Lato w teatrze

Opublikowano
lato w teatrze

Rozpoczęła się siódma edycja Lato w teatrze . W tym roku w ramach programu odbędzie się 30 turnusów półkolonii artystycznych dla dzieci i młodzieży w całej Polsce.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego realizuje projekty edukacyjne, które mają na celu kształtowanie widza teatralnego jako świadomego i aktywnego odbiorcy sztuki. Projekty, konferencje, warsztaty mają zintegrować teoretyków i praktyków zajmujących się edukacją teatralną. Instytut tworzy platformę wymiany doświadczeń i myśli różnych środowisk odpowiedzialnych za edukację teatralną oraz popularyzuje innowacyjne praktyki z obszaru pedagogiki teatru.

Jednym z najważniejszych projektów Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego z tej dziedziny jest program „Lato w teatrze”, w ramach którego od siedmiu lat teatry, instytucje kultury oraz organizacje pozarządowe realizują w wakacje warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży. Program „Lato w teatrze” jest finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W 2011 roku w ramach programu „Lato w teatrze” po raz pierwszy ruszył w objazd po Polsce cyrkowy projekt realizowany we współpracy z lokalnymi ośrodkami kultury. W ciągu trzech lat projekt „Gdzie jest Pinokio?” odwiedził 47 miejsc. Drugi projekt to „Pippi Pończoszanka” – spektakl wyprodukowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego wspólnie z Teatrem Pinokio w Łodzi. W 2013 roku przedstawienie zostało zagrane 15 razy, w tym roku zobaczą go widzowie w 9 miejscowościach.

Od 2008 roku w ramach programu „Lato w teatrze” dofinansowywane są wakacyjne działania artystyczne dla dzieci i młodzieży, wybierane przez Komisja Ekspertów. Tegoroczne „Lato w teatrze” to 30 dwutygodniowych turnusów, podczas których młodzi ludzie na warsztatach teatralnych, scenograficznych, muzycznych i dziennikarskich zdobywają nowe umiejętności, pracując wspólnie z instruktorami – specjalistami w swoich dziedzinach – nad przedstawieniami teatralnymi. Spektakle są w całości przygotowywane przez dzieci, które nie tylko występują na scenie, tańczą lub grają na instrumentach, ale również projektują kostiumy, poznają techniki realizacji dźwięku, ustawiają światła oraz odpowiadają za promocję.

Program Lato w teatrze promując prowadzone w nowoczesny i atrakcyjny sposób teatralne działania edukacyjne udowadnia, że teatr może być medium ważnym dla młodych ludzi. Instruktorzy podejmują istotne dla młodych tematy, pozwalają im mówić ze sceny o bliskich ich sprawach, pytają o zdanie, pozwalają bawić się teatrem. Tematem tegorocznych opolskich warsztatów jest tęsknota, a organizatorzy do współpracy zaprosili w pierwszej kolejności dzieci, których rodzice wyjechali do pracy za granicę. W Krakowie warsztaty służą stworzeniu emancypacyjnych narracji dziewczynek. We Wrocławiu młodzież będzie pracować z seniorami. W programie „Lato w teatrze 2014” uwagę zwraca również duża liczba projektów skupionych wokół zagadnień związanych ze specyfiką przestrzeni miejskiej (Gąski, Lublin, Wrocław) oraz odwołujących się do lokalnej historii (Gostycyn, Toruń, Szczecin). W wielu ośrodkach realizatorzy „Lata w teatrze” przygotowują warsztaty z myślą o potrzebie integracji grup wykluczonych, w tym niepełnosprawnych (Lanckorona, Pobiedziska) oraz niewidomych i niedowidzących (Lipno, Wrocław). Jeden z turnusów organizowany jest w ośrodku dla uchodźców (Linin).

Z roku na rok rośnie poziom artystyczny przygotowywanych spektakli. Część z nich prezentowana jest również po zakończeniu projektu – czasami jako regularne propozycje repertuarowe, innym razem na festiwalach czy przy okazji imprez miejskich.

