czas trwania spektaklu 40 minut. Spektakl dla młodzieży i dorosłych.

    21.04.2012 godz. 20:00
    WARIAT I ZAKONNICA
    Teatr Druga Strefa ul. Magazynowa 14 a

    Autor: Stanisław Ignacy Witkiewicz; Reżyseria, choreografia, scenografia: Sylwester Biraga; Muzyka Marek Żurawski
    Występują: Beata Bójko, Paweł Hajnos

    Przestrzeń spektaklu to cela zakładu dla umysłowo chorych. Główny bohater, Walpurg to poeta, który buntuje się przeciwko wiążącemu jednostkę systemowi. Artysta tęskni do śmierci, ale narzucone przez jego katów ograniczenia i lekarstwa zrobiły z niego tylko „żywego trupa”, gdyż nieskończenie dobre społeczeństwo „dba o to, by nie przestał się męczyć przedwcześnie”. Dramatyczne napięcie powstałe poprzez zestawienie twórczego umysłu poety – wariata i narzucanego mu środowiska zyskuje na sile dzięki jego relacji z opiekunką – zakonnicą, która widząc w nim nie tylko pacjenta ale i mężczyznę sama zaczyna kwestionować świat do tej pory przyjmowany za normalny. Inscenizacja dramatu oparta jest na redukcji środków scenicznego wyrazu do minimum. Pomaga w tym nie tylko specjalnie skomponowana muzyka ale i podporządkowanie ruchu scenicznego euklidesowskim regułom. Elementy znane już w teatrze antycznym łączą się ze współczesnymi technologiami uzupełniając pełną ekspresji grę aktorską. Stworzona w ten sposób oryginalna przestrzeń wprowadza widza w swoisty mikrokosmos, który nie tylko pozwala na odmienne postrzeganie czasu ale pokazuje też z nowej perspektywy wieczną problematykę ludzkiego ego.

    21.04.2012 godz. 22:00
    KEINE EIER
    eferte Fundacja Rozwoju Tańca
    Teatr Druga Strefa ul. Magazynowa 14 a

    koncepcja, reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska; scenariusz na podstawie tekstów Joanny Federowicz i Anny Piotrowskiej; kreacja i wykonanie: Joanna Federowicz, Anna Piotrowska; muzyka: Michał Mackiewicz; produkcja: Anna Piotrowska, eferte, Klub DGW

    „Keine Eier” to monodram w duecie, którego koncepcja została opracowywana dla aktorki Joanny Federowicz a drugą rolę zagra i wytańczy Anna Piotrowska.
    „Dawno temu byłam jajkiem. Nie poznałem swojej Kury. Leżałam sobie na słomie w jakiejś komórce. Teraz jadę samochodem w wytłoczce z innymi jajkami. Nie rozmawiamy ze sobą – jajka nigdy ze sobą nie rozmawiają.
    Zostałem kupiona przez kogoś. Było chłodno, nawet zimno. Ale to nic – już się przyzwyczaiłam. Potem będzie gorąco. Zresztą nie wiem – może nie. Lodówka raz się otwiera, a raz zamyka. Znowu myślę o tym, żeby nie ruszać się stąd, ale żeby coś się zmieniło. Można by tu zmieścić dużo rzeczy. Chciałabym tu mieć parę kamieni i strumyk. Już nic z tego nie wyjdzie…”

    Niedziela 22.04.2012

    22.04.2012 godz. 10:00
    DZIEŃ OTWARTY W OGNISKU U MACHULSKICH
    Centrum Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika PAN ul. Bartycka 18

    Warto zobaczyć jak wyglądają zajęcia teatralne w Ognisku u Machulskich.
    W sobotę zapraszamy 14, 15, 16 i 17 latków.

    22.04.2012 godz. 13:00
    KOPCIUSZEK
    Teatr Guliwer ul. Różana 16

    Adaptacja i reżyseria – Jarosław Antoniuk; Scenografia – Eva Farkašova; Muzyka – Bogdan Szczepański; Ruch sceniczny – Jacek Gębura
    Obsada: Eliza Mieleszkiewicz; Marzanna Gawrych; Beata Antoniuk; Bogumiła Wierzchowska – Gosk; Marcin Dąbrowski; Tomasz Rynkowski; Krzysztof Zemło
    „Kopciuszek” to historia znana w wielu wersjach, na wszystkich kontynentach, tym najmłodszym i tym najstarszym. To jedna z najpiękniejszych opowieści o miłości, która pobudza wyobraźnię chyba każdej dziewczynki. Łomżyńska realizacja o sile szlachetności, przeniesiona została w czasy współczesne, w realia świata mody, zabawy.

