Oh, Noh

Opublikowano Brak komentarzy do Oh, Noh
fotografia dla teatru

(blogteatralny)

Oh, Noh
Koncept:
U/LOI
Kaya Kołodziejczyk & Karolina Wołkowiecka
Wykonawcy:
Ewelina Guzik
Kaya Kołodziejczyk
Karolina Wołkowiecka
Kinematic Ensemble:
Barbara Drążkowska (fortepian)
Olga Wojciechowska (I skrzypce)
Linda Jankowska (II skrzypce)
Emilia Goch (altówka)
Tomasz Szczęsny (wiolonczela)
Muzyka:
Szymon Brzóska
Kostiumy:
Grzegorz Matląg/Maldoror
Reżyseria światła:
Herman Venderickx
Dramaturgia:
Magdalena Ostrokólska – Płatek
Menadżer produkcji:
Natalia Starowieyska

Oh, Noh to spektakl skonstruowany na podstawie japońskiego dramatu Izutsu autorstwa Zeami jednego z pierwszych i czołowych dramatopisarzy klasycznej szkoły teatru Noh.

Akcja rozgrywa się na granicy snu i jawy.

Jest to spektakl multimedialny swego rodzaju dekonstrukcja zasad obecnych w tradycji teatru Noh jak i próba zweryfikowania w niej paradoksalnego wizerunku kobiety jako performerki. W spektaklu miarą czasu jest nie tylko struktura dramatu czy tempo muzyki wykonywanej przez Kinematic Ensemble, ale też i obraz.
Artyści tworzą sensualną, niestałą, zmienną atmosferę, która przemija wraz z nadejściem świtu.

U/LOI (Universal Law of Impermanence) – to niezależny kolektyw artystów pracujących pod kierunkiem Kai Kołodziejczyk. Od 2000 roku artystka realizuje cykl działań artystycznych w oparciu o improwizacje taneczne. Ich celem jest próba przezwyciężenia ulotności ruchu np. za pomocą rekonstrukcji dawnych spektakli lub dokumentowania jednorazowych zdarzeń.

Od 2007 roku działania te są firmowane przez kolektyw U/LOI, który artystka powołała do życia. Wystąpił on m.in. na festiwalu INPEX DIY VIDEO w Sztokholmie. Kolektyw U/LOI zaprezentował spektakl / instalację Brith Out.. na festiwalu ROZDROŻE 2008. Inne prace kolektywu to m.in.: PK (na festiwalu Dialog 4 Kultur w Łodzi, 2009), improv of 3/free styles ( na Inwazji Sztuki Niezależnej Re:wizje w Warszawie, 2007) oraz Off Żak Projekt (na II Gdańskim Festiwalu Tańca, 2010).

Partnerzy:

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Fundacja Sztuka i Współczesność, APAP – Advancing Performing Arts Projects, Narodowe Centrum Kultury – Młoda Polska, ProHelvetia, Work Space Brussels, Tanzhaus Zurich, Szene Salzburg.

Kiedy:
06.11.2012 19:00
07.11.2012 18:00
Gdzie:
CSW ZAMEK UJAZDOWSKI, SALA LABORATORIUM
ul. Jazdów 2, 00-001 Warszawa, Polska

Kontakt:
Natalia Starowieyska
e-mail:
n.starowieyska@gmail.com
Tel.+48/608 098 958
Więcej informacji:
www.uloi.eu

Fotografia promocyjna

fotografia dla teatruzdjęcia promocyjne

Plakat promujący spektakl

plakat teatralny grafika

Kaya Kołodziejczyk

performerka, choreografka i tancerka. Jest absolwentką Ogólnokształcącej Państwowej Szkoły Baletowej im. R. Turczynowicza w Warszawie, szkoły tańca współczesnego P.A.R.T.S. w Brukseli i Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem.