W tym roku w programie biorą udział:

Stowarzyszenie Teatr Okno (Białystok),
Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana (Bielsko-Biała),
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy (miejsce realizacji: Bolesławiec),
Miejski Ośrodek Kultury (Dynów),
Fundacja Chłopaki Znad Morza w Koszalinie (miejsce realizacji: Gąski),
Gminny Ośrodek Kultury (Gostycyn),
Stowarzyszenie „Węgajty” (Jonkowo),
Małopolski Instytut Kultury z Krakowa (miejsce realizacji: Frydrychowice/Przybradz),
Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” (Kielce),
Teatr „Bagatela” im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego (Kraków),
Teatr Łaźnia Nowa (Kraków),
Gminny Ośrodek Kultury (Lanckorona),
Stowarzyszenie Praktyków Kultury z Warszawy (miejsce realizacji: Linin),
Polski Związek Niewidomych Okręgu Kujawko-Pomorskiego (Lipno),
Teatr im. Juliusza Osterwy (Lublin),
Stowarzyszenie Rozwoju Wsi „NOVA” (Łośno),
Miejski Dom Kultury (Olsztynek),
Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki (Opole),
Stowarzyszenie Teatr Per Se (Płock),
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej (Pobiedziska),
Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika” (Puławy),
Gminny Ośrodek Kultury (Stepnica),
Teatr Lalek „Pleciuga” (Szczecin),
Miejski Ośrodek Kultury (Tomaszów Mazowiecki),
Teatr „Baj Pomorski” (Toruń),
Wałbrzyski Ośrodek Kultury (Wałbrzych),
Klub Kultury Falenica (Warszawa),
Fundacja LALE.Teatr (Wrocław),
Teatr Polski (Wrocław),
Wrocławski Teatr Lalek (Wrocław).

TURNUSY „LATA W TEATRZE” 2014

Białystok
Stowarzyszenie Teatr Okno
30 czerwca – 13 lipca
„Tandem, czyli kolaże”

Tematem przewodnim warsztatów będzie kolaż rozumiany jako technika, która pozwala różnorodnym elementom zaistnieć obok siebie, zetknąć się, scalić, generując w ten sposób nowe jakości i znaczenia. Metafora kolażu znajdzie zastosowanie równolegle w ramach łączenia technik teatralnych, przestrzennego porządku warsztatów, spotkania uczestników z różnych pokoleń, a także w „kolażu umiejętności”, polegającym na eksperymentalnej strukturze zajęć oraz komplementarności dwóch spektakli finałowych. Warsztaty będą odbywały się w Teatrze Dramatycznym i Białostockim Teatrze Lalek.

Lato w teatrze Program

Bielsko-Biała
Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana
30 czerwca – 13 lipca
„…bo w czasie niewiele masz czasu…”

Punktem wyjścia warsztatów będą pojęcia czasu i przestrzeni. Uczestnicy śledzić będą ich funkcjonowanie w świadomości ludzi w przeszłości i ich współczesne postrzeganie, kształtowane pod wpływem rozwoju technologii oraz procesu globalizacji. Scena w Teatrze Lalek Banialuka stanie się dla uczestników warsztatów wehikułem, który pozwoli młodzieży w ciągu 12 dni przemierzyć cały świat.

Bolesławiec
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
28 lipca – 8 sierpnia
„I wyświetlę film. Coś o mnie i o tobie”

Inspiracją tegorocznych warsztatów jest film Giuseppe Tornatore „Cinema Paradiso”. W ramach projektu powstanie spektakl skomponowany z najpiękniejszych, ulubionych, najlepiej zapamiętanych scen filmowych. Będą to zarówno propozycje młodzieży – odwołujące się do ich gustów i wrażliwości, jak i zaproponowane przez organizatorów sceny mistrzów polskiego i światowego kina, które być może nie są jeszcze znane uczestnikom.

