Dziennik Johna Steinbecka

Opublikowano
czytanie performatywne

Serdecznie zapraszamy na czytanie performatywne Dziennika z podróży do Rosji Johna Steinbecka w Muzeum Narodowym w Warszawie.

„Gdyby tylko ludzkość w pełni zrozumiała, że nieludzkie jest reprezentowanie niesprawiedliwych praw, nie udałoby się nigdy żadnemu tyranowi zapanować nad ludźmi”. Gandhi

Dziennik z podróży do Rosji Johna Steinbecka to zapis niezwykłej podróży, którą pisarz odbył w towarzystwie fotoreportera Roberta Capy w 1947 roku do Związku Radzieckiego. Wyprawa stała się dla artystów nie tylko przygodą, ale też wyzwaniem, gdyż musieli skonfrontować swoje poglądy i zachodni styl życia z rzeczywistością i ideologią państwa totalitarnego. Jaka jest ich reakcja i refleksja? Jak są przyjęci? Co ich bawi, drażni, irytuje?

Opowieść pełna błyskotliwego humoru i anegdot na temat absurdów życia w Związku Radzieckim, z czasem przeradza się w gorzką konstatację, narastają wątpliwości dotyczące wartości leżących u podstaw poznawanego systemu, rośnie dystans, zaczynają tęsknić za wolnością, coraz trudniej zachować uśmiech, w dyskusjach, w których padają zawsze podobne odpowiedzi. Steinbeck i Capa przekonują się w zetknięciu z inną mentalnością, nie tylko, co im jest obce, ale też, co jest dla nich szczególnie ważne: wolności i prawa osobiste, system wzajemnego kontrolowania się przez różne instytucje władzy – to zasady, do których ciągle wracają i się odwołują.

W Muzeum Narodowym fragmenty Dziennika przeczytają świetni warszawscy aktorzy: Marta Kurzak, Arkadiusz Brykalski, Przemysław Stippa. Czytaniu towarzyszyć będzie muzyka na żywo – na akordeonie zagra Jakub Gawilk, autor opracowania muzycznego czytania. Tekst opracowała i reżyseruje Ewa Małecki.

Data: 10 września, g.17:00
Miejsce: Dziedziniec Muzeum Narodowego w Warszawie

Wstęp wolny!

opracowanie tekstu // reżyseria: Ewa Małecki

obsada:
Marta Kurzak (Sweet Lana, Ewa, i inne kobiety)
Arkadiusz Brykalski (John Steinbeck)
Przemysław Stippa (Robert Capa)

opracowanie muzyczne / akordeon: Jakub Małecki

czytanie performatywne

O artystach:

Ewa Małecki – absolwentka wiedzy o kulturze w Katedrze Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studentka V roku reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie. Jej dotychczasowe premiery to Walizka M. Sikorskiej-Miszczuk w Teatrze Collegium Nobilium, Podróż do wnętrza pokoju M. Walczaka w Teatrze Śląskim w Katowicach. Reżyserowała też czytania performatywne m. in. Zwyczajną śmierć I. Waśkowskiej w Teatrze Studio, Walizkę M. Sikorskiej – Miszczuk w Teatrze Collegium Nobilium, Polak bardziej wierzy niż myśli na podstawie Księdza Heleny i Pątników z macierzyzny M. Pankowskiego w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Jej spektakle były prezentowane m. in. na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych w Miszkolcu na Węgrzech oraz podczas obchodów 80-lecia Wydziału Reżyserii AT. Rozwija własną metodę pracy z aktorem, do której podwaliny stanowi metoda Violi Spolin oraz filozofia Grotowskiego. Do spektakli wprowadza elementy teatru fizycznego oraz teatru tańca.
W kręgu jej głównych zainteresowań znajduje się psychologia, problemy grup dyskryminowanych – przede wszystkim kobiet, osób starych oraz wykluczonych społecznie przez biedę. Ważna jest dla niej szeroko pojęta transgresja – granic geograficznych, fizycznych, cielesnych, mentalnych, moralnych, płciowych, percepcyjnych. Do tej pory jej ulubiona poetyka to realizm magiczny.

Arkadiusz Brykalski – Aktor Teatru Powszechnego w Warszawie. Absolwent Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni i Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Jako aktor i śpiewak należał do zespołów Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Stale współpracuje również z powstałą z inicjatywy Michała Zadary CENTRALĄ. Występował w spektaklach takich reżyserów, jak  Grzegorz Wiśniewski, Jerzy Satanowski, Grażyna Kania, Agnieszka Olsten, Wiktor Rubin, Michał Zadara czy Barbara Wysocka, jak również w wielu popularnych serialach telewizyjnych.

Marta Kurzak – Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie. Od kilku lat w zespole Teatru Polskiego im. A. Szyfmana. Pojawiła się także na deskach Teatru 6. Piętro i Och-Teatru oraz Teatru Kamienica. Ma na swoim koncie wiele ról z repertuaru klasycznego i nie tylko. Zagrała m.in. Szimenę w Cydzie, Annabellę w Szkoda, że jest nierządnicą, Gerdę w Królowej Śniegu oraz Julie w Uwaga, publiczność.
Przemysław Stippa – Absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej (2004), od 2004 roku w zespole Teatru Narodowego w Warszawie. Współpracuje z teatrami warszawskimi: Dramatycznym, Scena Prezentacje, Teatrem Soho – Studio Teatralne Koło oraz Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Ma na swoim koncie również role telewizyjne, filmowe oraz dubbingowe. Laureat Nagrody im. Janiny Nowickiej – Prokuratorskiej i Stanisława Prokuratorskiego przyznawanej przez Rektora Akademii Teatralnej w Warszawie absolwentowi Wydziału Aktorskiego za osiągnięcia artystyczne w ciągu 2 lat od ukończenia studiów, Lubelskiej Nagrody Artystycznej, Nagrody Specjalnej na Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2017”. W Teatrze Narodowym grał w spektaklach reżyserowanych przez Andrzeja Seweryna, Jana Englerta, Jacques’a Lassalle’a, Mai Kleczewskiej, Artura Tyszkiewicza, Macieja Prusa, Konstantina Bogomołowa, Michała Zadary, Piotra Cieplaka.

O projekcie:

TEATR.HU to cykl czytań performatywnych współczesnych lub nieznanych tekstów węgierskich, a także dowolnych tekstów ze świata poruszających temat Węgier i Węgrów lub relacji polsko-węgierskich, zaadaptowanych na scenę. Czytania przygotowywane są przez zaproszonych młodych reżyserów i reżyserki, między innymi są to: Agnieszka Baranowska, Daria Kopiec, Kuba Kowalski, Paweł Paszta i Monika Popiel. Czytane będą kolejne, nowe tłumaczenia współczesnych dramatów węgierskich, a także adaptacje węgierskiej prozy, jak np. Opium Gézy Csátha – węgierskiego Witkacego.

Cykl odbywa się w ramach Roku Kultury Węgierskiej w Polsce 2016/2017.

Organizator: Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego
Współorganizator: Węgierski Instytut Kultury w Warszawie
Partner: Muzeum Narodowe w Warszawie

Zdjęcia pochodzą z archiwów artystów.