Ćwiczenia z Ionesco

cwiczenia teatra studio plakat

Ćwiczenia z Ionesco
(blogteatralny)

reżyseria: Grzegorz Bral
opracowanie scenariusza: Grzegorz Bral,
Krzysztof Majchrzak
muzyka: Jacek Hałas
scenografia: Bohdan Cieślak
kostiumy: Grupa MIXER
efekty specjalne: Zbigniew Modej STUNTS INCORPORATED POLAND
choreografia: Aleksandra Lemm
reżyseria światła: Tomasz Walesiak
asystent reżysera: Krzysztof Strużycki
występują:
Marta Dobecka, Lena Frankiewicz, Irena Jun, Marta Malinowska, Monika Obara, Monika Świtaj, Stanisław Brudny, Dariusz Jakubowski, Mateusz Lewandowski, Janusz Stolarski, Krzysztof Strużycki

O przedstawieniu

„Ćwiczenia z Ionesco” to kilka etiud, z których każda odnosi się do fragmentów z innej sztuki autora. Są etiudy oparte na tekście, są też oparte na milczeniu i samym ruchu, są też etiudy będące połączeniem tekstu, ruchu i obrazu. Naszym założeniem było powołanie nieco odrębnej konwencji do każdej etiudy. Kiedy czyta się sztuki Ionesco, stereotypowe przyporządkowywanie go do „teatru absurdu” wydaje się nieaktualne. To życie jest groteskowe i absurdalne. Ionesco jedynie wydobywa z rzeczywistości to, co w niej i tak jest zawarte. A że czasem brzmi to groteskowo? Cóż: „Literatura jest obsesją. Nie ma obsesji, nie ma literatury. Zdrowie nie jest ani poetyckie, ani literackie. Nerwica to przejaw kondycji ludzkiej, jest echem warunków, które nie są zawinione przez pisarza. To życie, w którym nie da się żyć!” (Ionesco)

„Ćwiczenia z Ionesco” w reżyserii Grzegorza Brala to znakomity miniprzegląd twórczości mistrza teatralnego absurdu, a przy tym nowe spojrzenie na jego dobrze znane utwory.
Filip Przedpełski, Newsweek

Fragmenty recenzji

Bral w duecie z Majchrzakiem pokazali jak wiele jeszcze zagadkowych ścieżek może jeszcze prowadzić do sensu zapisanego w tych utworach, które – wydawałoby się tak dobrze znamy. (…) Spektakl trwa zaledwie godzinę, jest gęsty od znaczeń, z imponującymi partiami wokalnymi, gorący emocjonalnie.
Tomasz Miłkowski, Przegląd

Pomysł Grzegorza Brala by na scenie Teatru Studio pokazać rys twórczości mistrza absurdu, wykorzystując do tego kilka etiud opartych na fragmentach sztuk autora, sprawdza się idealnie. W „Ćwiczeniach z Ionesco” jest to, co istotne było dla dramaturga: nieograniczona wyobraźnia, tragizm obok komizmu, absurd egzystencji, strach przed śmiercią I duch Ionesco.
Lidia Raś, Polska The Times

W pierwszej kolejności w spektaklu Brala uderza jego niezwykła plastyczność. Reżyser tworzy gotowe obrazy – statyczne bądź ruchome, dialogowe bądź pantomimiczne, ale zawsze piękne w swojej formie.
Karolina Matuszewska, „Mózg Ionesco na scenie”, Nowa Siła Krytyczna

Plakat

cwiczenia teatra studio plakat

Fotografia teatralna: Krzysztof Bieliński



Zostaw Wiadomość