    22.04.2012 godz. 17:00
    O! /PREMIERA/
    Dorożkarnia ul. Siekierkowska 28

    Przygotowanie wokalne: Michalina Malczewska; Choreografia: Beata Urbańska; Reżyseria: Grzegorz Pohl
    Występują: Michalina Chłodzińska, Hanna Gumowska, Małgorzata Kowalska, Alina Kuśmierz, Angelika Matulewicz, Małgorzata Promińska, Aleksander Kobyliński, Tomasza Wójcik

    Pierwszy spektakl Grupy Musicalowej ZAMIANA. O! to kilka historii widzianych oczami detektywa prowadzącego śledztwo w sprawie tajemniczej śmierci młodego mężczyzny. Wszystkie ślady prowadzą do 5 kobiet. Teraz tylko kwestią czasu jest wyjaśnienie, która z nich popełniła tę zbrodnię i dlaczego… Pięć kobiet, wiele historii, jeszcze więcej ofiar w teatralno-taneczno-wokalnej interpretacji światowych przebojów, a wszystko przez miłość. O!

    22.04.2012 godz. 17:00
    WAKACJUSZKA
    Służewski Dom Kultury ul. Puławska 255

    Wykonanie: Emilia Krakowska
    Scenariusz – na podstawie własnej powieści – Zofia Mierzyńska.
    Reżyseria – Janusz Dymek.

    To zabawna, ale nie pozbawiona gorzkiej ironii opowieść o życiu emigrantów z Polski w USA. Wyłaniający się z tej historii obraz nie jest optymistyczny: nie ma w Polakach życzliwości ani chęci pomocy. Nastawieni na zysk, ciągle w pretensjach, nie możemy znieść, że komuś wiedzie się lepiej. Mimo tych ponurych wniosków, samo przedstawienie niepozbawione jest humoru. Lekka forma, celne obserwacje, zabawny tekst i barwna postać głównej bohaterki równoważą gorycz, dając w rezultacie sympatyczną komedię obyczajową. Nie ma ona ambicji naprawy świata, chce tylko pokazać jego śmieszności.
    Bohaterka monodramu skupia w sobie niemal wszystkie nasze narodowe wady. To pruderyjna, pazerna, zacietrzewiona i skłócona ze wszystkimi zazdrośnica. Jednak w tej całej swojej niedoskonałości okazuje się bardzo zabawna. Aniela w interpretacji Krakowskiej to silna osoba, która za wszelką cenę dopnie swego, a nawet jeśli po drodze spotka ją rozczarowanie, potrafi szybko znaleźć wyjście z sytuacji. Jest prostą kobietą, całkowicie pozbawioną dobrego smaku. Budzi jednak naszą sympatię, pod grubą skorupą kryje się bowiem istota marząca o prawdziwej miłości, samotna i wyobcowana.
    Ten spektakl nie jest wielkim dziełem, ma jednak swój urok. Opowieść toczy się wartko, nastrój ulega ciągłym zmianom. Aktorka panuje nad sytuacją sceniczną i za pomocą prostych środków wydobywa komizm swojej postaci. Gra oszczędnie, czasami tylko puszczając oko do publiczności. Nie popada w skrajności, nie sili się na śmieszność ani dramatyczne gesty. Nie są to pewno aktorskie wyżyny, ale to dlatego, że treść monodramu nie daje ich osiągnąć. Tu co najwyżej można być rzetelnym. I taką właśnie rzetelność dostajemy.

    22.04.2012 godz. 17:30
    KLUB CMENTARNY
    Teatr Kwadrat al. Niepodległości 141

    Przekład: Daniel Woźniak; Reżyseria: Marcin Sławiński; Scenografia: Wojciech Stefaniak
    Obsada: Ewa Kasprzyk, Ewa Wencel, Ewa Ziętek, Lucyna Malec, Marek Siudym