Dynów
Miejski Ośrodek Kultury
16lipca – 3 sierpnia
„Western-Eastern-Dynów”

Tematem warsztatów artystycznych i widowiska plenerowego, które tradycyjnie odbędzie się na terenie stacji kolejki wąskotorowej, będzie western. Konwencja westernu daje szerokie pole dla nowych, nieznanych jeszcze młodzieży form wyrazu, a także umożliwia podjęcie problemów takich jak przywiązanie do własnej ziemi i tradycji, konfrontacja z wymaganiami współczesnego świata, dobro wspólne wobec indywidualnych potrzeb jednostki, nienawiść, przebaczenie.

Gąski
Fundacja Chłopaki Znad Morza w Koszalinie
14-31 sierpnia
„a to my po ju trze- cyrk futurystyczny”

Projekt „a to my po ju trze – cyrk futurystyczny” jest kontynuacją dialogu z miejscem, jaki podjęto w 2013 roku. Wtedy przedmiotem zainteresowania była lokalna historia, w tym roku uczestnicy otrzymają możliwość wypowiedzenia się w sprawie przyszłości swojej i swojego otoczenia. Teatr będzie narzędziem, dzięki któremu dzieci i młodzież będą mogły wyrazić swoje zdanie, o które do tej pory nikt nie pytał.

Gostycyn
Gminny Ośrodek Kultury
10-24 lipca
„Lokomotywa”

Projekt sięga do historii nieczynnego już węzła kolejowego Pruszcz-Bagienica. Zakłada wykorzystanie nagrań, fragmentów zebranych wspomnień mieszkańców, materiałów archiwalnych, starych fotografii, samodzielnie tworzonej muzyki inspirowanej miejscem. Praca w tej nieteatralnej przestrzeni pokazać ma uczestnikom, że teatr można tworzyć wszędzie, a także uwrażliwić ich na miejsca opuszczone, które dzięki nadaniu im nowego kontekstu zyskują drugie życie.

Jonkowo
Stowarzyszenie „Węgajty”
30 czerwca – 12 lipca
„Kim jestem? Bajkowe Tranformacje”

Celem projektu „Kim jestem – bajkowe transformacje”, wykorzystującego metody pedagogiki cyrkowej, teatru cieni, pracy z lalką oraz pracy z rytmem i dźwiękiem, będzie zbudowanie przestrzeni dialogu między prowadzącymi a dziećmi. Warsztaty bazować będą na grach i formach fizycznej aktywności o ustalonej strukturze, co pozwoli na stworzenie bezpiecznej sytuacji, w której dzieci mogą poczuć się swobodnie i we własnym tempie rozwijać swoją kreatywność i gotowość na wypowiadanie się językiem teatru.

Frydrychowice/Przybradz
Małopolski Instytut Kultury z Krakowa
30 czerwca – 13 lipca
„Sklepy cynamonowe na przedwiośniu”

Tematem projektu jest hasło: „Po drugiej stronie lustra”, zaczerpnięte z tytułu drugiej części przygód Alicji z powieści Lewisa Carrolla. Organizatorzy chcą stworzyć teatralną opowieść o dwóch światach, które mimo że wydają się odległe, są dla siebie na wyciągnięcie ręki. Projekt poza artystycznym rozwojem dzieci, które uczestniczyć będą w warsztatach i spektaklach finałowych, za cel stawia sobie także animowanie całej społeczności lokalnej i wspieranie budowania relacji dobrosąsiedzkich obu miejscowości w oparciu o podejmowanie wspólnych działań kulturalnych.

Kielce
Teatr Lalki i Aktora „Kubuś”
14-26 lipca
„Miasto gra”

Czym jest przestrzeń? Jak można na nią wpływać, formować, wypełniać i kształtować? Za pomocą języka teatru i sztuk pokrewnych – plastyki, muzyki, sztuki cyrkowej i multimediów – uczestnicy projektu spróbują oswoić przestrzeń Kielc. Efektem pracy będzie pokaz-happening pod tytułem „Miasto gra”, widowisko oparte na klaunadzie, pantomimie, improwizacji, przełamujące barierę aktor – widz.

