Więcej
Hiob
Komedia metafizyczna Piotra Wojewódzkiego w reżyserii Marcina Kwaśnego
Autor: Piotr Wojewódzki
Reżyseria: Marcin Kwaśny
Występują: Wenanty Nosul, Katarzyna Chrzanowska, Ksawery Szlenkier, Zaharjasz Muszyński, Adrianna Gruszka-Jaroszewicz.
Muzyka: Marcin Nierubiec
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Tomasz Ossoliński
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1 (stacja metra Wawrzyszew) – Teatr na Bielanach
Terminy spektakli: 1, 2, 5, 6, 7, października, godz. 19.00
Bilety: 25 zł ulgowy, 40 zł normalny do nabycia w Bielańskim Ośrodku Kultury, Goldoniego 1 (stacja metra Wawrzyszew), w godz. 9.00-16.00 lub bezpośrednio przed spektaklem.
Rezerwacja telefoniczna pod nr (22) 834 65 47.
O przedstawieniu
Komedia metafizyczna „Hiob” Piotra Wojewódzkiego w reżyserii Marcina Kwaśnego otworzy sezon na zmodernizowanej scenie Teatru na Bielanach Bielańskiego Ośrodka Kultury (ul. Goldoniego 1). Przedstawienie powstało w koprodukcji Teatru Praskiego oraz Teatru na Bielanach – Bielańskiego Ośrodka Kultury. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane przez Miasto Stołeczne Warszawę – Dzielnicę Bielany. Prapremiera „Hioba” odbędzie się 30 września 2011 r.
Jest to komedia z mocno zaznaczonymi wątkami biblijnymi, traktowanymi jednak z przymrużeniem oka. Życie głównego bohatera Izaaka jest odbiciem losu Hioba żyjącego we współczesnym świecie. Spektakl będzie można obejrzeć na deskach Teatru na Bielanach.
Marcin Kwaśny – reżyser:
Podjąłem się reżyserii „Hioba” za namową mojego serdecznego przyjaciela Piotra Wojewódzkiego – dramaturga i dyrektora Teatru na Bielanach. Będzie to spektakl o ludzkich słabościach i namiętnościach, które rządzą człowiekiem.
Tytułowy Hiob czyli Izaak Nightingle to spełniony pisarz, który osiągnął sukces pod każdym względem: zawodowym i prywatnym. Ma kochającą żonę, syna, piękny dom. Któregoś dnia dom ten zostaje nawiedzony przez dwóch tajemniczych osobników. Kim okażą się ci dwaj przybysze? Demonami podświadomości pisarza? Wysłannikami z piekła rodem? A może parą zwykłych oszustów? Ich działanie obnaży nie tylko sekret, z którym ukrywał się przez wiele lat nasz główny bohater, ale także będzie dla Izaaka życiowym testem. Testem z jego człowieczeństwa. Pomimo ciężaru, który znajduje się już w samym tytule sztuki i wagi spraw, które porusza nie można zapomnieć, że pozostaje ona komedią. Metafizyczną, a więc zdrowo odjechaną w sprawy, o których czasem nawet nam się nie śniło.
Piotr Wojewódzki – autor:
Napisałem „Hioba” ponieważ sam odczuwam w sobie, jako człowiek, walkę dobra ze złem. W biblijnej przypowieści, w Człowieku przegląda się jego Stwórca i Niszczyciel zarazem. Hiob żyje „po bożemu”, a jednak spadają na niego wszystkie możliwe nieszczęścia, oprócz własnej śmierci, a dzieje się tak ponieważ Stwórca zakładając się z Szatanem o czystość wiary naszego bohatera, zezwala – przynajmniej w ludzkim pojęciu – na zło. Zezwala, bo chce się w Hiobie przejrzeć jak w lustrze, a do tego potrzebny jest mu Przeciwnik. Hiob ma wszystko, co ziemia może mu dać: córki synów dom, ziemię – powodzi się Hiobowi. Chwali więc Stwórcę, bo jest mu dobrze. Szatański pomysł jest taki. Zabierzmy mu wszystko. Żonę synów córki, dom i zdrowie. Nie siedzi na kupie gówna i drapie się skorupą w owrzodzoną głowę. Czy będzie chwalił Pana? „Rób co chcesz, tylko życia mu nie odbieraj.” mówi Jahwe i idzie przechadzać się po innych zapomnianych obszarach Edenu. Zwolniona ze smyczy Ciemna Siła wykonuje więc crash test. Hiob skorupą drapie się w owrzodzoną głowę. Co dalej? Same pytania. Czy to było moralne? Czy happy end jest możliwy, skoro człowiek jest dla Boga królikiem doświadczalnym ze wskazaniem na parametry odporności psychicznej? Czy może lojalności? Czy zgoda na „zło” działające w imieniu boskiego prawa jest unicestwieniem i upokorzeniem wolności woli, jaką ponoć zostaliśmy obdarowani? I w końcu: co tak naprawdę stało się w Raju pod Drzewem Wiadomości Złego i Dobrego?
Napisałem „Hioba” osadzając fabułę w realiach współczesnych i teraz wiem, że napisałem współczesną komedię. Komedię sięgającą ponad – po grecku „meta”. Komedię Metafizyczną.