W latach 2004-2009 była tancerką renomowanego zespołu Rosas Anny Teresy de Keersmaeker. Tańczyła m.in. w choreografiach Trishy Brown, Williama Forsythe’a i Thomasa Hauerta. Współpracowała m.in. z Krisem Verdonckiem, Mette Ingvartsen, Davidem Wampachem. Ważniejsze choreografie Kai Kołodziejczyk: One for Francesca (z Anne Lise Akselsen, 2002); The Opening Day (duet z Agnieszką Dmochowską, 2003); My Favourite Superhero (solo, 2004); B-Fold (z Justinem Garrickiem, Kajsą Sandstrom i Anne Lise Akselsen, 2004); Fałda (2008).

W sierpniu 2012 roku w Zakopanem odbyła się premiera jej spektaklu – widowiska tanecznego Harnasie, na podstawie Krzesanego Wojciecha Kilara i Harnasi Karola Szymanowskiego.
Kaya Kołodziejczyk działa jako artystka niezależna, realizując własne projekty i biorąc udział w spektaklach innych twórców w Polsce i w Europie. W 2002 roku wystąpiła w Wieczorze tańca współczesnego P.A.R.T.S. @ Warszawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.

W 2009 roku została uznana przez krytyków czasopisma ballettanz za najciekawszą tancerkę młodego pokolenia. Od 2012 roku jako tancerka i performerka bierze udział w operze Latający Holender Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego i choreografii Tomasza Wygody w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Karolina Wołkowiecka

absolwentka Warszawskiej Szkoły Baletowej, P.A.R.T.S. i Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii. Pracowała m.in. z Krisem Verdonckiem, In-vitro, Manuelą Rastaldi oraz Merlin Spie. Z Universal Law Of Impermanence związana jest od roku 2008. Stypendystka Rządu Flamandzkiego i DanceWEB 2005.

Ewelina Guzik

tańczyła w EST (Eksperymentalnym Studio Tańca) w Krakowie, prowadzonym przez Iwonę Olszowską. Od 2002 r, pracuje i mieszka w Zurychu. Współpracowała m.in. z Milli Bitterli, Charlotte Vanden Eynde czy Pipilotti Rist. Ewelina jest absolwentką P.A.R.T.S. oraz stypendystką DanceWEB 2000.

Magdalena Ostrokólska-Płatek

reżyser teatralny, pisze teksty, przygotowuje performensy i pokazy mody. Od roku 2006 mieszka i pracuje w Szwajcarii. Była asystentka Krystiana Lupy, przy spektaklu „Lunatycy“ oraz Jerzego Stuhra przy filmie „Spis cudzołożnic“. Wśród jej produkcji znalazły się Und so weiter. Und sofort. Autobus Lukasa Bärfussa, Decocoon Medical Treatments against Christmas Depression w Teatrze Stadelhoffen w Zurychu..

Herman Venderickx

projektant wnętrz. Od 1996 pracuje jako technik światła i dźwięku w Kaaitheatre w Brukseli i od 2001 jako dyrektor techniczny dla Alix Eynaudi. Pracuje z różnymi artystami m.in. z: Raimundem Hoghe, Janem Decorte, Thomasem Hauertem/Zoo, Alix Eynaudi, festiwalami: Kunstenfestivaldesarts w Brukseli, Festival d’Avignon i wieloma teatrami w Europie. W sezonie 2003-2004 był dyrektorem technicznym zespołu Dood Paard z Amsterdamu i w 2008-2009 Krisa Verdoncka w Brukseli. Z U/LOI Herman pracuje od 2008 roku. Skomponował światła i scenografię do projektów „Birth Out …” i „: PK:”.