Kraków
Teatr „Bagatela” im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego
30 czerwca – 13 lipca
„Cyberiada”

Młodzież ze Stowarzyszenia Siemacha sama wskazała w tym roku temat projektu, którym są „wizje przyszłości – świat za 100 lat”. Uczestnicy przyglądać się będą światom realnemu i wirtualnemu w laboratoryjnych warunkach sceny. Rama science fiction pozwoli zarówno na krytyczne spojrzenie na to, jak żyjemy tu i teraz, jak również na projekcje możliwych (lepszych i gorszych) światów.

Kraków
Teatr Łaźnia Nowa
1-18 lipca
„Najwyraźniej nigdy nie był pan 13-letnią dziewczynką!”

„Najwyraźniej nigdy nie był pan 13-letnią dziewczynką” to projekt artystyczno-społeczny, który ma na celu stworzenie serii emancypacyjnych narracji dla dziewczynek i z ich udziałem. O czym marzą nastoletnie dziewczynki? Jakie mają pragnienia? Kim są? Kim chcą być? Scenariusz spektaklu powstanie w dużej mierze w oparciu o improwizacje i opowieści uczestniczek projektu.

Lanckorona
Gminny Ośrodek Kultury
21-31 lipca
„Skrzaty”

Punktem wyjścia do pracy będzie książka Wil Huygen pod tytułem „Skrzaty”, która zainspiruje dzieci do stworzenia własnych historii. Fragmentaryczna, encyklopedyczna forma tej opowieści pozwala z jednej strony na wielokierunkowy rozwój pomysłów uczestników, a z drugiej umożliwia przygotowanie widowiska równocześnie w czterech różnych miejscach. Projekt zakłada także realizację zajęć muzycznych dla dzieci i młodzieży z lokalnego zespołu „Kopań Bend”, a także powołanie integracyjnej grupy teatralnej dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej, podopiecznych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Linin
Stowarzyszenie Praktyków Kultury z Warszawy
18-31 sierpnia
„Ze szczytów Baszłamu”

Nie wierzysz w magię? Idź do teatru! Co jednak zrobić, jeśli w pobliżu nie ma żadnej sali teatralnej, a tylko nieliczni spośród widzów kiedykolwiek widzieli prawdziwy spektakl? Praktycy Kultury odpowiedzi na to pytanie szukać będą w tym roku w ośrodku dla uchodźców w Lininie. Razem z grupą młodych mieszkańców ośrodka dokonają magicznej przemiany – zwyczajna stołówka stanie się Teatrem Światła i Cienia. Teatr w Lininie pokaże spektakl oparty na niezwykłym czeczeńskim micie – opowieści o Pharmat, analogicznej wobec greckiego mitu o Prometeuszu przynoszącym ludzkości ogień i światło.

Lipno
Polski Związek Niewidomych Okręgu Kujawko-Pomorskiego
1-14 sierpnia
„Razem widzimy więcej”

Organizatorzy chcą w przestrzeni sztuki teatralnej stworzyć miejsce działań dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową: niewidomych i niedowidzących. Do udziału w warsztatach i współpracy nad spektaklem zaproszona będzie także zdrowa młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym, którą niewidomi wprowadzać będą w swój czarny, nieprzejrzysty świat, pełen dźwięków, barw i trudnych do przekazania doznań zmysłowych. Poza integracją uczestników, projekt ma także na celu przybliżyć widzom, jakie bariery, trudności i wyzwania stoją przed niepełnosprawnymi.

Lublin
Teatr im. Juliusza Osterwy
30 czerwca – 13 lipca
„I love LBN”

Punktem wyjścia do rozmowy z młodzieżą oraz do wspólnych działań artystycznych będzie Lublin jako mała ojczyzna, miejsce, w którym uczestnicy warsztatów dorastają, zmagają się z codziennością, które ma wpływ na postrzeganie przez nich rzeczywistości. Wykorzystanie elementów kultury miejskiej posłuży do spojrzenia na teatr jako na miejsce łączące wiele dyscyplin sztuki. Elementy hip-hopu – rap i DJing zostaną wykorzystane podczas warsztatów muzycznych, a graffiti w trakcie warsztatów scenograficznych.