    Dla trzech wdów (wyznania mojżeszowego) regularne wizyty na cmentarzu i odwiedziny zmarłych mężów, to najlepszy sposób na spędzanie wolnego czasu. W końcu nikt tak cierpliwie nie wysłucha relacji z codziennych zakupów, lokalnych plotek i opisu szczegółowego braku jakichkolwiek planów na przyszłość, jak przyjaciółki. Dlatego zapewne, choć różnią się od siebie każdym, nawet najdrobniejszym elementem charakteru, wspomniane panie rytualnie umawiają się na wspólnych herbatkach, by ramię w ramię, radosnym krokiem udać się do pobliskiej nekropolii. Ale na nieszczęście zeszłych już małżonków, w miejscu ich wiecznego odpoczywania pojawiają się czasem… żywi mężczyźni. A właściwie jeden konkretny. Sam, również wdowiec, najlepszy rzeźnik w okolicy, w niektórych kręgach kulturowych po prostu musi się stać partią wręcz idealną. Kiedy między nim, a jedną z przyjaciółek, wywiązuje się płomienny romans, przyszłość „klubu cmentarnego”, którego rytuałom tak długo hołdowały, staje pod ogromnym znakiem zapytania.Przecież jednym rzeźnikiem raczej trudno się podzielić. A skoro nie można uszczęśliwić wszystkich, to może warto skutecznie pozbyć się kłopotu? Jedna za wszystkie, wszystkie za jedną? A może nie warto walczyć o taki klub, którego połowa członków nie jest już w stanie podpisać listy obecności?

    22.04.2012 godz. 18:00
    TEATR ALTERNATYWNY W FILMIE DOKUMETNALNYM
    Dom Kultury Kadr ul. Gotarda 16

    Filmy archiwalne z początków działalności artystycznej teatrów: Academia, Teatr Ósmego Dnia, Akademia Ruchu i innych. Słowo wstępne i prowadzenie Ryszard Kawalec

    22.04.2012 godz. 19:00
    O! /PREMIERA/
    Dorożkarnia ul. Siekierkowska 28

    Przygotowanie wokalne: Michalina Malczewska; Choreografia: Beata Urbańska; Reżyseria: Grzegorz Pohl
    Występują: Michalina Chłodzińska, Hanna Gumowska, Małgorzata Kowalska, Alina Kuśmierz, Angelika Matulewicz, Małgorzata Promińska, Aleksander Kobyliński, Tomasza Wójcik

    Pierwszy spektakl Grupy Musicalowej ZAMIANA. O! to kilka historii widzianych oczami detektywa prowadzącego śledztwo w sprawie tajemniczej śmierci młodego mężczyzny. Wszystkie ślady prowadzą do 5 kobiet. Teraz tylko kwestią czasu jest wyjaśnienie, która z nich popełniła tę zbrodnię i dlaczego… Pięć kobiet, wiele historii, jeszcze więcej ofiar w teatralno-taneczno-wokalnej interpretacji światowych przebojów, a wszystko przez miłość. O!

    22.04.2012 godz. 20:00
    POKOJÓWKA
    Teatr Druga Strefa ul. Magazynowa 14 a

    Autor: Rafał Wojasiński; Reżyseria i scenografia: Sylwester Biraga; Choreografia: Tatiana Pałucka; Muzyka: Marek Żurawski
    Występują: Halina Chrobak, David Foulkes, Tomasz Piątkowski

    Wymarły hotel na uboczu wiatr, deszcz i gość z walizką w ręku składają się na pełną absurdu historię przedstawioną w sztuce „Pokojówka” w reżyserii Sylwestra Biragi. Tytułowa pokojówka Milena, znudzona swoją pracą i otoczeniem, wykazuje natychmiastowe zaciekawienie nowoprzybyłym gościem Tadeuszem. Co go tu sprowadza ? Czego szuka w tych stronach? Skąd się wziął? Przynosząc ręczniki do pokoju wdaje się z nim w dziwną dyskusję po której już wie co sprowadza mężczyznę do hotelu i twierdzi, że może mu uratować życie. Od tego momentu Tadeusz zostaje wciągnięty w serię pozornie absurdalnych zdarzeń wpływających na jego przemyślenia i decyzje. Obsługa hotelowa nieustannie odwiedza i nagabuje tajemniczego gościa, który być może przyjechał tu by po prostu odpocząć. „Pokojówka” pod pretekstem wydarzeń w hotelowym zaciszu starannie ukazuje nieustanną walkę dobra ze złem, nieumiejętność dokonywania wyborów oraz wpływ i manipulację innych osób na nasze decyzje. Rozgrywka pomiędzy pokojówką a barmanem przypomina zakład o losy Tadeusza. Podczas wizyt i rozmów w pokoju hotelowym starają się wpłynąć na decyzję z jaką przyjechał gość ale ostatecznie jaka ona będzie zależy tylko od niego.

    Dni Teatru na Mokotowie 2012
    Organizator Dzielnica Mokotów m. st. Warszawy

    DYREKTOR ARTYSTYCZNY: SYLWESTER BIRAGA
    PRODUCENT WYKONAWCZY: DAVID FOULKES