KINEMATIC ENSEMBLE

Entuzjastyczna reakcja publiczności i krytyki na słyszaną podczas spektakli muzykę Brzóski, zachęciła kompozytora do zrealizowania projektu, w którym muzyka ta mogłaby zaistnieć w kontekście sali koncertowej jako twór autonomiczny. Stąd pojawił się pomysł stałego zespołu wykonawców współpracujących przy projekcie – tak właśnie w 2010 roku narodził się Kinematic Ensemble. Zespół w składzie Olga Wojciechowska (I skrzypce), Linda Jankowska (II skrzypce), Emilia Goch (altówka), Tomasz Szczęsny (wiolonczela) oraz Barbara Drążkowska (fortepian). Zadebiutował 11 grudnia 2010 roku w szczecińskich 13 Muzach koncertem muzyki Szymona Brzóski pochodzącej ze spektakli Orbo Novo, Sutra, (S)NOW oraz Dunas.

Szymon Brzóska

kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie kompozycji prof. Mirosława Bukowskiego oraz podyplomowych studiów kompozycji w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii pod kierunkiem Luca van Hove. Laureat wielu konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą. Szymon zainteresowany jest fuzją muzyki z innymi dziedzinami sztuki, takimi jak taniec współczesny, teatr czy kino, co zaowocowało współpracą z takimi artystami, jak: Sidi Larbi Cherkaoui, Diastème, Maria Pagés. Komponował m.in. dla Cedar Lake Company w Nowym Jorku, Het Nationale Ballet w Amsterdamie oraz Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu.

Olga Wojciechowska

(I skrzypce) absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od czterech lat współpracuje i występuje z Sidi Larbi Cherkaoui. Gra na skrzypcach klasycznych i elektrycznych. Kooperuje z wieloma producentami i dj’ami, działa w różnych stylistykach muzycznych od nu jazzu po ambient i muzykę eksperymentalną.

Linda Jankowska

(II skrzypce) studiowała w Poznaniu, Monachium i Manchesterze. Laureatka licznych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W latach 2007-09 brała udział w Lucernę Festival Academy, a w 2010 w International Ensemble Modern Academy podczas festiwalu Klangspuren. Odbyła praktyki orkiestrowe w Royal Liverpool Philharmonic. Jest członkiem Distractfold Ensemble, zespołu wykonującego muzykę współczesną. Współpracowała z New Movement Collective przy projekcie „Casting Traces”, który miał swą premierę w Londynie. Od kwietnia 2010 pracuje w Chetham’s School of Music w Manchesterze.

Emilia Goch

(altówka) altowiolistka i dyrygentka. Studia muzyczne ukończyła z wyróżnieniem w 2005 roku. Trzykrotna Stypendystka Prezydenta Miasta Szczecina oraz laureatka nagrody Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za najlepszy Dyplom w zakresie Sztuk Muzycznych. Założycielka szczecińskiej orkiestry kameralnej Baltic Neopolis Orchestra.

Tomasz Szczęsny

(wiolonczela) absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w klasie wiolonczeli prof. Stanisława Firleja. Jako solista występował z orkiestrami Filharmonii Szczecińskiej, Opery na Zamku w Szczecinie, Cameratą Novą. Współpracował m.in. z Kevinem Kennerem, Bartłomiejem Niziołem, Patrycją Piekutowską. Jest koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii w Szczecinie i Baltic Neopolis Orchestra. Od 2007 roku tworzy klasę wiolonczeli w szczecińskiej Akademii Sztuki. W 2010 roku jako solista wystąpił wraz z pianistą Sławomirem Wilkiem w Sali Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Barbara Drążkowska

(fortepian) laureatka Grand Prix XIII Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Stypendystka Rządu Niemieckiego DAAD (2005-2007), Fundacji Pro Cello (2008), Musikhochschule Luebeck (2006). Współpracuje z najwybitniejszymi kompozytorami i choreografami, m. in. z Pawłem Mykietynem, Szymonem Brzóską, Wimem Henderickx, José M. Sánchez-Verdú, Sidi Larbi Cherkaoui, Maríą Pagés. Występuje w najważniejszych salach koncertowych świata.

Dodaj komentarz