Łośno
Stowarzyszenie Rozwoju Wsi „NOVA”
7-20 lipca
„Marzenia wychodzą z cienia”

Tematem przewodnim projektu, którego inspiracją jest opowiadanie Mario Vargasa Llosy pt. „Fonsito i księżyc”, są marzenia i wyobraźnia. Podczas warsztatów powstanie spektakl z wykorzystaniem teatru cieni i czarnego teatru, dzięki czemu uczestnicy poznają techniki pracy, pozwalające przedmiotom codziennego użytku zmieniać swój wygląd lub przeznaczenie. Działania inspirowane będą muzyką, powstanie ona z transformacji innych dźwięków.

Olsztynek
Miejski Dom Kultury
18-31 sierpnia
„ObraSen”

„Laboratorium Snów i Obrazów” to eksperymentalna przestrzeń, w której poluje się na sny i ożywia obrazy; złoży się na nią m.in. happening „Łapacze snów” oraz instalacja „Mosty Snów”, która stanie w centrum miasta. W efekcie warsztatów powstanie też interdyscyplinarne widowisko plenerowe „ObraSen“ – w jego skład wejdą etiudy teatralne odpowiadające wybranym płótnom Moniki Blatton.

Opole
Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki
28 czerwca – 12 lipca
„Czekam na…”

Pomysł powstał z inspiracji książką Davide Caliego „A ja czekam…” z niezwykłymi ilustracjami Serge’a Blocha. Książka będzie punktem wyjścia do rozmowy o tym, co trudne do nazwania, a także okazją by zatrzymać się i pomyśleć o tym, co naprawdę ważne: o życiu, w którym wciąż czekamy na kogoś lub na coś. Do udziału w warsztatach zaproszone zostaną w pierwszej kolejności osoby, których rodzice (jedno lub obydwoje) wyjechali do pracy za granicę, czyli te dzieci i młodzież, które czasami przez długie tygodnie czekają na powrót rodziców. Uczestnicy warsztatów uczyć się będą wyrażania siebie, swoich emocji i uczuć.

Płock
Stowarzyszenie Teatr Per Se
13-30 sierpnia
„Podwórko Kuglarzy”

Projekt odbędzie się pod hasłem „Podwórko Kuglarzy” i nawiązywać będzie do komedii dell’arte, klaunady, pantomimy oraz teatru wędrownego. Formuła ta zapewnia możliwość improwizacji przy konstruowaniu scenariusza, zabawnych gagów, projektu scenografii, masek, kostiumów, popisów zręcznościowych. To idealna forma na odnajdywanie przyjemności z pracy zespołowej – uczy odpowiedzialności, precyzji, zaufania do partnera, przełamywania barier. Organizatorom zależy bowiem na integracji młodzieży z różnych środowisk oraz na kształtowaniu umiejętności współpracy i komunikacji między uczestnikami we wspólnym twórczym działaniu.

Pobiedziska
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej
21 lipca – 2 sierpnia
„Lato w pokoju”

Czy ograniczenia warunkują sposób życia? Wychodząc od refleksji nad tym uniwersalnym problemem, uczestnicy spróbują w ramach projektu znaleźć sposób, by przekuć swoje słabości w wartościowe doświadczenie życiowe. Wychodząc od lektury tekstów literackich, szukać będą różnych kulturowych formuł marzenia, aspiracji. Spektakl stworzony ze wspomnień, muzyki, filmów, obrazów będzie szukał odpowiedzi na pytanie, czy możliwe jest odnalezienie wolności i wartości we własnym codziennym życiu, mimo przeciwności.

Puławy
Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”
18-30 sierpnia
„Odkrywcy”

Punktem wyjścia warsztatów będzie spotkanie ze światem nauki, doświadczeń i eksperymentów naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli czterech żywiołów. Dopiero kiedy uczestnicy głębiej wejdą w tematykę przygód w świecie nauki, zajmą się szukaniem teatralnego języka do wyrażenia zdobytej wiedzy, a także własnych emocji i wyobrażonych sytuacji, dla których spotkanie z nauką było inspiracją. Efektem będzie spektakl kreowany dziecięcą wyobraźnią i zachowujący konwencję dziecięcej zabawy.

Stepnica
Gminny Ośrodek Kultury
21lipca – 3 sierpnia
„Żywioły”

„IX Letnia Akademia Teatralna – Lato w teatrze”, służąca wymianie doświadczeń i współpracy młodych twórców z województwa zachodniopomorskiego, koncentrować się będzie na tematyce wolności, tolerancji, poszanowania drugiego człowieka. Młodzież posługująca się różnymi formami sztuki (teatr, muzyka, taniec, performance, multimedia, scenografia) pracować będzie nad zagadnieniem dialogu, ze szczególnym uwzględnieniem poszanowania dla inności oraz trudnych uwarunkowań historycznych. Punktem odniesienia będą ostatnie wydarzenia z ukraińskiego Majdanu i twórczość Tarasa Szewczenki.

Szczecin
Teatr Lalek „Pleciuga”
30 czerwca – 13 lipca
„Raz dwa trzy – kryjesz ty! Eins, zwei, drei – du musst sein!”

W trakcie warsztatów uczestnicy poszukiwać będą specyficznej atmosfery dawnego Szczecina z jego skomplikowaną historią i wielokulturowością. Za pomocą starych pocztówek i fotografii oraz wywiadów ze starszymi mieszkańcami, postarają się odtworzyć życie codzienne jego mieszkańców sprzed lat. Głównym celem będzie wzmocnienie w dzieciach poczucia przynależności do miejsca, w którym się urodziły i wychowują, dumy z jego bogatej i skomplikowanej historii, ale też świadomości przeobrażeń, które dokonały się w mieście na przestrzeni ostatniego stulecia i ich znaczenia dla dawnych i obecnych mieszkańców.

Tomaszów Mazowiecki
Miejski Ośrodek Kultury
18-31 sierpnia
„Teatr naturalnie!”

Tematem przewodnim warsztatów będzie próba spojrzenia na sztukę z perspektywy ekologii oraz poszukiwanie w świecie przyrody przestrzeni twórczych inspiracji. Podczas warsztatów dzieci będą obserwować „co w trawie piszczy”, równolegle poznając tajniki warsztatu aktora, scenografa, muzyka i dziennikarza, a następnie wspólnie stworzą spektakl.

Toruń
Teatr „Baj Pomorski”
30 czerwca – 13 lipca
„Wspaniali na tropie, czyli sposób na smoka”

Uczestnicy półkolonii wstąpią w szeregi Bractwa Teatralnego Wspaniałych, któremu zostanie powierzona nadzwyczajna misja: będą musieli wcielić się w role rycerzy i zmierzyć się z legendarnym toruńskim smokiem, który obudziwszy się po wiekach snu pod Zamkiem Krzyżackim zaczyna terroryzować miasto i grozi mu zniszczeniem. Ich zadaniem będzie znaleźć sposób na smoka, ale równie ważnym wyzwaniem stanie się osiąganie rycerskich cnót, które pozwalają nosić tytuł Wspaniałego. Powołując do życia Bractwo Teatralne Wspaniałych organizatorzy pomogą połączyć dzieciom współczesność z przeszłością oraz teatr z innymi dziedzinami kultury i życiem codziennym.

Wałbrzych
Wałbrzyski Ośrodek Kultury
11-26 lipca
„Odbicia światów”

Na czas spektaklu budynek WOK przerodzi się w labirynt, po którym widz będzie się przemieszczał uczestnicząc w serii powiązanych ze sobą scen, performensów, instalacji scenograficznych i muzyczno-dźwiękowych. Spektakl będzie „gabinetem luster” – każda ze scen będzie swoistym krzywym zwierciadłem, w którym odbijać się będą marzenia, pomysły i obawy twórców. Widz zostanie włączony do aktywnego udziału w niektórych scenkach, a decyzje przez niego podjęte i udzielane odpowiedzi będą miały wpływ na to, co zobaczy.

Warszawa
Klub Kultury Falenica
7-19 lipca
„Po drugiej stronie lustra”

Szukając literatury poruszającej tematy ważne dla młodzieży, ale często pomijalne lub tabuizowane, organizatorzy postanowili sięgnąć po twórczość Brunona Schulza. Świat widziany oczami bohatera wchodzącego w dorosłość, której nie rozumie, ale która go pociąga i pochłania, fascynacja płcią przeciwną i związane z tym niepokoje to najważniejsze wątki, które wykorzystane zostaną w pracy z młodzieżą nad scenariuszem. Uczestnicy warsztatów poznają wybrane utwory literackie oraz twórczość plastyczną Brunona Schulza.

Wrocław
Fundacja LALE.Teatr
21 lipca – 3 sierpnia
I Przegląd Zdarzeń Międzypokoleniowych

W ramach projektu spotkają się młodzież gimnazjalna oraz seniorzy, dwie grupy zbyt często poddawane krzywdzącej stereotypizacji. Organizatorom zależy na tym, by młodzi ludzie spotkali swoich starszych sąsiadów i spojrzeli na nich jak na partnerów do rozmowy i kreatywnego działania. Finałem spotkań warsztatowych będzie wydarzenie kulturalne o nazwie „I Przegląd Zdarzeń Międzypokoleniowych”.

Wrocław
Teatr Polski
7-20 lipca
„Światłoczuli”

Celem projektu „Światłoczuli” jest przełamanie zahamowań, zarówno młodzieży niepełnosprawnej, jak i pełnosprawnej przed wyjściem z ustalonych ram społecznych. Integracja młodych osób z dysfunkcją wzroku i widzących ma pomóc w poznaniu i zrozumieniu odmiennego doświadczania świata kolorów ich rówieśników oraz w zwalczaniu stereotypów w każdej z grup. Metody pracy będą przede wszystkim aktywizowały zmysły inne niż wzrok, czyli: dotyk, słuch, smak i węch. Punktem wyjścia do stworzenia spektaklu będzie zagadnienie percepcji barw.

Wrocław
Wrocławski Teatr Lalek
30 czerwca – 13 lipca
„Niewidzialne miasta”

Punktem wyjścia działań projektowych jest miasto jako symbol „napięcia pomiędzy geometrycznym sposobem istnienia a gmatwaniną ludzkich istnień” (I. Calvino). Temat projektu ma być pretekstem do opowiedzenia na scenie teatralnej wymyślonych historii, własnych mitów, ma umożliwić stworzenie emocjonalnej mapy realnie istniejącego miasta, zaproponowanie jego nowej topografii. Uczestnicy warsztatów zaproszeni zostaną do wyjścia w przestrzeń miasta oraz zainspirowani do dokonania w niej szeregu artystycznych interwencji: muzycznych, ruchowych, plastycznych.

Teatralne półkolonie i warsztaty odbywają się między 28 czerwca do 31 sierpnia 2014 roku. Codziennie przez dwa tygodnie uczestnicy projektu pracują nad spektaklem pod opieką profesjonalnych artystów w sprofilowanych grupach: aktorskiej, scenograficzno-kostiumowej, muzycznej, dokumentacyjno-promocyjnej lub technicznej. Na koniec przedstawienie prezentowane jest w teatrze, domu kultury bądź przestrzeni miejskiej.

Warsztaty są dla dzieci szansą na poznanie i samodzielne wykorzystanie teatralnego języka, a przede wszystkim na twórcze wyrażenie siebie. Profesjonalni artyści mogą podzielić się doświadczeniem zawodowym i zaprezentować swoje metody pracy, a także poznać potrzeby i wrażliwość młodej widowni.

PIPPI POŃCZOSZANKA

Projekt artystyczny realizowany w ramach programu „Lato w teatrze” składa się ze spektaklu „Pippi Pończoszanka” (reż. Konrad Dworakowski) granego w namiocie cyrkowym, koncertu, parady oraz warsztatów artystycznych; prezentowany jest w miejscowościach o utrudnionym dostępie do kultury. Działania skierowane są do dzieci i młodzieży oraz ich rodziców i opiekunów. Projekt realizowany jest wspólnie z Teatrem PINOKIO w Łodzi. W czerwcu i lipcu tego roku „Pippi Pończoszanka” odwiedzi: Łódź, Bełchatów, Opoczno, Stąporków, Staszów, Stalową Wolę, Opole Lubelskie i Rawę Mazowiecką.
Pippi Pończoszanka w gronie piratów-akrobatów przemierza całą Polskę. Do kolejnych miejscowości  przyjeżdża namiot cyrkowy, w którym spotkamy rudą dziewczynkę z ogromną fantazją i mnóstwem pomysłów. Pippi nie siedzi prosto przy stole, śpi z nogami na poduszce i nie lubi, jak każe jej się coś robić. Jest samodzielna, odważna i silna, ale bardzo tęskni za swoimi rodzicami.

Dziecko jest silne. Dziecko jest wrażliwe. Widzi świat takim, jaki jest naprawdę i ocenia go według najprostszych kryteriów. Dziecko ma piękną i nieposkromioną wyobraźnię. Dlatego zawsze da sobie radę. Nie znaczy to jednak, że wszystko chce robić samo, że nie potrzebuje dorosłych.
Konrad Dworakowski, reżyser

Twórcy cyrkowo-muzycznego przedstawienia podejmują temat miejsca dziecka w społeczeństwie, upominają się o jego prawo do indywidualności i o możliwość decydowania o sobie. Jednocześnie chcą przypomnieć dorosłym, jak ważną rolę pełnią oni w procesie kształtowania tożsamości swoich dzieci.

Projekt artystyczny realizowany w ramach programu „Lato w teatrze” składa się ze spektaklu „Pippi Pończoszanka” granego w namiocie cyrkowym, koncertu, parady oraz warsztatów artystycznych; prezentowany jest w miejscowościach o utrudnionym dostępie do kultury. Działania skierowane są do dzieci i młodzieży oraz ich rodziców i opiekunów.

Tekst „Pippi Långstrump” Astrid Lindgren w tłumaczeniu Agnieszki Hein i Magdy Godlewskiej. Licencjodawca praw autorskich Astrid Lindgren: Agencja Dramatu i Teatru.

Projekt realizowany wspólnie z Teatrem Pinokio w Łodzi.

Lato w teatrze w LICZBACH:

30 turnusów | 64 pokazy
1000 uczestników
200 artystów i specjalistów prowadzących warsztaty
9 miejscowości na trasie objazdu projektu cyrkowego | 3 000 widzów

Fotografia promocyjna, plakaty, grafika

 

 

lato w teatrze Marta_Ankiersztejn
lato w teatrze instytut teatralny
lato w teatrze instytut teatralny
lato w teatrze instytut teatralny

KONTAKT:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
ul. Jazdów 1, Warszawa
instytut-teatralny.pl
Justyna Czarnota – koordynatorka programu
e-mail: latowteatrze@instytut-teatralny.pl, justyna.czarnota@instytut-teatralny.pl
tel. kom.: 534 10 30 20

Kaja Stępkowska – rzeczniczka prasowa
e-mail: kstepkowska@instytut-teatralny.pl
tel.: 22 501 70 03

Joanna Krukowska – asystentka koordynatorki, promocja programu
e-mail: latowteatrze@instytut-teatralny.pl, jkrukowska@instytut-teatralny.pl
tel.: 22 501 70 20

Kamila Majchrzycka – tour manager projektu cyrkowego
e-mail: promocja@teatrpinokio.pl
tel. kom.: 601 999 168